נראים טוב במשקפי שמש. בייל ודיימון ב"פורד נגד פרארי"

"פורד נגד פרארי": לא מרגש ולא מחדש

סצינות מירוץ ברמה גבוהה, מאט דיימון וכריסיטיאן בייל עושים עבודה טובה, והתוצאה היא סרט אינטליגנטי ומהוקצע, גם אם לא עמוק או מרגש • לא יותר מסרט בסדר- אבל לא פחות

"פורד נגד פרארי" הוא סרט מהוקצע וסולידי שעושה את הכל נכון. הוא מבוים לעילא, יש בו שני כוכבים שנראים מעולה במשקפי שמש, הוא מקבל מכולם ביקורות טובות, ובהחלט אפשר לשייך אותו לאותה סוגה הוליוודית נכחדת שנקראת "סרט אינטליגנטי שמיועד למבוגרים ושאינו כולל גיבורי על". אבל הוא לא ריגש אותי, לא חידש לי ולא ממש הקדשתי לו מחשבה אחרי שהסתיים. 

• איחוד של "חברים": הפעם זה אמיתי

• שולי רנד: "אכזריות מהסוג הנמוך ביותר"

 אחרי המשפט: יובל המבולבל בפנייה מרגשת לעוקבים

• התוכנית המביכה של ליהיא ונעמה

בהתבסס על סיפור אמיתי שהתרחש באמצע שנות ה־60, הבמאי ג'יימס מנגולד ("הולך בדרכי", "לוגאן") מגיש מעשייה תקופתית קצבית ועתירת סטייל שמתרחשת בעולם מירוצי המכוניות, ושבמרכזה שני אאוטסיידרים אובססיביים: מעצב המכוניות קרול שלבי (מאט דיימון) ונהג המירוצים והמכונאי הבריטי קן מיילס (כריסטיאן בייל). 

העלילה יוצאת לדרך ב־1963 כאשר שלבי נשכר בידי ענקית הרכב האמריקאית פורד כדי לעצב מכונית מירוץ חדשה שתוכל לנצח את קבוצת פרארי האיטלקית במירוץ לה מאן היוקרתי והתובעני (שנמשך לא פחות ־24 שעות רצופות). שלבי, מצדו, שוכר את מיילס הגאון והגאוותן כדי שזה ינהג עבורו וזאת בניגוד גמור לרצון מעסיקיו, שטוענים שמזגו הסוער והלא צפוי של מיילס אינו תואם את הרוח התאגידית־קפיטליסטית של פורד. 

כפי שמקובל בז'אנר, הדרך לימי המירוץ הגורליים רצופה בשורה ארוכה של מונטאז'ים גרוביים שמתרחשים במוסך או בהאנגר, באינספור נסיעות מבחן, ובכמה וכמה תאונות מסמרות שיער. תוך כדי, מיילס יפסיק להיות נודניק מעיק וילמד להיות שחקן קבוצתי, ושלבי יתגבר סוף סוף על המשבר האישי שמלווה אותו מאז שנאלץ לפרוש מנהיגה תחרותית עקב בעיות לב. אולי בסוף הם גם ינצחו את האיטלקים ויעשו היסטוריה, אבל בלי ספוילרים. תצטרכו לראות בעצמכם. 

כאמור, "פורד נגד פרארי" מציע נסיעה חלקה ונעימה וקשה לבוא אליו בטענות. דיימון חובש כובע בוקרים ועושה מבטא טקסני (שגורם לו להישמע כמו טומי לי ג'ונס), בייל מגלם ברנש סימפטי לשם שינוי, ואילו המחזאי/שחקן טרייסי לטס גונב לשניהם את ההצגה בזכות הופעתו האנטיפתית בתור המממן הקטנוני של ההרפתקה, הנרי פורד השני (נכדו של מייסד חברת פורד). 

באופן לא מפתיע, קטעי המירוץ שמנגולד מעמיד על המסך מספקים את הסחורה ומתעלים לרמה גבוהה מאוד. בתוך כך, האווירה הקלילה והמרדנית – שזוכה לביטוי תדיר באמצעות האצבע המשולשת המטאפורית ששלבי ומיילס מראים לפורד בכל הזדמנות – תורמת לנטרולו המבורך של המיסמד הפטריוטי־קולוניאליסטי של הסיפור. להזכירנו ש"פורד נגד פרארי" הוא אולי לא יותר מסרט בסדר, אבל גם לא פחות.

"פורד נגד פרארי", ארה"ב 2019

ציון: 7

• הוא משלנו: אלברט של אסי קיבל אזרחות ישראלית

• בהשראת מדי צה"ל: הלוק המחאתי של נועה קירל

• הדרת נשים או כפייה חילונית? אנחנו שאלנו, אתם עניתם

• כל התרבות, הרכילות והבידור - עכשיו באינסטגרם!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו