צילום: AP // רס"ל יגאל בן עמית, ברקע מפת הכפר יעבד // צילום: מתוך הפייסבוק, גוגל מפות

מעוז טרור מאז 1936: זהו הכפר שבו נרצח רב סמל עמית בן יגאל

בשנות ה-30 של המאה שעברה היה יעבד מוקד "המרד הערבי הגדול" • ב-1948 היה במרכז הקרב על ג'נין • הכפר שבו נרצח רס"ל בן יגאל אמנם בשליטת הפת"ח, אך העבר וההווה האלימים שלו מוכיחים שהוא לא פחות מסוכן ממעוזי חמאס • בשנים האחרונות הוא מהווה מוקד זריקת אבנים

הכפר יעבד, בו מתגוררים כ-14,000 פלשתינים, ממוקם מדרום לג'נין ונחשב לכפר אלים. למרות העובדה שהוא נשלט על ידי הפת״ח, במקום מתגוררים צעירים פלשתינים שעל פי גורמי ביטחון יכולים לעבור "מאפס למאה" להפרת סדר, בתוך זמן קצר מאוד. 

בניגוד למחנות פליטים אחרים ביהודה ושומרון, הכפר יעבד לא צפוף במיוחד, אלא נראה כמו עיירה הממוקמת על הר. בשל מיקומו, הכפר שולט על ציר "אתונה", שהוא ציר הגישה היחיד להתיישבות מבוא דותן. לאור זאת, מתבצעות לא מעט זריקות אבנים לעבר הציר. לאחרונה עצר צה"ל שתי חוליות מהכפר שזרקו אבנים. אמש, באירוע בו נהרג רב סמל עמית בן יגאל ז״ל, התבצעה פעילות שגרתית למעצר ארבעה פלשתינים החשודים בחברות בחוליית זריקת אבנים נוספת.

עוד בנושא:

אביו של הלוחם שנהרג מפגיעת אבן: "אני שבור ומרוסק - עמית היה כל חיי"

לוחם צה"ל נהרג בשומרון מפגיעת אבן בראשו

"להיות גולנצ'יק": מצמרר - הפוסט שכתב לפני שנה החייל שנהרג

הכפר יעבד הוא מהעתיקים בנפת ג'נין, ומוקף בכמה אתרים ארכיאולוגיים: תל מחפר, תל דותן וח'ירבת אל-חמאם. נפת ג'נין בעצמה כוללת שתי ערים, ג'נין וקבאטיה, כאשר יעבד, על 17 אלף תושביה, נמנית על אחת מבין 14 המועצות המקומיות. מדובר ביישוב שלא נמצא בעומק השומרון, אלא דרומית לאום אל-פאחם - קרוב מאוד ליישוב מבוא דותן ולישובים אחרים דוגמת שקד, חיננית וריחן שאמנם נמצאים בתוך הקו הירוק - אך גדר ההפרדה עוטפת אותם.

פעילות צה"ל בכפר יעבד // צילום: AP
פעילות צה"ל בכפר יעבד // צילום: AP


לכפר יש היסטוריית פח"ע בת 80 שנה, שתחילתה במאורעות תרצ"ו-תרצ"ט, שנודעו בתור "המרד הערבי הגדול" בין השנים 1939-1936. בעת התפרעויות אלו, יעבד הייתה אחד ממרכזי הארגון. מה שעשוי להעיד על חשיבות הכפר זו העובדה שכוחות המנדט הבריטי החלו במיגור המרד בכפר דאז, שמאז הפך למועצה מקומית.

היסטוריה של טרור

במהלך "מבצע יצחק" בתאריכים 4-1 ביוני 1948, שבמרכזו הקרב על ג'נין בין כוחות צה"ל הצעיר לבין העיראקים שהגיעו לתגבר את ערביי האזור במלחמת העצמאות, השיג צה"ל בתחילה הצלחה, אך בסופו של דבר נאלץ לסגת. תוך כדי מבצע זה, חיל האוויר הישראלי הפציץ את יעבד.

מאז הסכמי אוסלו, השליטה על הכפר היא די בעייתית, משום שאזור הבתים מוגדר כשטח B, אך רוב השטח החקלאי מוגדר כשטח C. ככלל, נפת ג'נין ככלל והעיר ג'נין בפרט נחשבים למעוזי טרור - במיוחד של הג'יהאד האסלאמי - בתקופת האינתיפאדה השנייה. מאז ועד היום פעילות הפח"ע שם לא שככה, ואירועי ליל אמש הם ההוכחה הברורה לכך.

במהלך הלילה, כך לפי דיווחים פלשתינים, כוחות צה"ל פעלו לא רק בכפר יעבד אלא גם בחברון, שבה נעצר פיראס אבו-סנינה בן ה-21, וכן באבו דיס שבה נעצרו סוהייב ודאוד ג'פאל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו