תנובה טענה בפרסומת כי חטיף בריא יותר מירקות ופירות - וחזרה בה

בפרסומת הוצגו ילדים "עצובים" מכיוון שקיבלו ארוחת עשר עם ירקות או פירות • הקואליציה לאורח חיים בריא: "מדובר באובדן הדרך של תנובה ובשיפוט קלוקל" • תנובה: "אנחנו קשובים לצרכנים"

צילום: מתוך סרטון הפרסומת

האם חטיף אנרגיה חדש הוא בריא יותר מפירות ירקות או שקדים? פרסומת חדשה שתנובה השיקה אתמול (שלישי) עוררה מחאה ציבורית, שבעקבותיה הודיעה החברה כי תשנה את הסרטון.

 

בפרסומת נראים ילדים משווים את תכולתה של ארוחת העשר שלהם. ילדים שקיבלו פרי, שקדים או ירקות נראים עצובים ("יהלי נתקע עם מלא ירקות, הוא רוצה לבכות"), ומבקשים להחליף את תכולת קופסת האוכל עם הילד היחיד שמרוצה - זה שקיבל חטיף אנרגיה בשם יופלה טיוב ("אמא יא מלכה, כולם רוצים כמוני").

 

 

הפרסומת עוררה מחאהמצד הקואליציה לאורח חיים בריא המאגדת עשרות ארגונים בהם איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית, מועצת התלמידים הארצית ועוד. "האם מדובר בסרטון אמיתי שמבוסס על אסטרטגיה פרסומית מזעזעת של עלבונות גיחוך וצחקוק כלפי ילד אומלל שמביא מהבית אוכל בריא לארוחת עשר"? כותב יו"ר הקואליציה פרופ' איתמר רז לאייל מליס, מנכ"ל תנובה. "מדובר באובדן הדרך של תנובה ובשיפוט קלוקל. זוהי החמצה ענקית של אחריות החברה נוכח קהל לקוחותיה, קל וחומר כאשר מדובר בקהל של ילדים".

 

עוד טוענים בקואליציה כי לא ראוי לעודד צריכת מזון לא בריא, כפי שלא ראוי לעודד עישון או אלימות. פנייה נוספת בנושא הועברה על ידי הדיאטנית תרצה שני למשרד הבריאות. "בניית בסיס לאכילה בריאה בילדות הכרחי למניעת מחלות כרוניות בבגרות ומונע אותן. הניסיון להפחית בערכם התזונתי של ירקות שקדים ופירות במטרה לקדם מכירת מוצר שמכיל סוכר ושהתרומה שלו לבריאות הילדים מוטלת בספק, עלול לגרום להעדפת אותו מוצר על פני האחרים ויכול לפגוע בילדים".

 

הפרסומת מחדדת את הצורך ביישום תקנות פרסום מזון, שמשרד הבריאות מתעכב ביישומן. ועדה מטעם משרד הבריאות קבעה כי יש להגביל את הגילאים אליהם מכוונת הפרסומת ושיש איסור לעשות שימוש בדמויות מצוירות (כפי שנעשה בסרטון של יופלה כאשר דמות של סופרמן מופיעה על המוצר). עם זאת משרד הבריאות לא אישר עדיין תקנות כאלו למרות שההמלצות הוגשו כבר לפני כחודש וחצי.

 

מתנובה נמסר בתגובה: "הפרסומת ליופלה שעלתה אתמול היא פרסומת הומוריסטית שלא נועדה לפגוע, כי אם להדגיש את הגיוון שילדים מצפים לו בארוחת עשר. אנחנו דוגלים בתזונה בריאה, מאוזנת ומגוונת ואנחנו מתנצלים אם המסר הובן אחרת. 'יופלה טיוב' הוא מוצר שעומד בפרמטרים שקבע משרד הבריאות, ועל כן לא יסומן בסימון אדום משום סוג לפי הרפורמה שקבע משרד הבריאות. המוצר הוא יוגורט המכיל פרי, מועשר בסידן ובחיידקי BIO. יחידה של 'יופלה טיוב' מספקת 2 גר' חלבון ו- 93 מ"ג סידן, המהווים כ-10% מהצריכה המומלצת ליום לילד בגילאי 4-8, לפי המלצות משרד הבריאות. עם זאת, אנחנו קשובים לפניות צרכנים ולכן החלטנו לשנות את הסרטון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר