הסרת משקפיים בלייזר: טכנולוגיה מתקדמת לתיקון הראייה

המכשור המתקדם וההתפתחות הטכנולוגית שינתה את פני עולם ניתוחי הלייזר להסרת משקפיים, והם נחשבים למדויקים ומהירים יותר מתמיד. וגם זמן ההחלמה מתקצר. דר' עדי עינן ליפשיץ שופכת אור על ההיסטוריה של התחום ועל העתיד שלו

צילום: //

בשנת 1980 גילה מדען מטעם חברת IBM כי קרני לייזר מסוגלות לבצע חיתוך חד ומדויק ברקמות אורגניות. גילוי זה נחשב לפריצת דרך חשובה ביותר והוביל, באמצעות טכנולוגיות מתקדמות, לביצוע פעולות רפואיות מהפכניות שלא נעשו לפני כן.

רפואת הלייזר התפתחה משמעותית בחלוף השנים באמצעות מכשור מתקדם ורופאים רבים שעברו התמחות בתחום תוך צבירת ניסיון רב.

נכון להיום, ניתוחי הלייזר הפכו למהירים ובטוחים יותר, זמן ההחלמה התקצר ואחוזי ההצלחה עלו משמעותית עקב כך, הפך סוג ניתוח זה לפופולארי מאוד ברחבי העולם ובישראל, שהפכה עם השנים למעצמה בתחום זה.

מעוניינים במידע נוסף? היכנסו לאתר שלעיניים’

שיטות ניתוח הלייזר להסרת משקפיים

קיימות מספר טכניקות לביצוע ניתוח זה, וניתן לחלק אותן לשני סוגים - ליטוש על פני הקרנית וליטוש בעומק הקרנית:

PRK– שיטה זו מומלצת לאנשים בעלי קרנית דקה, בעלי מספר גבוה ולבעלי אורח חיים המשלב פעילות אגרסיבית לדוגמא חיילים קרביים ,ספורטאים וכו’. הליטוש נעשה על פני הקרנית וההרדמה היא מקומית. מרדימים את האזור באמצעות טיפות. זמן הניתוח הינו 10 דקות ומשך ההחלמה הוא בין שבועיים לשלושה שבועות.

אינטראלאסיק- שיטה זו פופולרית מאוד ונעשית על ידי ליטוש בעומק הקרנית. בתחילת ההליך, יוצרים “חלון טיפולי” בקרנית על ידי קרן לייזר ממוחשבת בעלת דרגות דיוק גבוהות במיוחד. ליצירת הפתח, מרימים שכבה דקה מהקרנית, בשלב השני מלטשים אותה באמצעות מכשיר הלייזר.

מונוויז’ן- שיטה זו הינה למטופלים מעל גיל 40 אשר סובלים מקוצר ורוחק ראייה. הטכניקה בנויה על יכולת המוח למקד את הראיה במרחקים משתנים. בבדיקה שלפני ביצוע הניתוח, מבררים מי היא העין הדומיננטית. בעין זו התיקון נעשה לראיה מרחוק, בעוד שבעין השנייה הוא נעשה לראיה מקרוב.

שיטות ניתוח הלייזר לתיקון הראיה

כל אדם המעוניין לעבור ניתוח לייזר לתיקון הראייה יצטרך לעבור בדיקת התאמה קפדנית ביותר. בבדיקה זו מגדירים את בעיית הראייה, מודדים את מספר העדשה  ואת עובי הקרנית. הבדיקה נעשית באמצעות מכשיר הנקרא: “וויב פרונט”. המכשיר סורק את אזור הקרנית והנתונים עוברים אוטומטית למחשב. אחוזי הדיוק של ניתוח זה עולים משמעותית בזכות סריקה זו.

בזכות האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים, יכול הרופא לאמוד את עובי הקרנית ולשמור על תקינותו בכל שלב בניתוח. דיוק זה הינו משמעותי לשמירה על החוזק של הקרנית.

Amaris 1050RS– יתרונות המכשיר

מכשיר ה- Amaris 1050RS הינו מכשיר הלייזר המדויק ביותר שקיים בשוק. היתרון הגדול ביותר שלו הוא היכולת שלו לבצע מעקב אחרי תנועתה של העין בשבעה ממדים שונים. מכשירים אחרים עושים זאת בארבעה ממדים בלבד.

העין מסוגלת לנוע במגוון אופנים- אנכית, מטה, אופקית, מעלה, בצורה מעגלית, בצורה סיבובית ובשיפוע. מכשיר זה עוקב אחר כל תנועות העין ומגבה אותן, בזמן פעילות הלייזר.

עוד יתרון הקיים במכשיר זה הינו הרמה הגבוהה של ליטוש הקרנית. הליטוש מתבצע לפי צורת הקרנית, דבר המאפשר טיפול בקרניות מעוותות, למשל: במקרים בה קיימים אזורים א- סימטריים בקרנית, המכשיר מתמקד בליטוש האזורים השקועים ויוצר קרנית הומוגנית יותר.

בנוסף לכך, מהירות ניתוח זה שוברת שיאים- בטווח של 30 שניות המכשיר מבצע פתיחת חלון טיפולי ומלטש את הקרנית. ההליך נעשה בלי התערבות של יד אדם.

מכשיר זה מדויק בהרבה ממכשירים אחרים ומוריד חלק קטן בהרבה מן הקרנית ובשל כך, קיימת חשיפה נמוכה יותר לקרן הלייזר, תופעות הלוואי קטנות ומשך ההחלמה מתקצר משמעותית.

ד”ר עדי עינן-ליפשיץ היא מומחית לרפואת עיניים, מנהלת שירות הקרנית במרכז הרפואי ‘אסף הרופא’ ורופאה בכירה ברשת “עיניים“.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר