מכות, איומים והטרדות: סיוט בלוד

תושבי שכונת "גני אביב" בלוד חווים הטרדות חוזרות ונשנות מצד בני מיעוטים שגרים בסמוך • "מהלימודים בורחים ישר למחשב בבית. חיים פה בפחד"

איך יכול להיות שאנחנו מפחדים במדינה שלנו?" שוטרים בלוד // צילום: גדעון מרקוביץ'

זה סיפור על אלימות, הטרדות מיניות ופחד להסתובב ברחובות: "גני אביב", אחת מהשכונות החדשות בלוד הפכה למקום שבו ילדים מפחדים לצאת מהבתים, מבוגרים חוששים לצאת בשעות הערב, ולפי שיחות עם תושבי השכונה, מקום שבו נגנבים טלפונים ניידים, אפילו מידי התושבים ממש.

"נערים בשכונה פוחדים לצאת מהבית, מהלימודים בורחים ישר למחשב", סיפר אחד מתושבי השכונה ל"ישראל היום". "וזה לא רק הם, זה גם ההורים שלהם. יש המון עדויות, כמעט כולם פה חיים בפחד. כל ערב מגיעים עשרות בני מיעוטים, וכל נער או ילד שהם נתקלים בו הם מכים, מאיימים, יורקים או דורסים עם האופניים החשמליים שלהם. מגרשי הכדור כמעט תמיד ריקים מילדים יהודים, בני המיעוטים פשוט מגרשים אותם. לבן שלי בעטו פעמיים כדור בכל הכוח לראש, הם עשו את זה כדי לסלק אותו. פעם נוספת איימו לדקור אותו בלי סיבה". 

כל התושבים שעימם שוחחנו בחרו להישאר בעילום שם מסיבות ברורות, אך העדויות שלהם קשות. "אין סיכוי שאני מאפשרת לילד שלי לצאת לבד מהבית", מספרת אחת מתושבות השכונה. "אנחנו מחפשים לעבור מפה. אנחנו די חדשים בשכונה וזה פשוט מרגיש מסוכן ומפחיד. איך יכול להיות שאנחנו צריכים לפחד ככה במדינה שלנו? איפה המשטרה?".

בשיחה עם לא מעט מתושבי השכונה כולם מציירים מציאות דומה. גם תושבים באזורים אחרים בעיר מכירים את הבעיה, וכשנשאלו על שכונת גני אביב הם מספרים על שכונה שמורכבת ברובה מאוכלוסייה של עולי ברית המועצות, הסובלת מהתנכלות מצד בני המיעוטים המגיעים כדי להטריד. 

"לא פעם ולא פעמיים הבן שלי ברח בקושי ממגרש הכדורגל בעקבות איומים והצקות", אומרת תושבת נוספת. "אני תושבת השכונה ומפחדת להסתובב ברחובות, מפחדת שיגנבו לי את הטלפון מהיד כמו שכבר עשו ושיפגעו בי, הבן שלי בן 11 ואין סיכוי שיצא לטייל לבד בפארק, אני מפחדת לתת לו להסתובב לבד בחוץ, אין סיכוי שאתן לזה לקרות לפני שיגבירו את הביטחון. למה הבן שלי צריך לחוות את כל הפחד והאיומים האלה? זה לא הגיוני".

פנינו למשטרה ולעיריית לוד על מנת לקבל תשובות בעניין. חשוב לציין כי לא מדובר בעניין חדש, נכתבו בעבר כתבות על שכונת גני אביב, גם כאן אצלנו, באתר "ישראל היום", וגם בכלי תקשורת אחרים. מה השתנה? לא הרבה. תושבי השכונה ממשיכים לסבול ולפחד. לידינו הגיעו סרטונים שאתם חלקם לא נוכל לפרסם, באחד מהסרטונים נראה גבר כשהוא מענג את עצמו בשכונה לצד ילדים משחקים. המקרה המטריד התרחש לטענת תושבי השכונה לפני כמה שבועות, מאז עבריין המין נעצר.

בסרטונים נוספים ניתן לראות ילדים בני מיעוטים כשהם משליכים אבנים לעבר ילדים תושבי השכונה שבורחים מהם. בשכונה קרובה ניתן לראות כיצד בני מיעוטים משחיתים כלי רכב. גם הם נעצרו על ידי המשטרה.

עוד מציינים תושבי השכונה כי הם מרגישים נוכחות משטרתית דלה מאוד: "יש פה אדם מבוגר אחד שכביכול אחראי על הביטחון, אבל אין הרתעה ובני המיעוטים שמגיעים לשכונה לא באמת מפחדים מהמשטרה כי אין להם פה כוח. מדי פעם ניידת מסתובבת ונעלמת, חייבים להכפיל ולשלש את כמות השוטרים פה, אין סיכוי שנוכל להמשיך לחיות ככה". 

מעיריית לוד נמסר: מעיריית לוד נמסר: "חיזוק הביטחון האישי ואכיפת החוק והסדר בשכונת גני אביב ובכל העיר, הם מהיעדים המרכזיים של העירייה, אשר מבצעת יחד עם המשטרה פעילות נחושה, 24 שעות ביממה, תוך גילוי אפס סבלנות כלפי עבירות קלות כבחמורות. תחום אכיפת החוק והסדר מגובש תוך שיתוף פעולה הדוק בין עיריית לוד ומשטרת לוד, הבא לביטוי ברמת מעורבות גבוהה של ראש העיר ומפקד התחנה. במסגרת השותפות מתקיימת מדי שבוע ישיבת ביטחון בהובלת סגן ראש העיר-מחזיק תיק הביטחון, העוסקת בתיאום פעילות כלל גורמי האכיפה בעיר בשיתוף גורמי חינוך ורווחה, ובהגדרת יעדים משותפים לעירייה ולמשטרה, לרבות הגברת מאמצי האכיפה בכל הקשור לעבירות של הטרדות, אירועי ונדליזם או אלימות בשכונת גני אביב, תוך ביצוע פעילות סמויה וגלויה.

"בתוך כך תוגברו סיורי השיטור העירוני בשת"פ מלא מול המש"ק השכונתי ומשטרת לוד וכן הורחב מערך מצלמות הביטחון בשכונת גני אביב, במטרה לאפשר התערבות מהירה וללכוד גורמים עבריינים, והעמדתם לדין במלוא החומרה. ואכן, מצלמות הביטחון הוכיחו את יעילותן וכבר סייעו בלכידתם של אלה, הנראים גם בסרטונים שהעברתם להתייחסותנו. העירייה והמשטרה ימשיכו בביצוע פעילות נחושה, עד למיגור אירועים כגון אלה. כל פניה למוקד העירוני של העירייה מטופלת מידית באמצעות השיטור העירוני, 24 שעות ביממה, תוך שיתוף פעולה וחלוקת אחריות עם המשטרה בכל דבר ועניין המחייב את התערבותה".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "התמונה המוצגת חוטאת לאמת ואינה מתארת את המצב לאשורו. תחנת המשטרה מקיימת שיח קבוע עם תושבי השכונה וערה לרחשי לבם. משטרת ישראל משקיעה רבות בפעילות מניעה ואכיפה בשכונה, בשיתוף התושבים, ותמשיך לפעול בנושא למען ביטחונם. הסרטונים שצורפו כלל אינם רלוונטיים לטענות, אחד מהם אינו קשור כלל לשכונה ומתאר אירוע גרימת נזק לרכב שהסתיים בכתב אישום, אירוע המעשה המגונה בפומבי טופל ואותר החשוד". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר