פרסום מוצרי טבק וסיגריות ייאסר // צילום אילוסטרציה: רויטרס

ייאסר עישון סיגריות אלקטרוניות במקומות ציבוריים

איסור על פרסום מוצרי טבק וסיגריות ועל חלוקתם בחינם - ייכנס לתוקף ביום שישי • ריכוז הניקוטין בסיגריות האלקטרוניות יוגבל

ביום שישי הקרוב תיכנס לתוקף הפעימה השנייה של החוק לאיסור פרסום ושיווק של מוצרי טבק ועישון, שאושר בינואר האחרון. הצפת הפרסומות לסיגריות ולמוצרי טבק מסביבנו תפחת, וייאסר עישון סיגריות אלקטרוניות בכל מקום ציבורי שבו העישון אסור. 

הסעיף המרכזי שייכנס לתוקף אוסר על פרסום מוצרי עישון, לרבות סיגריות אלקטרוניות, ג'ול ואייקוס בכל כלי התקשורת (למעט בעיתונות הכתובה, מ.י). גם פרסום בשלטי חוצות, בטלפונים ניידים ובאינטרנט ייאסר. בעיתונות הכתובה יותר פרסום של מודעה אחת בלבד ביום, כאשר 30 אחוזים משטחה יוקדש לאזהרה כי העישון מסוכן לבריאות, ולצידה פרסום מודעה בגודל זהה על נזקי העישון מטעם משרד הבריאות.

כמו כן, תיאסר הצבת שלטי פרסומת לסיגריות בחנויות או מחוץ להן, למעט בתוך חנויות שייעודיות למוצרי עישון ואלכוהול. איסור העישון במקומות ציבוריים יורחב ויכלול גם איסור עישון של סיגריות אלקטרוניות, או מוצרי אידוי בכל מקום במרחב הציבורי שבו אסור לעשן (בתי חולים, משרדי ממשלה, תחבורה ציבורית, מסעדות, אצטדיונים ועוד). עם זאת, אכיפת איסור העישון במרחב הציבורי לא תתוגבר, והיא תישאר כפי שהיא היום באחריות של פקחים עירוניים, שלפי נתוני משרד הבריאות לא מרבים לחלק דוחות ולאכוף את החוק בתחום זה.

חלוקת סיגריות בחינם תיאסר

הוראות נוספות שנכנסות לתוקף הן הגבלות על שימוש בשמות של מותגי עישון למוצרים אחרים כמו תיקים או בגדים, הגבלת ריכוז הניקוטין המרבי המותר בנוזלי מילוי של סיגריות אלקטרוניות ל-20 מיליגרם למ"ל, ואיסור שיווק של נוזל מילוי אלא באריזה שנועדה למנוע פתיחה על ידי ילדים.

עישון סיגריות אלקטרוניות במקומות ציבוריים ייאסר // צילום אילוסטרציה: רויטרס

החוק אוסר חלוקה בחינם של סיגריות ומוצרי עישון (כפי שמקובל למשל בחתונות במגזר החרדי), וקובע שהחלוקה תהיה אסורה גם בתמורה סמלית או בתמורה למוצר אחר. כדי להבטיח יישום של החקיקה החדשה, החוק הטיל אחריות אישית לביצועה על נושאי משרה בתאגידי הטבק, הסיגריות האלקטרוניות ומוצרי העישון האחרים.

הוראה שלא תיכנס לתוקף בשל פיזור הכנסת היא החובה להכניס עלון הסברה בנושא נזקי עישון ואפשרויות גמילה לתוך חפיסות הסיגריות. תוכן העלון צריך להיות מאושר על ידי ועדת העבודה הרווחה והבריאות שפוזרה, כאמור.

"החוק יציל אלפי ישראלים ממוות"

מירי זיו, מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן מסרה: "פגע העישון בישראל גבה קורבנות מוות ותחלואה במשפחות רבות, וגרם לסרטן ולמחלות רבות אחרות. החוק המתקדם לצד תיקון עיוות המס על הטבק לגלגול, יאפשרו לחברה הישראלית להתחיל להחלים מתופעת העישון ובכך יתרמו באופן משמעותי להורדת שיעורי העישון בישראל. 

"זהו יום היסטורי בקידום המאבק בנגע העישון, שיאפשר להפחית את העישון בקרב מבוגרים ולהגן על בני הנוער והצעירים הרגישים במיוחד להשפעת ניקוטין שמקורו בסיגריות רגילות ובסיגריות אלקטרוניות הפוגע בהתפתחות המוח, גורם להפרעות קוגניטיביות, הפרעות קשב וריכוז, מיגרנות, יתר לחץ דם המוביל לסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי. היעד המרכזי הוא מניעת התמכרות הצעירים להרגל הממכר והקטלני".

ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור: "כניסת חוק איסור פרסום מוצרי טבק ועישון לתוקף ביום שישי, הוא הזדמנות לקדם משמעותית את בריאות הציבור בישראל, ולהציל אלפי ישראלים ממוות. חברות הטבק נערכו לכניסת החוק לתוקף, הפציצו אותנו בפרסומות בחודשים האחרונים, ויחפשו עכשיו דרכים מפוקפקות לעקוף את החוק ולהמשיך לפרסם, לשווק ולגייס מכורים חדשים למעגל המוות. כדי להגן על בריאות הציבור, המדינה בהובלת משרד הבריאות חייבת לעקוב ולערוך קמפיין הסברה ציבורי כדי לאכוף את החוק.

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו