ירי טילים של משמרות המהפכה / צילום: אי.אף.פי

האם הטילים ששיגרה איראן מגיעים לישראל?

ההערכה במערכת הביטחון היא כי משמרות המהפכה ירו טילים משני סוגים לפחות • משרד החוץ הצרפתי: "קוראים לתושבי חיפה להיזהר בגלל איומי טהרן"

גורמי ביטחון בישראל מתחקרים מאז לפנות בוקר (רביעי) את ירי הטילים של משמרות המהפכה מאיראן לעבר יעדי בסיסי צבא ארה"ב בארביל ועין אל-אסד. ההערכה, בשלב זה, היא כי איראן ירתה הלילה מטח של טילים, לפחות, משני סוגים: הטיל העיקרי שבהם הוא פתאח 110, טיל בליסטי לטווחים של בין 200 ל-300 קילומטרים ומבוסס על רקטת הזילזאל, "רעידת אדמה" בשפה הפרסית, בו מעשה שימוש על ידי חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה.

עוד בנושא:

למרות הרטוריקה המתלהמת: איראן הסתפקה בתגובה מתונה

מתקפת טילים על בסיסי צבא ארה"ב בעיראק; איראן: תגובה אמריקנית תוביל לירי על ישראל

ארה"ב מזהירה: איראן עלולה לפגוע בספינות במזה"ת

המתיחות עם איראן: ארה"ב מתגברת כוחות

ארה"ב הכניסה את איראן למשבר מנהיגות

חסן רוחאני משבח את קאסם סולימאני

הטיל הכבד יותר שבו נעשה שימוש ושרידיו נחשפו בתמונות שהופצו ברשתות החברתיות בעיראק הוא הקיאם, טיל שטווח הפגיעה שלו הוא 800 קילומטרים. על פי הערכות שונות, מספר גדול של הטילים שנורו לעבר בסיסי ארצות הברית נפלו בדרכן למטרות. הן פתח 110 והן קיאם לא מגיעים בטווחם לישראל. בעבר, האיראנים העבירו  טילי קיאם למורדים החות'ים בתימן שהשתמשו בהם לירי לעבר ערב הסעודית. ככלל, ארסנל הטילים שמחזיקה איראן הוא בין הגדולים בעולם. בעשור האחרון, בהוראת המנהיג העליון עלי חמינאי, החלה איראן לבצע שדרוג למערך הטילים הקיים במטרה להפוך אותו למדויק יותר.

בעיתון "וושינגטון פוסט" פורסם אתמול כי מערך הטילים האיראני עבר "קפיצה מהפכנית" וכעת ביכולתה של הרפובליקה האסלאמית להפעיל טילים לטווח קצר ובינוני בדיוק של מטרים ספורים ממטרת היעד - מה שהופך את ארסנל הטילים מכלי תעמולתי לזריעת טרור לנשק מדויק עבור שדה הקרב. הטילים שנורו הלילה לעבר בסיסי ארה"ב משתייכים לקטגוריה הזו של טילים לטווח קצר ובינוני.

המורדים החות'ים / צילום: רויטרס

במסגרת איומיה של איראן מאז שני גלי שיגורי הטילים הלילה לעבר בסיסי צבא ארה"ב בעיראק, טהרן איימה - בין השאר - כי "גל הטילים השלישי, במקרה של תגובה אמריקנית, יופנה לעבר דובאי וחיפה". בעקבות כך, משרד החוץ הצרפתי הוציא הודעה היום בצהריים כי "על אזרחינו תושבי חיפה לנקוט במשנה זהירות בגלל איומי איראן".

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף (במיל) עמוס ידלין, הגיב לגביר התקיפה כי "הפייק ניוז האיראני על 80 הרוגים נועד להרגעת הקהל בבית". לדבריו, "מוקדם להכריז שחילופי המהלומות בין ארה"ב ואיראן מאחורינו, ושהסלמה איננה אפשרית. במקביל לנקמה צבאית ממשיכה איראן לקדם חריגות ממגבלות ההסכם בתחום הגרעין. ישראל אינה במוקד, אך נדרשת להמשך ערנות. כל מי שהאזין לנסראללה שמע כמה הוא מעדיף שהעימות יישאר בין איראן לארה"ב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו