קשה לשבת בשקט עם זאב בילסקי לראיון אחד על אחד במקום ציבורי ברעננה. אין מי שנכנס בדלת בית הקפה ולא נעצר לבקש ממנו שיחזור לראשות העיר, או אפילו להיות שר בממשלה. הוא מחייך בחצי מבוכה ומודה שפעם ראשונה זה שנים היה לו זמן להקדיש לנכדיו ולמשפחתו.
״אבל אני עדיין נגוע בחיידק הזה״, מודה בילסקי. הוא היה ראש עיר במשך יותר מ-20 שנה ולאחר מכן חבר כנסת. אז כן, אם תציעו לו תפקיד מיניסטריאלי בממשלה, הוא כנראה יענה בחיוב.
בילסקי הוא ללא ספק אחד מנפגעי ממשלת האיחוד העכשווית. לאחר שנתיים וחצי בתפקיד ראש מטה הדיור. את המטה שלו פיצלו לארבע מסגרות - הדיור אצל שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, התכנון אצל שר הפנים אריה דרעי, ואילו התשתיות והתחבורה מתחלקות בין שר האוצר ישראל כץ לשרת התחבורה מירי רגב. ״טעות גדולה״, הוא אומר.
בשורה התחתונה, ועל כך בהמשך - מחירי הדיור, לדעתו, ימשיכו לעלות. כשאומר את זה ראש קבינט הדיור, ששירת שנתיים וחצי תחת שר האוצר משה כחלון, שכל מטרותיו והצהרותיו היו סביב הורדת עול הדיור - זה בהחלט צורם לאוזן.
לאחר שנכנס התושב השלישי, לנסות לשכנע אותו לשוב לראשות העיר, אני שואל אם זו באמת כוונתו. "רעננה הייתה מפעל חיי. 22 שנה של קשר רצוף והדוק עם כל תושב, שבעה ימים בשבוע. כל ילד שהתקשר שמישהו הציק לו בבית הספר התקשר לבילסקי, וראש העיר היה מגיע למחרת לדבר עם התלמידים באופן אישי. זו שליחות שהשפיעה על כל החיים שלי. למרות הכל, אין בכוונתי לחזור".
משימה לאומית
מה פתאום אמרת כן לקבינט הדיור?
"זו הייתה התנסות לאומית מרתקת, ואני מודה על כך לשר כחלון. בינינו, בהתחלה הייתי בטוח שהוא קורא לי משיקולים פוליטיים. הזהירו אותי שהממשלה הזו לא תחזיק מים. עובדה שהחזיקה, ועוד שנה כממשלת מעבר.
"'זאביק', אמר לי כחלון, 'לא מדברים על הממשלה. אני רוצה שתיקח על עצמך את מטה הדיור'. נפגשנו כמה פעמים".
שקלת להישאר ראש העיר? יש ראשי עיר ותיקים של 30 ו-40 שנה, שזוכים שוב ושוב בתפקיד, כמו ביקנעם.
"זה מוגזם. הם עצמם יודעים את זה, אבל עם זאת זה דבר אינדבידואלי. ראש עיר נבחר על ידי הציבור. באים אנשים ושמים פתק, זו לא נחלת אבות. אני קיבלתי לפחות 3,000 מכתבי אהבה ותודה, אבל הרגשתי שזה הזמן להיפרד".
אתה מרגיש שנכנסת לנעליים גדולות בהחלפת ראש המטה הקודם הביצועיסט אביגדור יצחקי, שהיום התמנה ליו"ר מפעל הפיס?
"לא חשבתי כך לרגע, וכבודו של יצחקי במקומו".
אומרים שלעומתו היית נחמד מדי.
"כל מי שעבד איתי למד שאפשר להגיע לאותם הישגים בנחמדות".
גם בתחום הדיור, שכל הממשלות, כולל זו, נכשלו בו?
"בנו את זה נכון. זו הייתה הפעם הראשונה שריכזו את כל ענפי הנדל"ן ממשרד האוצר, המינהל, התכנון, התשתיות, כולל התחבורה. זה המפתח להצלחה ארוכת טווח".

עם השר כחלון בטקס מחיר למשתכן בלוד // צילום: דוברות האוצר
היום מפרידים מחדש לכמה קבינטים.
"זו טעות חמורה, וצר לי על כך. אני מקווה שהאנשים שימשיכו את דרכי יהיו מוכשרים. תנאי הפתיחה שלהם ירודים משהיו לי וליצחקי בריכוזו של כחלון. אחד הנושאים הקריטיים הוא התשתיות. תכננו הרבה דירות ובנינו הרבה דירות - מאות אלפי דירות מתוכננות ומאושרות".
אז מה הבעיה אם הכל טוב כל כך?
"אם לא תינתן תשומת לב לנושא התשתיות, לא תיבנה אף דירה. גם בתוך העיר כבר לא יכולים לנסוע. 25 אלף מכוניות חדשות כל חודש, בין גדרה לחדרה, מתמודדות עם בעיות חניה קשות ובעיות התניידות.
"חייבים להמשיך בתהליך המעבר לתחבורה ציבורית. בקרוב הרכבת מנהריה לתל אביב תיסע ב-52 דקות במקום שעתיים. הרכבת מתל-אביב לחיפה ב-30 דקות. זה מהפך. ניצלנו את תקופת הקורונה להשלמת תחום החישמול. העמודים היו אמורים להגיע מספרד, שנסגרה בגלל המגיפה, אז תוך 48 שעות אישרנו ייצור עמודים בישראל, כדי לא לעכב".
מדברים על מטרו עוד מתקופת השיר של נתן אלתרמן משנות ה-30 "הרכבת התחתית": "שוב הושיט לנו אצבע קטנה העתיד, ושוב התחמק הנבל! / כבר זכינו כמעט לרכבת תחתית, והנה אכזבה... חבל!".
"פרויקט הדגל שלי, אם תשאל, היה המטרו. הבטחתי לאנשי אגף התקציבים שנסייים את התכנון ואישור הממשלה בשנתיים. זהו פרויקט התשתיות הגדול בתולדות ישראל, בעלות 150 מיליארד ₪, לאורך 146 ק"מ. מערכת הסעת המונים של 2 מיליון איש ביממה, בתחום 24 רשויות מקומיות מהשפלה ועד השרון, עם 109 תחנות".
בתוך עמך אתה חי. ניני הנינים שלנו ייהנו אולי מרכבת תחתית.
"לא, לא. זה יקרה תוך עשר שנים, רכבת נוסעת, 30-40 מטר מתחת לאדמה, מרגע שייצא מכרז".
אבל רכבת תחתית לא מממנת את עצמה. המדינה צריכה להכניס יד עמוק לכיס.
"כן, זה נכון. צריך השקעה של המדינה. אנשי האוצר עובדים על זה משלב השבחת הקרקע. גם הנפקת אג"חים נעשתה בהצלחה יתרה. החשב הכללי רוני חזקיהו הצליח לאחרונה להנפיק באג"חים ל-100 שנה, כשכל כלכלות העולם מתמוטטות מקורונה. אין דברים כאלה".
על מה אתה מדבר, 150 מיליארד בתקופת פוסט קורונה?
"הקורונה באמת טרפה הרבה קלפים. אני יכול רק לקוות שלמען העתיד לא נהסס ולא נצמצם. אני שמח להגיד שערב העזיבה שלי עדיין מדברים על המטרו כתוכנית אטרקטיבית ובת קיימא".
"עמדנו בהתחייבויות"
מה באמת יש לך לומר ערב העזיבה? הרבה ביקורת נשמעה על קשיי הבירוקרטיה, שגם אתם טבעתם בה.
"כל מה שהתחייבנו עמדנו בו. הקו האחרון של המטרו אפילו אמור היה להיות מאושר יום לפני פרישתי, ונדחה לימים הקרובים. העלינו לראש סדר היום את מתקני ההתפלה, המים והתשתיות. כל כך הרבה זמן השקענו בנושא האנרגיות המתחדשות. בעבר, 60% מצריכת האנרגיה באה מפחם. כתוצאה ממאמצים משותפים של שר האנרגיה יובל שטייניץ, מדינת ישראל חתכה בחצי את צריכת הפחם. ועדיין, שליש מהצריכה מגיעה מפחם, וזהו נזק אדיר לבריאות. הצלחנו לאשר חלופה לתחנות כוח מטורבינות גז טבעי ופוטו-וולטאי. בעוד עשור מדינת ישראל לא תצטרך פחם ותקבל אנרגיה מהשמש. קידמנו גם בנייה ירוקה".

עם ראש הממשלה ושר האוצר הנכנס // צילום: עזרא לוי
מעבר לחזון לימים טובים יותר, לא באמת הצלחתם להתגבר על הבירוקרטיה.
"אחד הדברים שהתעסקנו בו יום וליל היה הסרת החסמים בכל התחומים. כשעזבתי את התפקיד ברעננה חשבתי שנפרדתי לעד מנושא הביוב, אבל כמה התעסקויות בנושא הזה היו לי כראש מטה הדיור, עם המון מכוני ביוב לשדרג".
פיספוס שלך?
"בתקופת ממשלת המעבר רציתי לקצר את הליכי הרישוי ועברתי דרך חתחתים. בנושא ההקלות פעלתי ויש הצעת חוק מוכנה לביטול הקלות שבס, כחלון וכל הקלה שהייתה (הקלה = סטייה מכללי הבנייה הרגילים, באישור ועדה מקומית לתכנון ובנייה - ע.פ). היתר בנייה יינתן תוך שלושה חודשים בלי התנגדויות. בעל הדירה יודע מה ייבנה, מה מותר ומה אסור.
"היום, בעקבות תקנות שבס (על שם מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת רבין - ע.פ) אתה יודע בעת הקנייה שנבנות בפרויקט 120 דירות, אבל פתאום מצטרפים עוד 20%, על פי החלטת הרשות המקומית. אדם שואל את עצמו: למה לא אמרת לי? וכך זה מגיע בסוף לבתי המשפט. הסדרת הליכי הרישוי תקל על יזמים".
נראה שבתוכנית מחיר למשתכן חלו מיליון טעויות. דירות גדולות מדי לזוגות צעירים, הפיכת חלקם למשקיעים בעידוד הממשלה, אי צדק חברתי ועוד.
"אני דווקא חסיד התוכנית. עם כל הכבוד למלעיזים, היא מתנהלת לא על בסיס מגזר, מגדר ואזור גאוגרפי, אלא לטובת כל הזכאים. למעלה מ-70 אלף מחוסרי דיור הגרילו דירות בהנחות גדולות ויקבלו את הדירות שלהם, גם אם לעיתים באיחור".
שר חדש, תוכנית חדשה?
"איתי לא דיברו, אבל אם תופסק התוכנית יצטרכו למצוא דרך אחרת שתאפשר הטבות, בין אם זה לחרדי או ליוצא צה"ל או מגזר ערבי. צריך לזכור כל הזמן שנדרשות מיליון וחצי דירות חדשות בשני העשורים הבאים".
החיידק הפוליטי
ליצמן זימן אותך לשיחה?
"לא, אבל נפגשתי איתו 5-6 פעמים במהלך כהונתי והקשרים בינינו טובים. קח את בני ברק, עיר שגרים בה יותר מ-200 אלף תושבים, פי שניים מרעננה, ושטחה פחות מחצי מהשטח של רעננה. מדינת ישראל חייבת לתכנן ולהקים מאות אלפי יחידות דיור, שיאפשרו מתן פתרון למגזר החרדי".
הממשלה שהוקמה שמנה במיוחד, עם מלא שרים ומטה דיור מפוצל. זה לא נראה טוב.
"אף אחד במדינת ישראל לא חושב שבחירות רביעיות היו עדיפות".
מסתבר שבאמת לא נפטרת מהחיידק הפוליטי.
"כן, הוא ילווה אותי כל חיי, כנראה".
לא תרצה להיות שר?
"זה לא תלוי בי. מה שבטוח, אני רוצה להיות בעשייה. הייתי יו"ר הסוכנות היהודית, הייתי ראש עיר וח"כ, ותמיד קיננה בי תחושת השליחות והרצון לתת מעצמי לביסוס קיומה של מדינת ישראל. ראיתי את דור ההורים, כמה הם שילמו בדמם כדי שתקום המדינה. אולי היום אנחנו לא נותנים מספיק".
אתה מודאג?
"מאוד. אנחנו חברה שנפערים בה פערים גדולים מאוד. נאמר: מהרסייך ומחריבייך ממך ייצאו. היסטורית, חורבן הבית בא מבפנים".
עבדתם כל כך קשה להורדת מחירי הדיור, בעקבות ההבטחה של כחלון. אז מחירי הדירות יירדו?
"אני לא חושב. מחירי הדירות נקבעים לפי הצע וביקוש. אם רמת הביקושים תמשיך כמו בשנים האחרונות וההצע לא ידביק, מחירי הדירות יעלו. בתקופתי היתה בלימה במחירים. אנחנו ערב פיצול של סמכויות וגופים, שלא יעשה טוב. לזכותו של כחלון אומר שלא היה שבוע שלא היתה אצלו ישיבה בנושאי דיור. כששר האוצר מזמן אליו מפגש דברים נחתכים ומתקבלות החלטות. היום, עם שלושה מטות, אני מקווה שישכילו לעשות".
אולי המדינה לא באמת מעוניינת בהורדת מחירים?
"לא חושב שזה נכון. כל הנושא הזה לא נשלט על ידי פקיד או שניים. כולם רוצים לאפשר לצעירים להגיע לדירה. אי אפשר להשאיר אנשים בלי עוגן בסיסי בחייהם, בלי קורת גג. זה לא הוגן".
אז מה הבשורה?
"רק התחדשות עירונית. בחצי שנה האחרונה קרוב ל-20 אלף דירות אושרו בהתחדשות עירונית. לא צריך להשתמש בשטחים הפתוחים של הערים, אלא לעודד בנייה מחדש במרכזי הערים. זה הצדק החברתי. המדינה צריכה לעזור לראשי ערים לחדש את הערים שלהם".
תמ"א 38 - סוף או התחלה. אולי תחליטו?
"הארכנו לשלוש שנים, ואני מעריך שיצטרכו למצוא את שביל הזהב בין תמ"א לפינוי-בינוי. אומנם המגמה תהיה לאשר מתחמים גדולים להתחדשות, אבל תמיד יהיו הבניינים הבודדים שידרשו טיפול. התמ"א הוא רעיון מצויין. קבלן מרוויח מדירות נוספות, העירייה מהארנונה והדייר מתחדש ומשתדרג. גם הוותמ"ל, אותן ועדות תכנון ובנייה להליכים מהירים, חייבות להתרכז בהתחדשות. עשרות אלפי דירות ברחבי המדינה עם צדק חברתי".
מה יקרה עכשיו לדעתך תחת מטה החרדים?
"ייקח חודשים לגבש מדיניות חדשה, לסנכרן בין המטות החדשים, להחליט מי יעמוד בראשם, ליצור פגישות משותפות. חייבים לטעמי למנות ראש מטה משותף אחד. כל דבר תלוי בשני. תכנון נכון עובד רק על רקע תשתיות".
מתי תרשה לעצמך לנוח קצת?
"הבטחתי לנכדים, שישה במספר, לבלות איתם. הבכור בן תשע, לביא, התקלקל לו הטלפון ולקחתי אותו לתקן. שבוע הוא לא הפסיק לדבר על זה. הפסדתי הרבה בחיי המשפחה. מזלי שאשתי, שהכרתי בשליחות בדרום אפריקה, נמצאת לצידי. אני חייב לה חוב ענק על כל השנים".
בשיתוף מחלקת מוספים מיוחדים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו