מנהיג סודן: "טיסות בינלאומיות מישראל יורשו לטוס במרחב האווירי של המדינה"

מספר ימים לאחר הפגישה עם ראש הממשלה נתניהו, התבטא עבדל-פאתח אל-בוהארן בנושא היחסים עם ירושלים • עוד אמר כי ארה"ב ארגנה את המפגש וראש הממשלה המקומי עודכן על הנושא יומיים לפני מועד קיומה • במקביל, הצבא הסודני בירך על התחלת היחסים בין המדינות

מנהיג סודן אל בוהרן

מנהיג סודן עבדל-פאתח אל-בוהארן התבטא היום (רביעי) בעניין פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו שנערכה השבוע.

אל-בוהארן טען כי עדכן את ראש הממשלה המקומי על המפגש "יומיים לפני כן. לכוחות החופש והשינוי אין התנגדות לפגישה, אך הם כן הביעו התנגדות לעובדה שהפגישה התקיימה ללא התייעצות מוקדמת עימם". לדבריו, הפגישה עם נתניהו תואמה עם ארצות הברית והיא זו שארגנה את המפגש. "המפגש הוא פתיחת דלת לעולם ולא רק לישראל, היא גם אינטרס של סודן. לא דיברנו על נורמליזציה עם ישראל, אבל אנחנו רוצים מערכת יחסים של רצון טוב עם כל העולם. אין הבדל בין שוויץ לבין ישראל", אמר.

צילום: רויטרס

אחד ממשפטי המפתח בהצהרתו של המנהיג הסודני הייתה בכל הקשור לפתיחת המרחב האווירי של סודן לטיסות מישראל: "הסכמנו שטיסות בינלאומיות מתל אביב לרחבי העולם יורשו מעתה לטוס בתוך המרחב האווירי שלנו". עם זאת, ציין אל-בוהארן כי טיסות אל על לא יורשו לעבור במרחב האווירי. 

עוד בנושא:

מציר הרשע לזרועותיו של טראמפ: המהפך של סודן

"לא שינינו את עמדתנו כלפי הפלשתינים"

דיווח ערבי: נתניהו ביקש ממנהיג סודן לפתוח את המרחב האווירי לטיסות מישראל לדרום אמריקה

"איחוד האמירויות עומדת מאחורי הפגישה של נתניהו ומנהיג סודן"

בנוגע לשיתוף הפעולה בין שתי המדינות הוסיף המנהיג הסודני: "הסכמתי עם נתניהו על שיתוף פעולה עתידי בין המדינות. הצעד הבא שנותר הוא הסכמת הגורמים הממשלתיים בסודן. אנו נקים ועדה של מועצת השרים, שתבחן את היתרונות והחסרונות של מערכת היחסים עם ישראל. לא ביקשנו מנתניהו לתווך עם וושינגטון כדי להסיר את סודן מהרשימה האמריקנית של נותני החסות לטרור. המגעים עם נתניהו ופומפאו החלו לפני שלושה חודשים והבאנו אליהם הטבות מסודן". 

על סוגיית הסכסוך הישראלי-פלשתיני אמר המנהיג הסודני: "קרבתנו לישראל עשויה להועיל בסיוע לפלשתינים כדי שיפתרו את בעיותיהם. לא יצרנו קשר עם הרשות הפלשתינית, וגם הם בעצמם לא יצרו קשר. הרשות בעצמה מכירה בישראל".

עניין פוליטי פנימי

אל-בורהאן, שמכהן בממשלה המורכבת מגורמי צבא וגורמים אזרחיים, כפוף להסכם עם האופוזיציה האזרחית המגביל את כוחו ואת כוחו של הצבא, שתפס את השלטון לאחר הדחת הרודן עומאר אל-באשיר אשתקד. 

ראש הממשלה, עבדאללה חמדוק, המייצג את הקבינט האזרחי, פרסם היום ציוץ ברשת החברתית טוויטר, שבו נכתב: "אנו מברכים את הצהרת הגנרל אל-בורהאן על פגישתו עם ראש הממשלה נתניהו. עם זאת, אנו נחושים להמשיך להתקדם במסלול שהתווה ההסכם ולסיים את תקופת המעבר לקראת שלטון אזרחי.

הציוץ יכול להתפרש כביקורת על אל-בורהאן על כך שעקף את סמכויותיו במסגרת הסכם חלוקת השלטון, כשלא התייעץ עם הקבינט בנוגע לפגישה ולא קיבל את הסכמת הדרג האזרחי לפגישה. בהצהרה קודמת עקץ ראש הממשלה את אל-בורהאן וקרא לממשלה לגלות שקיפות גדולה יותר בכל פעולותיה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר