"פלמ"ח": ילדים, ההיסטוריה מרתקת

קבלו את הסדרה חדשה לילדים ונוער: "פלמ"ח" • מה פתאום לעשות סדרה תקופתית לילדים, ואיך משלבים את רבין, בגין ולאה גולדברג עם יעל שלביה ועומר חזן • היוצר, יהונתן בר אילן, משוכנע שזו שליחות

צילום: מיכל בר, ערוץ טין ניק // אושיות אינסטגרם כמו יעל שלביה (שנייה מימין) בסדרה היסטורית. "פלמח"

היום תעלה בערוץ טין ניק לצופי ‭yes‬ סדרה חדשה בשם "פלמ"ח". מדובר בסדרה תקופתית, שמתרחשת בשנים ‭ ,1948-1946‬ ימי טרום הקמת המדינה, ועוסקת בבני דור הפלמ"ח בצעירותם.

הסדרה תשודר בימים ראשון עד רביעי ב-‭11:00‬ (אם כבר הילדים בבית, אז שיהיה להם מה לראות בשעות הבוקר) באפיק ‭ 94‬ ב-‭yes‬ וב-‭.STINGTV‬ במרכז הסדרה חבורת צעירים שמתגוררים בחוות הכשרה תמימה לכאורה, שלמעשה משמשת מחנה אימונים סודי לגיוס נוער לפלמ"ח וגם בסיס יציאה לפעולות מיוחדות נגד הבריטים.

אל החווה מגיעים אמיל (אברהם ארנסון) ואלינור (נאיה בינשטוק) - אח ואחות שהגיעו לארץ כמעפילים בלתי לגאליים. תחילה הצברים הצעירים לועגים לזרותם ולעברית הספרותית שלהם, אך במהרה חוברים אליהם כדי להילחם יחד. הסדרה משלבת אירועים היסטוריים אמיתיים שהתרחשו במהלך חודשיים בשנת ‭ ,1946‬שאז היו מאוחדות כל המחתרות לתנועת מאבק אחת, תנועת המרי העברי. כמו כן, מופיעות בסדרה דמויות היסטוריות כמו יצחק רבין (גל אמיתי), יצחק שמיר (אריה הספרי), משה דיין (גיל וויס), מנחם בגין (יובל מנדלסון), לאה גולדברג (נטלי אליעזרוב), יגאל אלון (מתן קסירר) ושושנה דמארי הצעירה (בתפקיד אורח: יובל דיין).

עוד משחקים ב"פלמ"ח": עומר חזן, יעל שלביה, אלדד פריבס, נתי רביץ, גל פרנק, דולב מסיקה, אביב פנקס, נגה ד'אנג'לי, לילי אבגי, אורי גוב, טל גרושקה, נטע רוט, דיויד לוינסקי, מאיר תמם, עדי אלון, מיכאל גבעתי ועוד. את הסדרה יצר יהונתן בר אילן יחד עם עדן גוריון, ובר אילן אף מביים.

"בני נוער רואים היום המון סדרות פנטזיה או סדרות על רוצחים מטורפים בעיירות קטנות, ויש לנו את הסיפור הזה של תקופת הפלמ"ח מתחת לאף", אומר בר אילן, "גיבורי התקופה ההיא היו נערים, ולכן נראה לי אפקטיבי מאוד להביא את הסיפור הזה לילדים. זו גם סדרה שאומרת שהדברים בידיים שלנו, שילדים יכולים לבחור כל רגע מה לעשות, וחוץ מזה, נחמד להבין איך המדינה שלנו הוקמה ומי לקח בזה חלק, יש פה ציווי לנוער. זה נשמע אולי קצת פדגוגי אבל זה ככה".

היוצר והבמאי בר אילן // צילום: ערן כהן
היוצר והבמאי בר אילן // צילום: ערן כהן

אני אעז להשתמש במילה הגדולה "שליחות"?

"בוודאי, זה לגמרי היה שם. ממש הרגשתי את זה בביקור שעשינו במוזיאון הפלמ"ח. ערכנו שם סיורים לאנשי הצוות ולשחקנים. פגשנו כמה פלמ"חניקים, שמענו סיפורים, וכולם עמדו והקשיבו מרותקים. פתאום אתה חושב על האנשים שבאמת היו שם".

עד כמה נצמדת לאירועים היסטוריים ועד כמה לקחת חירות אמנותית?

"היו לנו כמה עוגנים שהיו צמודים לאירועים בדיוק כפי שהם קרו - ליל הגשרים, השבת השחורה, אוניית המעפילים תל חי. לקחנו חירות אמנותית בדברים קטנים. את רבין עשינו קצין מבצעים של הפלמ"ח למרות שהוא לא היה בתפקיד הזה בשנים האלה, אבל רצינו להעלות את דמותו בסדרה".

אתה לא חושש שהילדים של היום לא יטרחו לצפות בסדרה היסטורית?

"האמת היא שלא. לאנשים סביבי היה קצת חשש, אבל גם ‭ yes‬וגם חברת ענני תקשורת הלכו באומץ עם הסדרה. נכון, לגיבורי הסדרה אין טלפונים סלולריים והם לא עושים סלפי, אבל שילבנו בסדרה אושיות אינסטגרם כמו יעל שלביה ועומר חזן, שהם לכאורה הכי רחוקים מלוחמי פלמ"ח, ומבחינתנו זו אמירה".

הקדמתם את עליית הסדרה בשבועיים.

"נכון, בגלל משבר הקורונה. רצינו להגיע לילדים שנמצאים כעת בבית, והסדרה שובצה לשעה ‭ .11:00‬הילדים קמים בסביבות ‭ ,9:00‬ אז ב-‭11:00‬ יהיה להם פרק חדש לראות. כל פרק ישודר בשני שידורים חוזרים במהלך היום לטובת מי שקמים מאוחר יותר. כמו כן, אני חושב שיש עוד קהל פוטנציאלי, בני הדור השלישי, אלה שעדיין זוכרים את התקופה הזאת. אולי הנכדים ידברו על הסדרה עם סבא וסבתא. זה יהיה הניצחון האמיתי".

• צפו: חנן בן ארי בהופעה מיוחדת מהבית

 

• זמן לבינג': הסדרות הכי ארוכות בסטרימינג

 

• להיט בימי קורונה: דקל וקנין כוכב

 

• תלונות במשטרה בשם תקוה מ"האח הגדול"

 

• מי יציל את האמנים?

 

• אתגר הזמרים של עומר אדם

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר