התאונה הקטלנית בה נהרגו ארבעה פועלים היום ביבנה חושפת שוב את מצבו הבעיית ישל תחום הבנייה בישראל בכלל ושל תחום המנופים בכלל. כעת חושפים מומחים בתחום עד כמה מורכב המצב.
ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה אומר בצורה מפורשת שאין כיום שום הרתעה מול קבלני הבניין בישראל וכי המצב בענף פרוץ לגמרי.
עוד בנושא:
עד ראייה לתאונת המנוף ביבנה: "הסתכלתי למעלה וראיתי אותם תלויים שם"
"הקבלנים בונים מגדלי יוקרה על גופות הפועלים"
מנוף קרס באתר בנייה בעיר יבנה: ארבעה בני אדם נהרגו
פועל נהרג בקריסת מנוף באתר שאיבת מים בגלבוע
"באתר ביבנה בו מתו היום פועלים, נהרג לפני חודש המנופאי איציק כהן. האם נפתחה חקירה ביחידה הייעודית במשטרה? לא. אם היתה נפתחת חקירה אולי היה נחסך המוות של היום. אבל כל ענף הבנייה סובל מתת-אכיפה והקבלנים עושים מה שהם רוצים. בחמישי שעבר, למשל, נהרג פועל באתר בנייה והיום האתר שוב פועל כרגיל.
"למעשה", מסביר בן שמעון המתוסכל, "אפשר לסגור אתר רק ל-48 שעות ובמקרים קיצוניים לקצת יותר זמן, אבל זה לא קורה כמעט בכלל. מעבר לכך, כמה עולה פועל הרוג לקבלן? הוא עולה לו בסך הכל 7,000 שקלים, זה המחיר לקבלן של פועל הרוג, אלו דמי ההשתתפות עצמית. את השאר משלם הביטוח ומשלמת המדינה, אז האם יש לקבלנים מוטיבציה לבדוק את עצמם כיאות?", תוהה בו שמעון.
בן שמעון מספר כי: "לחצנו על הקמת יחידה בלהב 433 שתחקור תאונות עבודה, היחידה הוקמה אבל יש מעט מידי חקירות. למעשה כמעט לא מוגשים כתבי אישום נגד קבלנים כי יש איסוף ממצאים לוקה בחסר. שוטר שמגיע לאתר תאונה לא יודע מה לראות ולחפש וככה ברוב המקרים אין לפרקליטות אפשרות להגיש כתב אישום".
זירת תאונה בה נהרג בפועל בחריש // צילום: מישל דוט קום
"עקרונית, הוא מסביר, "קיימת אפשרות לקנוס קבלן בעשרות אלפי שקלים אבל בפועל זה לא קורה. זה לא קורה כי הקבלנים מערערים על כל קנס לבית המשפט והם שיתקו את יחידת הקנסות שלא מתפקדת בגלל אין סוף ההלכים האלו", קובל בן שמעון.
מהפורום למניעת תאונות בעבודה נמסר כי "מתחילת השנה נרשמו 34 הרוגים בתאונות עבודה, 19 מהם בתאונות בענף הבנייה: מותם של 4 ההורגים באתר הבניה ביבנה מצטרף לשורה של אסונות באתרי בניה מתחילת השנה. על אף ההבטחות הרבות והניסיון לעשות רפורמה בתחום עדיין מתרחשות תאונות קטלניות. לאחר התאונה אתמול התברר כי רק בחודש שעבר התחשמל למוות מפעיל עגורן נייד באותו המתחם".
יש לציין כי על פי דוח רשמי של משרד העבודה 58% מתאונות העבודה הקטלניות בשנת 2017 התרחשו באתרי בניה. ההסתברות שעובד בענף הבינוי יקפח את חייו בתאונת עבודה בשנת 2017 גבוהה פי 3.6 לעומת עמיתו בענף התעשייה. הסיבה המרכזית (11 מקרים מתוך 27 ) לתאונות הקטלניות בענף הבינוי היא כתוצאה מנפילה מגובה. ב26 אחוז מהמקרים לא נכח מנהל עבודה באתר בעת התרחשות התאונה. 60 אחוז מהתאונות התרחשו בבנייה למגורים.
המומחים מסכימים: מצב ענף המנופאים בארץ בכי רע
בתוך תחום הבנייה הבעייתי בארץ, מצב המנופים ובטיחות המנופאים בארץ רע במיוחד, כפי שמוכיחה התאונה היום ביבנה. לאור זאת פנינו אל מספר אנשים מהתחום כדי לברר עד כמה הפיקוח על המנופים בארץ טוב והתברר לנו כי לדעת כל, המצב בכי רע ולמעשה מבין השורות עולה העובדה הקשה כי התאונה הבאה בתחום היא רק עניין של זמן.
אבי גנאח, יועץ בטיחות באתרי בנייה מסביר כי בארץ פעילים כיום 1,800 מנופים ועל הפיקוח עליהם אמונים בסך הכל חמישה פקחים. "במנופים יש המון אפשרויות לבעיות אבל הנקודה המרכזית היא שבארץ פועלים מנופים שבאירופה היו מושבתים מזמן. באירופה כשאתה מזמין מנוף יש לך פיקוח על כל חלק שלו, אין יצירת מנוף מחלקים שונים בצורה פיראטית וככה מפקח יכול לדעת את כל ההיסטוריה של המנוף, לחפש בעיות של עייפות החומר וממש להעריך את היכולת של הכלי לעבוד בצורה בטיחותית", מסביר גנאח.
תחום פרוץ: מנופים בשכונת רמות בבאר שבע // צילום: דודו גרינשפן
"בישראל אין מעקב כזה, אפשר לחבר מנוף מכמה חלקים שונים. והכלל הוא שבודקים מנוף פעם אחת כשמקימים אותו ואז אם הוא לא עבר מכה רצינית בודקים פעם בחצי שה. עכשיו השאלה היא מה זה אירוע רציני בכלל. מעבר לכך לבדוק כל חצי שנה 1,800 מנופים זה כ-4000 בדיקות שנופלות על חמישה מפקחים", קובל גנאח.
"קשה מאד להניח שיש לאדם שאחראי על כל כך הרבה בדיקות את היכולת לבחון כל מנוף בצורה טובה על כל פרט, זה פשוט לא ניתן. במילא מהערכה שלי על התאונה היה זה כשל של החומר. צריך להבין שבוני המנוף בארץ הם אנשי מקצוע ויודעים לבנות מנוף ולכן למרות שתמיד עלולה להיות טעות אנוש זה פחות סביר. כאן גם ביבנה ממש חלק שלם מהמנוף נפל וזה ככל הנראה עייפות של המתכת. תכלס בארץ צריך להעצים ולהעמיק את הבדיקות בתחום כי יש מעט אנשים ויותר מידי מנופים", הוא מסכם.
"מנופים עתיקים ורישיונות מזויפים"
רועי ויינשטיין, מנופאי ודובר ארגון מפעילי עגורן צריח בישראל לשעבר, אומר כי המציאות בתחום המנופים בארץ גרועה מאוד ורק החמירה עם השנים.
"המצב כיום רע מאד בתחום הזה וזאת למרות המאמצים האדירים של משרד העבודה בשנתיים האחרונות. למעשה יש בארץ כיום 1,400 מנופים שעובדים 24/7 כדי לעמוד בקצב הבנייה שהכפיל את עצמו. אלא שמדובר במנופים ישנים ולא חדישים בכלל. למעשה יש היום מנופים שהם בנויים ועשויים מטלאים של חלקי חילוף בלי סוף".
אתר בנייה בעיר חריש // צילום: יהושע יוסף
"המצב הוא כזה בגלל היוקר של הבאת מנופים", מסביר ויינשטיין, "בגלל רגולציה ובגלל שאין מספיק פיקוח עם שיניים בתחום. אבל זה לא רק נגמר במנופים עצמם. בשוק להערכתי יש אלפיים עובדים בעלי רישיון מזויף. הסיבה לכך היא שהקנס לקבלן ניתן אחרי הליך משפטי ארוך, כשהוא בכלל נתפס, ובינתיים הוא מרוויח הון. שווה לקבלן להעסיק מנופאי עם רישיון מזויף ולחטוף אחרי כמה שנים קנס של 20 אלף שקל זה קטן עליו ולכן אין משמעות לקנס הזה בכלל.
"מעבר לכך המדינה לא תומכת בתחום במשרד העבודה. עשו תקנות חדשות בתחום אבל צריך יותר מפקחים יותר אנשים שישמרו על המצב, צריך בשביל זה כסף מהאוצר לחוקרים ולמומחים בתחום וזה לא קורה. צריך שמרד ראש הממשלה יתמוך במשרד העבודה בתחום הזה. התחושה היא שמשרד העבודה לבדו במערכה מול הקבלנים וחברות הענק ואין לו גם תקציב. לצערי ככה המשפחות היום שנפגעו יקבלו דו"ח והבנה על מה שקרה אולי עוד 9 שנים. זה נורא ועצוב", אומר וינשטיין.
דן ורשבסקי, איש וועד המנופאים וחבר בהסתדרות פסימי מאד בכל הנוגע למצב בשטח: "אין מספיק פיקוח, אין מספיק מפקחים, אין מספיק הכשרות למנופאים והמצב בשטח בכי רע כמו בכל תחום העבודות בבנייה. נכון שאנחנו וההסתדרות חתמנו עם הממשלה על תקנות בתחום שכוללות את כל מה שצריך להסדיר את התחום כולל פיקוח על המנופים על החומר שלהם, בשטח עדיין התקנות לא יצאו אל הפועל והן בתוך הקנה ולכן המצב עדיין קשה מאד".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
