מחקר: התרופה לסוכרת מגינה גם על הלב והכליות של החולים

התרופה "פורסיגה" הפחיתה בחצי את הסיכון להידרדרות בתפקודי הכליה • ירידה של 27% באשפוזים בגין אי ספיקת לב • חוקרת ישראלית: "זה מרגש - אופן הטיפול בחולי סוכרת עומד להשתנות"

בדיקת סוכר בדם // צילום: GettyImages

מחקר חדש צפוי לשנות את הטיפול בחולי הסוכרת, כך שיוכלו לקבל טיפול תרופתי שלא רק מאזן את רמות הסוכר שלהם, אלא גם מפחית את הסיכון לשני הסיבוכים העיקריים של המחלה - תמותה ממחלות לב ופגיעה בכליות עד כדי צורך בדיאליזה.

חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה עד פי חמישה לסבול מאי ספיקת לב ובסיכון גבוה פי 20 מאדם בריא לסבול מאי ספיקת כליות, עד כדי צורך בדיאליזה ואף מוות. מחקר חדש שהוצג אתמול בכנס איגוד הלב האמריקני (AHA) מצא שחולי סוכרת סוג 2 שטופלו בתרופה פורסיגה (לצד התרופה מטפורמין) הפחיתו ב־27 אחוזים את מספר האשפוזים בגין אי ספיקת לב וב־11 אחוזים את הסיכון להתקף לב. התוצאות המשמעותיות ביותר נמצאו בהשפעת הטיפול על הכליה - התרופה הצליחה להפחית ב־47 אחוזים את הסיכון להידרדרות בתפקודי הכליה, כשל כלייתי ומוות.

המחקר הקיף 17,160 משתתפים, מהם 340 מישראל, ב־882 מרכזים רפואיים על פני 33 מדינות, וכלל מעקב של 4.5 שנים בממוצע. 40 אחוזים מהנבדקים כבר עברו שבץ או התקף לב, והיתר היו "בריאים" יחסית ובעלי לפחות שני גורמי סיכון להתקפי לב או שבץ, נוסף על מחלת הסוכרת. המחקר מצא שהטיפול בפורסיגה הפחית את הסיכון המשוקלל של החולים להתקף לב, שבץ מוחי או מוות משניהם אך לא בצורה מובהקת סטטיסטית. עוד נמצא כי המטופלים שהתמידו יותר בטיפול - הורידו לחץ דם ומשקל, שיפרו את איזון הסוכרת, וסבלו פחות מנפילות סוכר מסכנות חיים (היפוגליקמיה), מאי ספיקת כליות חדה ומסרטן כיס השתן. תופעות הלוואי של התרופה היו יותר אירועים של זיהום בדרכי השתן ואירועים של חמצת בדם.

המחקר החדש צפוי לשנות את האופן שבו מטופלים חולי הסוכרת כיום. המועצה הלאומית לסוכרת כבר דנה בשינוי קווי הטיפול במחלה כך שחולים יקבלו תרופות מסוג זה (מעכבי SGLT2) מייד עם האבחון. באופן זה ניתן להגן על המטופלים מפני אי ספיקת כליות או אי ספיקת לב.

ד"ר עופרי מוסנזון, מנהלת המרכז למחקר קליני בסוכרת בהדסה עין כרם ושותפה למחקר, אמרה כי "מרגש להיות חלק ממחקר שבאמת עומד לשנות את האופן שבו נטפל מעתה בחולי הסוכרת. תוצאות המחקר הראו שפורסיגה מפחיתה באשפוזים בשל כשל לבבי, וכמו כן, הפחתה בסיכון להידרדרות משמעותית בתפקוד הכלייתי".

סטפן וויביוט מאוניברסיטת הרווארד, שהוא יו"ר המחקר, אמר כי "תוצאות המחקר מראות שיש תועלת מהטיפול בפורסיגה לאוכלוסייה רחבה יותר של מטופלים ולמניעה ראשונית ושניונית של אי ספיקת לב ופגיעה בכליות".

הכתבת היתה אורחת חברת אסטרהזניקה בכנס איגוד הלב האמריקני

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר