"הוא היה כמו יאנוש קורצ'אק"

הערב ישודר בערוץ 1 הסרט "פרדי היקר", המספר את סיפורו של פרדי הירש, מי שהיה אחראי לחינוך הנוער בגטו טרזין ואף הקים מעון יום לילדים באושוויץ

פרדי הירש // פרדי הירש

הערב ב־21:30 ישודר בערוץ הראשון הסרט "פרדי היקר", שמגולל את סיפורו של פרדי הירש, שברח בגיל 19 מגרמניה הנאצית לצ'כיה, שם הפך לאחראי לחינוך הנוער, תפקיד שביצע גם בגטו טרזין. פרדי היה גם הומוסקסואל שלא הסתיר את מיניותו בחברה שמרנית. היו לו מאהבים, אחד מהם אפילו באושוויץ. 

יוצר הסרט, רובי גת (57), ערך ראיונות עם ניצולים שהכירו את פרדי ושילב צילומי ארכיון ואנימציה המספרים את סיפורו. בין השאר, הצליח פרדי לשכנע את ד"ר מנגלה באושוויץ לתת לו להקים "מעון יום", שבמסגרתו חינך וטיפל ביותר מ־600 תינוקות וילדים. במארס 1944 הוא נשלח אל תאי הגזים. הוא היה בן 28 במותו.

הבמאי רובי גת

"לפני 4 שנים וחצי עבדתי על סרט אחר, על ליגת הכדורגל שהיתה בגטו טרזין", מספר גת, "שוטטתי בכל מיני מקומות והגעתי לתערוכה על ספורט בשואה. הראו לי תמונה שלו, אמרו לי 'זה היה פרדי הירש, הוא היה גיי'. זה סיקרן אותי. וכשעשיתי עליו גוגל התגלה לי כל הסיפור שלו. אחד המרואיינים בסרט אמר לי, 'האיש הזה היה צריך להיות ממוקם איפשהו ליד יאנוש קורצ'אק. הוא עשה דברים דומים, אבל את קורצ'אק כולם מכירים ועל פרדי אף אחד לא שמע".

ספר עליו קצת. 

"הוא התחיל בגיל 19 כמורה לספורט בקהילה היהודית בצ'כיה. היתה לו אישיות כריזמתית. הוא טיפל בילדים בתנועת הנוער ואחר כך בגטו טרזין היה אחראי למחלקת הנוער בגטו. כשנשלח לאשוויץ, הצליח לשכנע את מנגלה להקים מעון יום לילדים. הוא לימד שם עם צוות מדריכים. המעון נקרא 'צריף הילדים'.

"חוץ מזה הוא היה פתוח לגמרי עם העובדה שהוא גיי. כולם ידעו שיש לו בן זוג. כשהתחלתי לעבוד על הסרט חשבתי שאולי לא הנציחו אותו כמו שצריך בגלל הומופוביה, אבל במהלך העבודה גיליתי שאנשים קיבלו את המיניות שלו. אנשים דיברו עליו באופן חם ואנושי. הם חשו שהיה פה סוג של החמצה, והנה אולי זה הצ'אנס האחרון לספר את הסיפור שלו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר