הפלשתינים שורפים פסולת – התושבים נחנקים

תושבי המועצות הר חברון ולכיש סובלים לאחרונה מזיהום אוויר חריף בגלל שרפת פסולת אלקטרונית בכפרים הסמוכים • "זה טרור סביבתי לכל דבר"

שרפת פסולת אלקטרונית בכפרים הפלשתיניים // צילום: חנה אור-חן

תושבי המועצות הר חברון ולכיש מתלוננים בתקופה האחרונה על זיהום אוויר חריג בשל שריפת פסולת אלקטרונית פלשתינית באזורם, דבר שגורם למפגעי זיהום אוויר, לשחרור חומרים מסרטנים ולמטרדי ריח קשים. ראשי המועצות פנו לשר להגנת הסביבה, בדרישה לטפל בתופעה החמורה.

 

יוחאי דמרי, ראש המועצה האזורית הר חברון, ודני מורביה, ראש המועצה האזורית לכיש, שלחו מכתב לשר להגנת הסביבה זאב אלקין בו הם דורשים ממנו לפעול לצמצום המפגעים הסביבתיים באזורם. לטענתם, מדובר בשריפה של פסולת אלקטרונית המושלכת בשטחי הרשות הפלשתינית על ידי חברות וגופים בישראל, שבמקום לטפל בפסולת באופן חוקי ומסודר מוכרים אותה לגופים בלתי מורשים.

 

"בתקופה האחרונה אנחנו עדים להתגברות משמעותית של תופעת שריפת הפסולת האלקטרונית, הפוגעת באופן חמור ביישובי המועצות האזוריות הר חברון ולכיש, ובעיקר ביישובים הקרובים לגדר ההפרדה בקו כביש 358, מלכיש ועד לנגוהות וסנסנה. שריפות אלה מתבצעות בעיקר בפאתי היישובים הפלשתינים אידנה ובית עווא בכל שעות היממה, וגורמות למפגעי זיהום אוויר קשים, שחרור לאוויר של חומרים מסרטנים, למטרדי ריח קשים וחמורים ולפגיעה באיכות חיינו. הנפגעים הם בעיקר ילדים, נשים בהיריון ומבוגרים שנאלצים להיות חשופים לטרור סביבתי שאינו בוחל באמצעים על מנת להרוויח את המתכות" נכתב.

 

מורביה ודמרי דורשים במכתב לפעול נגד העבריינים: "הדרך היחידה להפסיק את המטרדים הסביבתיים שממררים את חיינו היא בנקיטת צעדי אכיפה נוקשים ובלתי מתפשרים כנגד חברות ואנשים המפיקים רווחים עצומים כתוצאה ממכירת הפסולת האלקטרונית לשטחי יו"ש. אנחנו מבקשים ממך לנקוט בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותך על מנת לשים קץ לתופעה הזו".

 

זיהום אוויר חמור, שרפת פסולת אלקטרונית בכפרים הפלשתיניים // צילום: חנה אור-חן

 

מנכ"ל הפורום לישראל ירוקה, גלעד אך, אמר ל"ישראל היום" כי מדובר בתופעה רחבה: "עמותת הפורום לישראל ירוקה שמה לה למטרה לטפל בסוגיית הפסולת האלקטרונית בישראל. היום הפסולת האלקטרונית מכל הארץ מגיעה בצורה שיטתית לכפרים אידנא ובית עווא שליד חבל לכיש, שם היא נשרפת במטרה להוציא ממנה את המתכות היקרות כמו נחושת, כסף, זהב, אלומיניום ועוד. אני מצטרף לקריאה לאלקין - עצור את התופעה לאלתר. אפשר לתושבי חבל לכיש והר חברון להמשיך לנשום, ופעל למען המערכות האקולוגיות של האזור שכולנו מושפעים מהן, בכדי שיפסיקו להיפגע".

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "מקור השריפה הוא בתחום השליטה האזרחי הפלשתיני. קמ"ט איכות סביבה במנהל האזרחי הוא הגורם שאחראי על טיפול ומתן מענה למטרדים הסביבתיים בשטחי יהודה ושומרון, וכן על מתן אישורים או מניעת כניסת משאיות עם פסולת אלקטרונית מישראל. שוק הפסולת בכלל ושוק הפסולת האלקטרונית בפרט רווי יצרים ואינטרסים, ולא ברור כיצד משייכים את הפסולת הנשרפת דווקא לתאגיד מסוים, כפי שעולה מהמכתב.

 

"במסגרת הליך חידוש הרישיונות לתאגידי המיחזור מ.א.י ואקומיוניטי בינואר האחרון, המשרד הורה לתאגידים למנוע זליגת פסולת אלקטרונית לשטחים פתוחים, שם היא נשרפת באופן פיראטי, וכן להגביר את הפיקוח על מפעלי המחזור אליהם מועברת הפסולת האלקטרונית. המשרד יעמוד על כך שהוראות הרישיון ימולאו במלואן, ויפעיל את סמכויותיו בהתאם לצורך. יודגש כי המשרד להגנת הסביבה רואה חשיבות רבה בנושא פתרון המפגעים הסביבתיים הקשים ביו"ש, והוביל החלטת ממשלה למניעת זיהום חוצה גבולות, אשר כוללת גם טיפול והקצאת משאבים לפתרון בעיית השריפות בשטחים הפתוחים ביו"ש והאזור. אולם בשלב זה, בשל אי הגעה להסכמות עם משרדים אחרים, הצעת המחליטים אינה מקודמת".

 

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר