קריירת הסולו המאוחרת של הפסנתרן בן ה-94

הפסנתרן מנחם פרסלר הפך לסולן מבוקש רק לפני פחות מארבע שנים, בגיל 90. עכשיו הוא מגיע לקונצרט עם התזמורת הסימפונית ירושלים

צילום: Julien Mignot // פרסלר

סיפורה של קריירת הסולו המאוחרת של הפסנתרן מנחם פרסלר הוא אחד הסיפורים הייחודיים והמופלאים של העשורים האחרונים בזירת המוזיקה הקלאסית. במשך יותר מ-50 שנה היה פרסלר חבר מייסד בשלישיית בוזאר (Beaux Arts Trio), מההרכבים הקאמריים החשובים והאהובים ביותר בעולם. בשנת 2008 פרש דניאל הופ, כנר השלישייה, ופרסלר שהיה בן 86 מצא עצמו פתאום בפוזיציה לא מוכרת: סולן מבוקש. 

פרסלר, שנדמה שהוא רק הולך ומשתבח עם השנים, עט על ההזדמנות. בינואר 2014 ערך את הופעת הבכורה שלו עם התזמורת הפילהרמונית של ברלין, והוא בן 90 (!) בשנים האחרונות הקליט פרסלר כמה תקליטורים מיצירות מוצרט, ניגן בשורה של רסיטלים וקונצרטים עם תזמורות ברחבי אירופה, ונעשה באמצע העשור העשירי לחייו לסולן קונצרטים נערץ ומבוקש. כעת הוא מגיע ארצה לנגן עם התזמורת הסימפונית ירושלים, שעימה ניגן בתחילת דרכו.

"אני זוכר ששמחתי שנותרתי בחיים אחרי ההופעה", הוא נזכר השבוע  בקונצרט שערך עם התזמורת ב-1947. הוא בטח לא תיאר לעצמו שיחזור לנגן עם התזמורת 70 שנה מאוחר יותר. 

הקונצרט שיקיים מחר (ד') עם התזמורת באולם הנרי קראון בתיאטרון ירושלים - יהיה עבורו בבחינת סגירת מעגל. את הקונצ'רטו בלה מז'ור של מוצרט שינגן בקונצרט ניגן כבר בנערותו. "אני זוכר את הפעם הראשונה שניגנתי אותו ואת העונג שהרגשתי, את הסיפוק שהיה לי מכך שאני פסנתרן", הוא אומר. "לקונצ'רטו הזה יש את אחד הפרקים האיטיים האלוהיים ביותר של מוצרט, ובסופו יש רגע מיוחד שתמיד הרגשתי בו נוכחות על טבעית. אני עדיין מרגיש את זה כשאני מנגן אותו ובטוח ארגיש בו גם הפעם."

"אני מופיע בכל העולם, בגיל 94, וזה בטח שיא, משהו להיות גאה בו ולהודות עליו לאלוהים", הוא אומר, "אבל אני חייב גם להודות לאישה בחיי, אנבל, וגם למדינת ישראל שנתנה לי חינוך, חיים ותמיכה. כשבאתי לישראל מגרמניה, כפליט, מצאתי כאן בית, למדתי כאן מוזיקה, וכעת אני מאושר לחזור ולנגן בירושלים".

בקונצרט בתיאטרון ירושלים ישתף פרסלר פעולה עם הפסנתרן הישראלי הצעיר עידו בר-ישי, והשניים ינגנו את הקונצ'רטו הכפול לשני פסנתרים של מוצרט, לצד הקונצ'רטו בלה מז'ור שינגן פרסלר. 

את התוכנית, כולה על טהרת מוצרט, ישלימו הסימפוניה מס' 35 ברה מז'ור ודיברטימנטו לכלי קשת. על הקונצרט ינצח אבי אוסטרובסקי.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר