למרות הרטוריקה המתלהמת: איראן הסתפקה בתגובה מתונה

מסתמן כי בטהרן יסתפקו בירי הטילים אמש על בסיסים אמריקניים בעיראק, שלא גרמו לנפגעים ככל הנראה, כתגובה יחידה בשלב זה לפחות על חיסול סולימאני • כל זאת חרף איומיהם הבוטים של חמינאי, רוחאני וזריף כלפי ארה"ב ובנות בריתה • פרשנות

חסן רוחאני // צילום: אי.פי.איי

לאחר מתקפת הטילים האיראנית על הבסיסים האמריקניים בעיראק, הרטוריקה שנשמעת מההנהגה בטהרן מעידה כי משטר האייתולות יסתפק בתגובה זו כנקמה על חיסולו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, ופמלייתו בסוף השבוע האחרון. נראה כי פניה של איראן להכלת האירועים מהימים האחרונים, ולאו דווקא להסלמה שעשויה לגרור את האזור כולו לעימות צבאי. 

המנהיג העליון חמינאי והנשיא רוחאני אומרים, בין שלל האיומים והאזהרות לאמריקה ובנות בריתה, כי תגובת הנגד של איראן לחיסולו של סולימאני הייתה מוצלחת והשיגה את מטרותיה, ושר החוץ האירני זריף מדגיש כי ארצו "השלימה את תגובתה על רצח סולימאני ואינה מעוניינת בהסלמה". כשמאזינים לשלושה, קל לחשוב כי טהרן אכן הכילה את חיסולו של סולימאני וכבר נמצאת עם הפנים קדימה, כאשר רק מענה אמריקני למתקפת הטילים האיראנית עלול לגרור תגובה קשה עוד יותר בדרך למעגל דמים רצחני שמי יודע מה יהיו תוצאותיו והשלכותיו. 

עם זאת, אל לנו לשכוח כי הפרסים, שהמציאו את השחמט, הם טקטיקנים מעולים ואסטרטגים מוכשרים המודעים היטב לכך שדברים הנאמרים מן השפה ולחוץ לאו דווקא חייבים להיות מתואמים. הם אף יכולים להיות מנוגדים לכוונות האמיתיות ודרכי הפעולה של מנגנוני הביטחון ברפובליקה האסלאמית, כשבראשם ארגון משמרות המהפכה הפועל באיראן ככוח צבאי לכל דבר, חמוש ומאורגן בהיררכיה פיקודית ברורה וחשיבותו בעיני השלטון אף עולה על זו של כוחות צבא איראן.

די להקשיב לאזהרות והאיומים שמשמיעים בכירי משמרות המהפכה כלפי ארה"ב ובנות בריתה באזור - ישראל, ירדן, סעודיה ונסיכויות המפרץ הפרסי המארחות בשטחן בסיסים אמריקניים - כדי להבין שלטהרן אין שום כוונה להסתפק במתקפת הטילים אמש. בכוונת משמרות המהפכה להמשיך ולפגוע ביתר שאת במטרות של הצבא האמריקאי במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם שבהם יש נוכחות צבאית אמריקאית, ולבצע פיגועים על אדמת ארצות הברית באמצעות הפעלת תאים רדומים ופעילים שהתאמנו והתכוננו במשך שנים לרגע שבו יתבקשו לתרום את חלקם למהפכה האסלאמית באיראן. 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר