בגלל איומים: בית הכנסת היחיד בווילנה נסגר

לראשונה מאז 1990 סגר בית הכנסת בעיר את שעריו • הסיבה: שורה של שיחות טלפון ומכתבים מאיימים • יו"ר הקהילה: "החלטה כואבת, אך בלתי נמנעת"

בית הכנסת // צילום: Kontis Šatūnas, ויקיפדיה

בית הכנסת הכוראלי של וילנה, בית הכנסת היחיד שמתפקד כיום בעיר הבירה של ליטא נסגר באופן זמני על ידי אנשי הקהילה היהודית, זאת מסיבות של אנטישמיות ולאחר קבלת איומים. בימים האחרונים, סיפרה יושבת ראש הקהילה פאינה קוקלינסקי, התקבלו בקהילה מספר שיחות טלפון מאיימות ומכתבים. לכן, "זו החלטה כואבת אך בלתי נמנעת לסגור את בית הכנסת". 

מדובר בהחלטה כמעט חסרת תקדים. בסוכנות הידיעות JTA ציינו כי בית הכנסת, שבו גם מתקיימת פעילות של המרכז הקהילתי היהודי, לא נסגר מאז קיבלה ליטא עצמאות מברית המועצות ב-1990, למעט במהלך סכסוך קשה בין הקהילה לבין חסידי חב"ד, על רקע השאלה מי ישלוט על המתחם ומי יהיה הרב הראשי של ליטא.

ההחלטה הקשה מתקבלת על רקע שורה של החלטות מבורכות נגד אנטישמיות במדינה. בחודש שעבר הורה ראש העירייה להסיר לוח שנוי במחלוקת שבו צויין לשבח משתף פעולה עם הנאצים, לכאורה גם ברצח של יהודים מקומיים, כגיבור במלחמה הקומוניסטית. במקביל הצביעה מועצת העירייה על החלטה לשנות את שמו של רחוב שנקרא על שם משתף פעולה אחר, שקרא לגרש את היהודים מליטא. 

בית הכנסת הוקם ב-1903 ובין היתר התפללו בו הסופרים אד"ם הכהן ואיזיק מאיר דיק. לפני מלחמת העולם הראשונה התפללו בבית הכנסת רבים מהאליטה הכלכלית והתרבותית של יהודי וילנה. בשואה בית הכנסת נשדד, אך שרד כמחסן של שלטון הכיבוש הנאצי. בזמן השלטון הסובייטי הפך לבית חרושת לעיבוד מתכות, ושופץ ב-1994.

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר