הכלי: ווספה 300 GTS על השעון: 1 ק”מ צריכת דלק: 29.7 ק”מ/ל’ אירועים מיוחדים: הרצה, לא לעבור 80 קמ”ש עלות אחזקה: 0 שקלים שורה תחתונה: מחכים לטיפול 1,000 ק”מ
ווספה, מותג הקטנועים הקלאסיים של פיאג’ו, נשען בצורה ברורה מאוד על עיצוב שנולד לפני למעלה מ-7 עשורים. ווספה, ואולי תחום הקטנועים כולו, התחילה את חייה עם כמה דרישות פשוטות. לתת מענה תחבורתי פשוט ונגיש. מכלולי ההנעה נעטפו בחלקה האחורי, שומרים על הלכלוך הרחק מהרוכב. גלגל חלופי, הוטמע שם גם. פתאום אפשר היה לרכוב על שני גלגלים באופן פשוט יחסית. הווספה הפכה להיט.
במהלך השנים, יחידות ההנעה הדו-פעימתיות הוחלפו בכאלו מתקדמות יותר. ההילוכים והמצמד הוחלפו בואריאטור. רק אופן הבנייה הייחודי, מבנה אחוד ממתכת, והעיצוב האייקוני, נשמרים לאורך השנים. כמו שקרה למיני, פיאט 500 ופורשה 911, הדור העדכני של הווספה הוא חיה אחרת לגמרי. הן מהבחינה הדינאמית ובטח שמבחינה טכנולוגית. ולהבדיל מכל אלו, ובדומה לפורשה 911, ייצורה לא הפסיק לאורך השנים, רק הלך והתעדכן. יש קו דם ישיר בין ה-GTS החדשה לאחת כזו ששכחה את יום-הולדת 70.

העדכון האחרון לשנת הדגם הנוכחית מתרכז ברובו במנוע. מדובר המנוע ה-HPE החדש, שהגיע לכאן לראשונה בדגמי ה-3MP. זו יחידת הנעה מודרנית וחזקה, כזו שמיועדת לעמוד בתקני הזיהום מחד ולהציע ביצועים משופרים מאידך. מה שמעניין אותנו יותר, זה שעם כמעט 24 כ”ס זה המנוע החזק ביותר ששווק עם ווספה מאז ומעולם. עוד ברשימת העדכונים אפשר למצוא פאנלים שעוצבו מחדש, תאורת LED, מושב חדש ועוד.
כאמור זהו מבחן ארוך טווח. כרגיל במבחנים כאלו, נדווח בכל חודש על הק”מ שצברנו ומה שאירע בהם. כרגע ה-GTS צוברת ק”מ בהרצה, בסיומה היא תעבור טיפול 1,000 ק”מ. ההנחיות להרצה מדברות על תפעול חלק ועגול ומהירות נסיעה של כ-80 קמ”ש. אנחנו מקשיבים להנחיות ואוטוטו מסתיימים להם הק”מ הנדרשים. גם בתקופת ההרצה יש כמה דברים שברורים מאוד לגבי הווספה הזו.
תנוחת הרכיבה הקלאסית, הזקופה נותנת כאן תחושה שליטה בולטת. אם מוסיפים לזה את זווית הצידוד של הכידון ואת היכולת שלה לשמור על יציבות גם במהירות אפסית, מקבלים מכונה יעילה מאוד לפילוח פקקים. גם בהשוואה לקטנועים זריזים אחרים. המושב רחב ונוח והמרווח מצוין לרוכב. התחושה מכל המתגים והחלקים חסונה ואיכותית. גם כאן זה בולט מול קטנועים המורכבים בשיטות נפוצות וזולות יותר. השלדה האחודה של הווספה בהחלט תורמת כאן. ועם גוף קשיח כזה ניתן גם לכייל את המתלים סלחני יותר ואכן המתלים של ה-GTS משלימים את התמונה בכל הקשור לאיכות, יכולת ונוחות.

בהרצה, טרם ניתן להתרשם ממלוא הפוטנציאל של יחידת ההנעה. כרגע היא בעיקר מרגישה בשרנית, חלקה ונעימה לשימוש. הכיול של הוואריאטור מושלם והחיבור לינארי ונטול מדרגות. צריכת הדלק, בהתאם לאופי הרכיבה הנינוח בשלב הזה נמוך מאוד ועומד על 29.7 ק”מ/ל’. בשלב הזה אפשר לציין שהבלם הקדמי הרגיש קצת חסר נשיכה ראשונית בק”מ הראשונים. לאחר מכן התגובה השתפרה פלאים, כנראה שהרפידות והדיסק צריכים את אותם ק”מ בכדי להגיע לתפוקה מרבית. מעבר לזה פעולת ה-ABS יעילה מאוד ובגשם הראשון גם מערכת בקרת המשיכה הספיקה להוכיח את עצמה.
מה שלא אהבנו נכון לרגע זה זאת את מקום האחסון. מלפנים יש תא ככפות שימושי שנפתח בלחיצה על בית המפתח. מסתתר שם חיבור USB ומקום לטלפון ועוד חפצים קטנים. המושב נפתח באופן חשמלי (גם באמצעות השלט במפתחות) ומציע תא עמוק ואובאלי. קסדה מלאה גדולה לא מצליחה להיכנס לכאן. מצד שני בוווספה מצהירים ששתי קסדות פתוחות אמורות למצוא כאן את מקומן. עוד נחקור את הנושא הזה בעתיד. תא המטען נשלף כולו בקלות וללא ברגים. נוח ושימושי. פתח התדלוק שנמצא מתחת לכיסא באופן מסורתי, גם לא התחבב עלינו. הוא דורש לרדת מהקטנוע ולפתוח אותו בכדי לתדלק. לא נורא, אבל גם לא יעיל. וו התלייה מלפנים, והמדרס הגדול לעומת זאת יעילים מאוד.

בינתיים מתגלה הווספה כבת לוויה נעימה, איכותית ושימושית. יש כאמור עוד נושאים אותם אנחנו רוצים לבדוק ואלו אכן יטופלו בדיווחים הבאים. כרגע אנחנו מתרכזים בעיקר בלשזוף מבטים לעבר העיצוב היפיפה ולהמתין לסיומה של ההרצה.
