זה אפשרי: 10 דרכים לאכול בריא בעבודה

חשוב שהבחירה הטובה תהיה נוחה, תיחשב לנורמלית ותיראה מגרה לפי 3 ה'נונים': נוחות, נורמליות ונראות • חלי ממן מסבירה

לאכול בריא בעבודה, בחירה שלכם // צילום: GETTY

אנחנו מבלים שעות רבות בעבודה מדי יום ומקבלים החלטות רבות שקשורות לאוכל בכל מיני סיטואציות שמתרחשות תוך כדי העבודה. איך נצליח לבחור בריא? חשוב שהבחירה הטובה תהיה נוחה, תיחשב לנורמלית ותיראה מגרה לפי שלושת ה'נונים': נוחות, נורמליות ונראות.

בסדר היום העמוס ורב הגירויים שלנו אנחנו מוכרחים שהבחירה הבריאה תהיה נוחה, כלומר שיהיה לנו קל לבחור בה. לדוגמה: הירקות כבר חתוכים ושטופים במקרר, בקבוק המים על השולחן ויש פרי בתיק. ככה נוח וקל לנו לבחור באלו ולא באופציות נוחות ומזיקות שנקרות בדרכנו, כמו קרואסון בפגישה, מיץ על השולחן וחטיף בתיק.

הבחירה שלנו צריכה גם להיראות נורמלית, כי אנחנו לא אוהבים להיות שונים. כך לדוגמה, לא תמיד נעים לנו להוציא במסעדה כריך מהתיק שהכינונו מראש, גם אם הוא יותר בריא לנו. גם לא תמיד נעים להוציא פרי משקית ביתית כשכולם לוקחים ביסים מאריזת הבורקסים התורנית שהגיעה למשרד. 

דברו על הנושא במשרד, כדי להעלות מודעות ולקבוע דרכים משותפות לעיצוב משרד בריא. קבעו עם קולגות ארוחה בריאה, שבה כל אחד מביא משהו. זה קל, חברתי ובריא. עשו תורנות של קערת פירות למטבח, כשכל פעם משהו אחר מביא.

בשורה התחתונה, כל פעילות שלכם שתעלה מודעות בסביבה ותיצור קבוצה של קולגות שעושים כמוך, ההתנהגות הבריאה תהפוך לנורמלית. יום יבוא וההתנהגות הלא בריאה היא זו שתהיה לא נורמלית, ואנחנו החלוצים סוללים כעת את הדרך.

חשוב מאוד שהבחירה הבריאה תיראה יפה ומגרה. לא קל לוותר על לחמניית ענק עם פסטרמות והמון סלטים לטובת מג'דרה משלשום בקופסת פלסטיק כתומה עם מלפפון לא חתוך לידה. אנחנו אוכלים בעיניים וצריך להשקיע כדי לנצח בתחרות, או לפחות להיות אלטרנטיבה מספיק טובה לצלחת מעוצבת של מסעדה. לכן, אל תתעצלו - קנו מפיות יפות, שקיות מרשרשות, השקיעו בחיתוך ירקות צבעוניים, בחביתה מושקעת ובכלי אריזה נאים לארוחה הבריאה שהחלטתם עליה.

בצעו עיקוף לצלחת ההגשה // צילום: GETTY

עם כל הכבוד למגוון הרעיונות לבחירה בריאה, אנחנו הרי יודעים ש'מה שרואים - אוכלים'. מייסדת קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא, חלי ממן, מציעה כמה דרכים לעיצוב סביבת עבודה שרואים ואוכלים בה בריא:

1. את החטיפים, המתוקים והפיתויים הרחיקו מהישג ידנו ומטווח הראייה שלנו. אם הם על השולחן העבודה – להכניס למגירה, לשים במטבח או לעטוף בנייר אטום.

2. את יום העבודה מעצבים מראש – לוקחים בתיק מתאים את ארוחת הצהריים וארוחות הביניים. השקעה קטנה בבוקר או בערב שלפני תוביל אותך ליום מוצלח. אחרת יש סיכוי גבוה שנתפתה למזונות אחרים, הרבה פחות טובים עבורנו.

3. קובעים הפסקה לאכילה. לא אוכלים ליד המחשב בעבודה אלא במטבחון, בחצר, בפינה שקטה, בחדר האוכל. ואם זה לא אפשרי, יוצרים אוירה של ארוחה: סוגרים את המחשב והפלאפון, מסדרים את הארוחה על השולחן, מתרכזים באכילה ומודעים אליה.

4. מציבים את בקבוק המים על השולחן בעבודה על הבוקר ולידו כוס, ומתזכרים את עצמנו לשתות במשך היום. את הבקבוק לוקחים איתנו לכל ישיבה ולכל פגישה במקום כל משקה אחר.

5. קולגה חזר מחו"ל עם שוקולד? אחרת הביאה בורקסים שקנתה על הדרך? שלישי הביא רוגלך שהכין עם הילדים אתמול? בצעו עיקוף לצלחת ההגשה הזו, התרחקו ממנה בכל דרך סבירה שתוכלו.

6. אם אתם רוצים לשתף ולחגוג עם החברים בעבודה אירוע חשוב - הביאו פרחים, כתבו על שלט או בלוח המודעות על משהו מדליק שקרה לכם בחו"ל או על תובנה שהייתה לכם בחגיגות יום ההולדת שלכם. ציון כזה של אירוע משמעותי שהיה לכם יהיה הרבה יותר משמעותי לכולם וייצור תרבות אחרת. לא הכל חייב להיות סביב אוכל.

7. יומן רישום על השולחן, ליד המים. אל תוותרו לעצמכם ורשמו בו כל מה שאתם אוכלים ושותים במשך היום. הכתיבה תעורר מודעות ותעזור לכם להצליח.

שתו מים, לא רק קפה // צילום: GETTY

8. מצאו זמן ל-15 דקות הליכה במשך היום. העדיפו מדרגות על פני כל מעלית, תמיד עדיף שתיגשו לחדר של הקולגה במקום להרים אליו טלפון. עוד צעדים, עוד פעילות ויותר בריאות.

9. אתם יודעים במה אתם טובים – חזקו זאת. אם אנחנו טובים בלארוז סלט – קדימה, בואו נתמקצע. אם אנחנו מעולים בהרכבת כריכים מפתים - היו מובילים בתחום עבור עצמכם. אם אנחנו מבורכי כישרון ביצירת סיטואציות חיוביות בעבודה להפסקת אכילה טובה – מעכשיו אנחנו בתפקיד, כל יום, ב-13:00 אנחנו דואגים להפסקה קולקטיבית ולהקדשת זמן איכות לאכילה. זה הרבה יותר נכון מאשר להתחיל ו'לתקן' את מה שאנחנו לא טובים בו.

10. לבסוף, לאחר קריאת הטיפים הללו וההבנה שכדי להצליח צריך את שלושת ה'נונים' - נראות, נוחות ונורמליות - חשבו לעצמכם מה יעזור לכם מחר להצליח לבחור טוב יותר.

חלי ממן תציג ביום רביעי ה-16 בינואר 2019 בתיאטרון הקאמרי בתל-אביב כיצד מצוינות אישית מסייעת להצלחה עסקית, בפני מעל ל-700 נשים פורצות דרך בתחומים שונים מהמשק הישראלי, מכל דרגי הניהול ומקבלות ההחלטות, שייקחו חלק בוועידת ישראל לנשים ועסקים הרביעית, שתתקיים ביוזמת "מידע כנסים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר