יפן: התחדש ציד הלווייתנים המסחרי

למרות הגינוי העולמי, ציד הלווייתנים בארץ השמש העולה מתחדש לאחר 30 שנה • "לאכול לווייתנים זה טוב מאוד - ועכשיו הם יהיו גם זולים", מתרגש דייג מקומי

ציידי לווייתנים ביפן // צילום: רויטרס

ספינות לציד לווייתנים החלו היום (ראשון) בהכנות לצאת לים בנמל הצפוני קושירו, יום לפני שציד הלווייתנים המסחרי ביפן מתחדש לאחר כ-30 שנה.

יפן הודיעה בשנה שעברה כי היא עוזבת את ועדת הלווייתנים הבינלאומית (IWC) וחוזרת לדיג מסחרי של לווייתנים החל ב-1 ביולי 2019, הודעה שגררה גינוי עולמי נרחב. יפן לעומת זאת, הסבירה כי אכילת לווייתן הוא חלק חשוב מהתרבות שלה, וכי רוב המינים אינם בסכנת הכחדה. הציד יהיה מוגבל לאזור המים הכלכליים של יפן.

עוד בעולם: ספינת מהגרים באיטליה ניגחה כלי שיט משטרתיהדילוג על כללי הטקס הדיפלומטיים בפסגת טראמפ-קים עשוי להוביל לפריצת דרךכשל נוסף בבואינג 737 מקסתחנת הכוח שמדאיגה את הרוסים • ארצות הברית שלחה חמקנים לקטאר

האיסור בעולם על ציד לווייתנים הוטל ב-1986, אך יפן החלה בשנים האחרונות בציד לוויתנים "למטרות מדע" בשנים האחרונות, אם כי לא בכמויות גדולות. כעת חוזר הציד המסחרי והאזרחים ביפן מאושרים. "נהגתי לאכול לווייתנים כשהייתי צעיר, אבל זה היה יקר מדי", סיפר לרויטרס סצ'יקו סקאי, 66, נהג מונית בקושירו. "עכשיו, שציד הלווייתנים המסחרי חודש, זה יהיה הרבה יותר זול, וגם נוכל להשיג את הבשר בקלות רבה יותר".

סושי לווייתן במסעדה המתמחה בבשר לוויתנים בטוקיו // צילום: איי. אף. פי

"אני שמח שנוכל להמשיך לאכול לווייתנים – זה טוב, זה טוב מאוד", אמר יויה קוסאקרי, דייג בן 37, שיצא עם עם בנו בן השמונה בסירת הדיג שלו, לא רחוק מהמקום בו עוגנות הספינות לציד לווייתנים. קוסאקארי סיפר שהוא אכל בשר לווייתן רק פעם או פעמיים בשנה. "זה היה גם לא כל כך זמין וגם יקר", הסביר. "אני מקווה שזה יהיה כעת יותר זמין ויותר זול".

ראש הממשלה היפני, שינזו אבה, ניהל זמן רב את המאבק לחידוש הציד המסחרי של לווייתנים, אך עתידה של התעשייה לוט בערפל. בשל החרמות הבינלאומיות, נותרו ברחבי יפן רק כ-300 ציידי לווייתנים, שיכולים לספק רק כ-5,000 טון בשר לוויתן לשנה - כ-40-50 גרם לוויתן לאדם יפני בשנה. כעת הציפייה שהתעשייה תתאושש, ובשר הלווייתן יחזור למרכולים ברחבי סין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר