הסוף למיצ"ב: המבחן החדש בבתי הספר

מבחני "תמונת מצב בחינוך" שירשו את מבחן המיצ"ב שבוטל מעוררים מחלוקת חדשה • התלמידים ייבחנו במבחנים חיצוניים בממוצע פעמיים בשנה

תלמידים במבחן // צילום ארכיון: יוסי זליגר

החל משנת הלימודים הבאה יופעל מודל הערכה חדש במערכת החינוך שיבדוק את הישגי התלמידים, המודל ששמו "תמונת מצב בחינוך", כולל גם מבחנים פנימיים של בית הספר וגם מבחנים חיצוניים של משרד החינוך לצד שאלוני אקלים בית ספרי ומדדים אחרים. 

צילום: פז בר

שר החינוך הרב רפי פרץ על המודל החדש: "מודל הערכה החדש הוא מתקדם וישקף טוב יותר ונכון יותר את העשייה החינוכית את חוזקות בתי הספר ויעניק כלים לשיפור תהליכי הניהול. המיצב גרם לבעיות מסוימות, הבנו את הבעיות ואנחנו מבינים את הדרך לתקן כדי להפוך את המבחנים לאפקטיביים יותר".

שר החינוך, הרב רפי פרץ ומנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב // צילום: יוסי זליגר

 

הכלי הראשון שמשרד החינוך מתכוון להפעיל הוא מבחני הערכה פנימיים בית-ספריים, כלומר, כל בית ספר ייבחן באופן עצמאי את תלמידיו (מכיתה א' ועד כיתה י') במקצועות הליבה: שפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים. הבחינות ייעשו גם בכלים קיימים כמו למשל "מבדק עמית" (מעריך הבנת הנקרא במעבר מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים) וגם בכלים חדשים נוספים שנמצאים בפיתוח. 

עוד בנושא:

מבוכה למשרד החינוך: נפסלו מבחני מיצ"ב לכיתות ה'

בתי ספר לא ישתפו פעולה עם מבחני מיצ"ב

הסתדרות המורים נגד בנט

 

הכלי הנוסף יהיה שני מבחני הערכה חיצוניים. במבחנים אלו ייקחו חלק כל בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים מידי שנה. הערכה זו תהיה קבועה בכל שנה ותערך בתחילת השנה. כל התלמידים בשכבת כיתה ד' ובשכבת כיתה ח' ישתתפו בהערכה באוריינות שפה, אלא שבנוסף, כל בתי הספר ישתתפו אחת לשנה גם בהערכה משתנה. כלומר בחינות במתמטיקה, בשפת אם, ובאנגלית לכיתות ה' ו-ו'. בכיתות ח' ו-ט' הבחינות יתמקדו במתמטיקה, בשפת אם, באנגלית ובמדעים. החידוש הוא שבתי הספר ידעו את תאריך הבחינה, אבל לא יידעו שני דברים קריטיים – הם לא ידעו באיזה תחום דעת התלמידים יבחנו (כלומר אם הבחינה תהיה במתמטיקה, אנגלית, שפה וכו') והם לא יידעו איזו שכבת גיל תיבחן (האם מדובר בשכבת ה' או ו' ביסודי או ח' או ט' בחטיבת הביניים)- זאת כדי למנוע הכנה ולמידה מקדימה. 

מיצ"ב ותופעות שליליות

יש לציין כי במבחני המיצ"ב שהיו נהוגים עד כה, נבחן כל בית ספר יסודי פעם ב-3 שנים במועד קבוע ב-3 תחומים (מתמטיקה, אנגלית ושפה) – בממוצע זה יוצא פעם בשנה, ואילו כעת עם המבחנים החדשים, התלמידים ייבחנו פעמיים בשנה.  

תלמידים בכיתה // צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ'

השימוש במיצ"ב הוביל לתופעות שליליות ובהן: הכנות אינטנסיביות לקראת המבחן, פגיעה בשגרת הלמידה, הסטת משאבים והפניית יתר של תלמידים לכיתות מותאמות. אלה הובילו לפגיעה בהוראה ובלמידה, אלא שהסערה האמיתית החלה בדצמבר האחרון, אז פסל משרד החינוך את ציוני המבחנים באנגלית ובמתמטיקה לכיתות ה' בשל טענה כי מנהלים העניקו הקלות והתאמות מפליגות לתלמידים בעת ביצוע הבחינה. 

"רעה חולה שתערער את מערכת החינוך"

 

בהסתדרות המורים הועברה ביקורת חריפה על המודל החדש של הבחינות: "התכנית החדשה של משרד החינוך וראמ"ה(הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך) למבחני המיצ"ב היא רעה חולה שתערער את מערכת החינוך, תגרום לנזק גדול ולהתדרדרות נוספת של מערכת החינוך בישראל. פקידי משרד החינוך מנותקים מהשטח, במקום להיות קשובים לטענות המנהלים והמורים הם הכפילו את מספר המבחנים, לא התייחסו לפרסום הנתונים והשלכותיו וערכו שינויים קוסמטיים שמילים יפות וכותרות מושקעות לא תצלחנה להוביל להצלחה – במקום ממוצע של מבחן אחד בשנה נקבל שלושה מבחנים בשנה, כשאחד מהם הוא ממש כמו בוחן פתע לתלמידים, למורים ולמנהלים – לא ידוע באיזה מקצוע ולא ידוע לאיזו שכבת גיל". עוד הוסיפו כי "הסתדרות המורים מתנגדת למסקנות הוועדה. אנו מקדמים ומברכים על כל תהליך משותף של בקרה ושיפור של מערכת מורכבת וחשובה כמו מערכת החינוך, אך לא נסכים לשום תכנית שפוגעת בעובדי ההוראה ובתלמידים, שמוסיפה מטלות למורים ולמנהלים באופן חד צדדי". 

נוסיף כי בנוסף למבחנים הפנימיים והחיצוניים, בבתי הספר יתקיימו בנוסף שאלוני אקלים וסביבה פדגוגית, והם יועברו בבתי הספר בכיתות ה'-יא' אחת לשלוש שנים. לצד זה תתבצע הערכה של בית הספר על ידי מדדים נוספים, כגון: פעולות לקידום הוגנות ושוויון, חדשנות, יזמות, סביבות למידה, השתתפות בתנועות נוער ועוד.

המודל החדש יוחל בהדרגה, בשנת הלימודים הנוכחית, תש"ף בתי הספר יקיימו הערכה פנימית בלבד ולא תתקיים הערכה חיצונית של הישגים לימודיים ואילו בשנת תשפ"א ייושמו ארבעת הנדבכים. 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר