בממשלה התירו הבוקר (ראשון) על שומרי המסורת לקיים מניינים, אולם דווקא הרבנים, שבתחילה הואשמו, לעיתים רבות ללא הצדקה, למפיצי הקורונה מכיוון שלא הקפידו על הבידוד והתמהמהו בהחלטה על הפסקת התפילות, מתייצבים כעת בצד המחמיר וקובעים שאין מקום להתפלל במניין.
הרב גרשון אדלשטיין, נשיא מועצת גדולי התורה של דגל התורה, פרסם מכתב חריף ובו הקריאה להיזהר מאוד בעת הצטרפות למנייני התפילה ולהעדיף תפילה ביחיד כאשר יש ספק אם כללי ההתרחקות לא יישמרו: "בעניין ההתאספות לתפילה בציבור, גם כעת כאשר הותר על ידי הרשויות קיום מניינים במתכונת מצומצמת במקומות פתוחים, החיוב החמור ביותר על כל אחד ואחד להקפיד לשמור על כללי ההתרחקות והזהירות הנדרשים כפי הוראות הרופאים ולא לקיים בשום אופן מניינים לתפילה אם לא נשמרים בהם כללי הזהירות במלואם.
"וצריך כל אחד לבחון ולבדוק היטב בטרם יצטרף להתפלל בכל מניין שהוא, אם אכן מתאפשר לשמור בו כל כללי הזהירות. שכל זה הוא חשש סכנת נפשות, והעובר על זה הרי הוא מזיק את עצמו ואת אחרים. ואם לא ניתן לעמוד בזה במלוא הזהירות, עדיף להתפלל ביחידות בביתו ולא להיכנס בספיקות של פיקוח נפש".
"בוודאי שכל המחמיר ומתפלל עדיין בביתו עד שיתבררו הדברים עושה כראוי ואין בזה כל חשש", חתם הרב את מכתבו, והוסיף ש"כל הנזכר לעיל הוא בכלל מה שכתב הרמב"ם בהלכות רוצח ושמירת הנפש", שם נאמר ש"כל מכשול שיש בו סכנת נפשות, מצוות עשה להסירו ולהישמר ממנו ולהיזהר בדבר יפה יפה. ואם לא הסיר והניח המכשולות המביאין לידי סכנה – ביטל מצוות עשה ועבר בלא תשים דמים".
גם הרב הראשי דוד לאו הצטרף לקריאות שלא למהר לחזור למניינים וקבע כי על אף ההנחיות החדשות, שבהם הותר להתפלל במקום פתוח, אם אין מי שיאכוף את שמירת ההנחיה בכל מניין עדיף להמשיך להתפלל בבית ובמרפסות. "כל מי שמארגן מנין יידע שמוטלת עליו האחריות שלא נגיע ח"ו למצב של פיקוח נפש. עליו לדעת כי במקרה שאין הוא יכול לקיים את התפילה כראוי עדיף שיתפללו במרפסות או בבתים. גם על מי שמצטרף למניין כזה מוטלת האחריות לעקוב ולוודא שהציבור מקיים את ההנחיות, ואם הוא רואה שהציבור לא נזהר ונשמר כראוי אסור להשתתף בתפילה זו, ועל זה נאמר "מצווה הבאה בעבירה". "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" הוא צווי על הכלל ועל כל יחיד ויחיד.
"נשאלתי גם על קריאת התורה בשבת הקרובה, האם יש להשלים את הקריאה לאותם אלו שהתפללו בשבתות האחרונות בביתם", הוסיף הרב לאו. "על מנת למנוע טרחה דציבורא אין לקרוא יותר משתי פרשיות בשבת, ובשבת הקרובה נקרא בע"ה את פרשיות תזריע ומצורע., לכן גם בימי שני וחמישי יקראו את פרשת תזריע. נכון הוא שכשהגר"א יצא מבית האסורים הוא השלים את הפרשיות שלא יכול היה לקרותן. בוודאי, מי שיכול לנהוג כן הדבר ראוי, אבל זו הנהגה ליחידים ואין להורות כן לכלל".
הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי, מזכיר בית דין רבני חב"ד ורב קהילת חב"ד בקריית מלאכי, מחמיר אף יותר ומתנגד בשלב זה לקיום של כל תפילה משותפת במרחב הציבורי. בהודעה מיוחדת שהוציא הבוקר הרב ירוסלבסקי הוא קובע כי לאחר התייעצות עם בכירי הרופאים, "דעתי, שהיא דעת תורה, שאסור בשום פנים ואופן להתפלל במרחב הציבורי, ולהמשיך להתפלל דרך המרפסות כפי שהיה עד היום. לדברי הרב, "מי שאין לו אפשרות בזה להתפלל דרך המרפסת שיתפלל ביחיד וחמירא סכנתא מאיסורא" (חמורה סכנה מאיסור. א"ג).
ראש הישיבה החרדית-ליטאית "אילת השחר" (שערי יושר) שבשכונת הר נוף בירושלים, הרב משה גולדשטיין, יצא גם הוא בקריאה לא להתפלל במניין ואף קבע, במכתב שהוציא לתלמידי הישיבה לדורותיה, כי "בעניין התפילה בציבור בימים אלו במקומות פתוחים ובמגבלות נוספים, ברור לכל בר דעת שאין זה אלא עצת היצר הרע".
לאור ההתנגדות הנרחבת של רבנים חרדים לתפילה בציבור, אפשר לשער שהמראות של המניינים מרובי המשתתפים שבהם לא נשמרו כללי משרד הבריאות, שנראו בתחילת משבר הקורונה בריכוזים החרדיים, לא יחזרו בקרוב.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו