זובור במגלן: חייל נקשר לתורן כטקס חניכה

לוחמים ביחידה המובחרת התעללו בטירונים בנוכחות קצין וסמל צוות • רק לאחר התערבות מ"כ הופסק הטקס הבעייתי • מפקד צוות נשלח למחבוש והודח

לוחמים ביחידת מגלן

תקרית חמורה ביחידה מובחרת בצה"ל: חיילים וקצינים ביצעו זובור ביום חמישי האחרון בשני טירונים ביחידת מגלן. אחד החיילים נקשר לתורן ועל השני נשפכו מים וטחינה, בזמן הפנאי של החיילים. אחד האירועים התרחש בנוכחות סמל צוות והשני בנוכחות מפקד צוות, קצין בדרגת סגן משנה.

האירוע נפסק רק לאחר שמפקד כיתה ראה את הזובור ודיווח למפקד הפלוגה. האירוע דווח למפקד חטיבת הצנחנים ולמח"ט יחידת הקומנדו. אחד החיילים שהיו במקום סיפר לחבריו כי האירוע כולו התרחש לאחר "חלוקת אחריויות" בין החיילים. "שפצרנו את אחראי שפצור לאחד העמודים בפלוגה, שפכנו טחינה על אחראי האוכל", סיפר אחד החיילים לחבריו. 

מפקד הצוות הושעה באופן מידי, וביום ראשון תוחקר האירוע באופן מעמיק על ידי מפקד חטיבת הצנחנים ומפקד חטיבת הקומנדו. בצה"ל מגדירים את האירוע כ"אירוע ערכי חריג".

מפקד הצוות הועמד לדין אתמול (רביעי) בפני מפקד חטיבת הקומנדו הקומנדו והורשע בעבירה של התנהגות שאינה הולמת בגין מעשיו. במסגרת ההליך המשמעתי נגזר עליו עונש של 28 ימי מחבוש. בנוסף, מפקד האוגדה החליט להדיחו מתפקיד. כמו כן, הודח מתפקידו סמל הצוות, לוחם בדרגת סמל-ראשון, אשר נכח באירוע ולא מנע אותו.

בצה"ל מציינים כי בזכות ערנותו של סגל הפיקוד ודיווח מיידי למפקדים הרלוונטיים, האירוע הופסק ותוחקר בזמן קצר. "צה״ל מגנה התנהגות פסולה מסוג זה, ימשיך לפעול באופן יזום למיגור התנהגות מסוג זה ויתחקר לעומק אירועים הנוגעים בסוגיות ערכיות".

גורמים המכירים את האירוע מקרוב אמרו עוד: "האירוע הזה 'מטומטם', ניפחו את האירוע הזה מאוד. הקצין שהודח הוא קצין מצטיין, ראשון בצוות, מצטיין בבה"ד 1. אבל מצד שני, כשזה קרה לא הופתעו שזה היה דווקא אצלו. הוא אדם מאוד יהיר". 

בניגוד לאירוע עילי חיות, שנחשף לראשונה ב"ישראל היום" ונודע לצבא רק בזכות פניית "ישראל היום", הפעם הדיווח בשרשרת הפיקוד היה מהיר, וגם תגובת המפקדים הייתה חדה מאוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר