בית משפט בארה''ב קבע כי מוזיאון מקומי יוכל להמשיך להחזיק בתמונה שנגזלה מאישה יהודייה ב-1939 על ידי הנאצים. מוזיאון תייזין-בורנמיסזה נאבק בבית המשפט במשך 14 שנה מול משפחתה האמריקנית של לילי קאסירר.
האחרונה נאלצה לוותר על ציור של האומן קמיל פיסארו על מנת להימלט מאימת הנאצים ומגרמניה, ערב מלחמת העולם השנייה. שופט פדרלי בקליפורניה קבע, כי המוזיאון רשאי להחזיק ביצירה, שאותה רכש ב-1993. על פי החוק הספרדי, אם אספן או מוזיאון לא יודע מי הבעלים של היצירה שנבזזה בעת שרכש אותה, הוא רשאי להחזיק בה.
עם זאת, השופט ג'ון וולטר ביקר את הרשויות בספרד על כך שלא פעלו לפי עקרונות וושינגטון הנוגעים ליצירות שהוחרמו על ידי הנאצים – הסכם בינלאומי שלפי יש להשיב יצירות שנבזזו על ידי הנאצים מבעליהם. 44 מדינות, כולל ספרד, חתמו על האמנה ב-1998.
עוד באותו נושא:
• ניצול השואה מצרפת: "אני בר מזל? כל מי שהיה קרוב אלי ואהבתי נרצח באושוויץ"
• לעסוק בשואה כל השנה ולא רק ביום אחד
• "הגרמנים רצחו גם את מי שעוד לא נולד"
• לראשונה: משלחת של חיילים בודדים תשתתף במצעד החיים
בהחלטתו כתב השופט שאף שהמוזיאון רשאי להחזיק ביצירה, התעקשותה של ספרד להשאיר אותה ברשות המוזיאון אינה עומדת בקנה אחד עם עקרונות ההסכם.
השופט וולטר הוסיף כי הברון האנס-היינריך תייזין-בורנמיסזה, תעשיין גרמני שרכש את הציור מסוחר אמריקני ב-1976, היה צריך להיות מודע "לנסיבות המספקות או ל'דגלים האדומים'" שהזהירו כי מדובר ביצירה שנבזזה – כגון תעודות אותנטיות.
אף שניתן להגיש ערעור על הפסיקה, משפחת קאסירר טרם הודיעה אם היא מתכוונת לעשות זאת. עורך הדין של המוזיאון, תאדוס שטאובר, אמר לסוכנות הידיעות אי.פי כי פסק הדין "שם סוף" למחלוקת.
יחד עם זאת, עורך דינה של משפחת קאסירר, סטיב זאק, אמר לאי.פי: "אנחנו חולקים על הקביעה שבית המשפט אינו רשאי לכפות על הרשויות בספרד ליישר קו עם עקרונות אמנת וושינגטון".
המסע של הציור התחיל אי שם ב-1900, כשהחותן של גברת קאסירר רכש את היצירה מסוחר שייצג את הצייר פיסארו. בן משפחתה של לילי, קלוד קאסירר, סיפר ל-ל.א טיימס ב-2010 כי זיכרונו מעורפל באשר אם ראה את הציור תלוי על סלון ביתה בברלין בשנות ה-20 של המאה הקודמת.
קלוד קאסירר ורעייתו בברלי // צילום ארכיון: אי.פי
התמונה במוזיאון // צילום ארכיון: אי.פי
ב-1939, ערב מלחמת העולם השנייה, קאסירר ניסתה להימלט מגרמניה. אולם קצין נאצי אילץ אותה למסור לידיו את היצירה בתמורה לאשרת יציאה מהמדינה.
ב-1999 חבר של קאסירר גילה לפתע את הציור מוצג במוזיאון במדריד. קלוד קאסירר הגיש תביעה ב-2005 אך הלך לעולמו ב-2010. בנו דייויד טיפל בנושא מאז. האוסף של הברון תייזין-בורנמיסזה נרכש ב-1993 והפך למוזיאון הנושא את שמו של הברון.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
