תיעוד מרהיב: גבעתי נגד "חיזבאללה"

לוחמי החטיבה עברו בהצלחה את בוחן רף פצ"ן • מפקד גדוד שקד מספר כיצד עבר האימון ומה הביא עמו מניסיונו משלדג: "מוכנים לכל משימה"

פריחה סגולה לחטיבה סגולה // צילום: אורן כהן

"לקחנו דברים לקצה ולא וויתרנו על שום פרט. נלחמנו באי וודאות, היו שלבים שמפקדי הפלוגות שלי לא ידעו מה יקרה בעוד זמן קצר. הקרב היא ממלכת אי הוודאות, ולשם אנו מכוונים", מספר סגן אלוף בר בשן, מפקד גדוד שקד של חטיבת גבעתי.

בשבועות האחרונים עורך גדוד שקד לבנת אימון שמתמקדת בלחימה בשטח סבוך ומאתגר, כמוכנות למלחמה בלבנון נגד חיזבאללה. בין היתר עברו גדודי החטיבה את בוחן רף פיקוד צפון, שמדמה לוחמה תחבולנית במתווה השטח הצפוני. גדוד שקד עמד במבחן, שנחשב למאתגר במיוחד.

צילום: אורן כהן
צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן
צילום: אורן כהן

"זה היה אימון מוצלח במיוחד, בשטחים מורכבים – סבוכים ופנויים. בין היתר עברנו את זירת האימונים – אימון חדש שהחל בזרוע היבשה, מסביר סא"ל בשן. בנינו את האימון כמו נוהל קרב למבצע, לוקחים את המשימה עד הקצה".

את העשור הראשון שלו בצבא עבר סא"ל בשן ביחידת העילית שלדג, ולאחר מכן מונה לתפקידי מפקד פלוגה ומפקד גדוד בחטיבת גבעתי. את הניסיון הרב שלו ביחידת העילית הוא מתרגם ללוחמה איכותית ומדוייקת בחטיבת החי"ר הסגולה.

צילום: אורן כהן
צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן
צילום: אורן כהן

"אנחנו לוקחים את המשימה ומרימים אותה לרמה גבוהה. מרימים צוות קרב גדודי ומביאים אותה בפרק זמן טוב לטובת עמידה במשימה. לקחנו את היכולת להתאמן לקצה, לא מוותרים על שום פרט. יש המון עוצמות בגדוד, אולם הרבה פעמים הבעיה היא שלא לוקחים את היכולות הללו לקצה. על העובדה הזו התמקדנו באימון הנוכחי".

צילום: אורן כהן
צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן
צילום: אורן כהן

האימון הגדודי לא כלל רק את הפלוגות הלוחמות, אלא גם את המעטפת שמטרתה להביא את היחידה לפעולה מושלמת בעת מלחמה. "לא מספיק לאמן רק את המחלקה ואת הלוחם, אלא לאמן את התקשוב, לעסוק בפינוי הרפואי, בלוגיסטיקה ועוד. עבדנו גם על נושא השילוביות – אימון עם טנקים, מסוקי קרב ועוד. גדוד מביא איתו לשדה הקרב לא רק לוחמים עם נשק אלא מכפילי כוח שלוקחים אותם קדימה. במשך שנים ארוכות של אימונים ופעילות מבצעית ביחידה רכשתי מיומנות של ניהול ותכנון קרב בצורה שממקסמת את כל המרכיבים – כדי שכולם יגיעו כמו חץ דרוך לנקודה אחת, ואת היכולת הזו אני מבקש להנחיל לאנשי".

סגן אלוף בר בשן // צילום: אורן כהן
סגן אלוף בר בשן // צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן
צילום: אורן כהן

בין היתר עסקו הלוחמים בבוחן הרף, אימון מאתגר במיוחד שמטרתו לדמות עד כמה שאפשר את הלחימה בלבנון. "התנסיתי בעבר בתרגילים גדודיים, אבל תרגיל ברמה כל כך גבוהה של השקעה, אינטנסיביות ובחינה לא היה לנו. זה מעמיד רף חדש מבחינת כלל רכיבי המערכת".

התרגיל דימה ככל שאפשר את השטח לגזרה שבה יילחמו בעימות עתידי, כולל ביום אויב והאתגרים שיעמדו בפני הלוחמים. "התרגיל שילב מעמסה של חוסר שעות שינה, עבודה רצופה ללא הפסקה, אי וודאות ועוד. זה אירוע שמאתגר את כל המערכת הגדודית. חוליה חלשה תפיל את כל הגדוד".

בעבר הייתה גבעתי חטיבת חי"ר שפעלה אך ורק בעזה ולכך יועדה, אך בשנים האחרונות החלה לפעול כמו יתר חטיבות החי"ר בכל גזרה שבה היא נזקקת. "עזה היא הבית, אבל אנו פועלים בכל הזירות. גבעתי היא חטיבת חי"ר מצויינת שצריכה לפעול ולהוביל בכל לחימה. אני מרגיש בטוח להיכנס עם האנשים האלו בכל מקום שנידרש", מסכם סא"ל בשן..

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר