ליתיום כטיפול של מאניה דפרסיה

הטיפול התרופתי בליתיום נכנס לשימוש הפסיכיאטרי באמצע שנות ה-60 של המאה הקודמת, ולמרות הזמן הרב שעבר, ליתיום עדיין נחשב לתרופה חשובה בטיפול במאניה דפרסיה.

צילום: //

הליתיום הוכנס לשימוש שוטף לאחר שרופא ממוצא דני, בשם מורגן סקאו (MORGEN SCHOU), ערך עבודות מחקריות אשר הוכיחו את יעילות הליתיום בשני מצבים קליניים מרכזיים:

  1. מצבים מאניים חריפים
  2. מניעה של גלים חוזרים של המחלה הדו קוטבית

השיטות אשר ד”ר סקאו השתמש בהן כדי להוכיח את יעילות הליתיום היו מהפכניות באותה תקופה. ד”ר סקאו חילק קבוצות חולים שאושפזו עקב מאניה וכמו כן חולים שעברו את הגל המאני לשתי קבוצות טיפוליות. הקבוצה הראשונה קיבלה ליתיום בצורה המקובלת, והקבוצה השנייה קיבלה כדור דמה (פלסבו). המטופלים והצוות המטפל לא היו מודעים לאיזה סוג של טיפול כל קבוצה קיבלה. שיטת מחקר זו מאפשרת לעקוב אחר התגובה לטיפול הניתן ולהימנע מהטיית התוצאות הנגרמת עקב השפעות פסיכולוגיות או סביבתיות. שיטת מחקר עם פלצבו מקובלת מאוד בעולם הרפואה ומשתמשים בה בעיקר במצבים בהם אין עדיין תרופה שהוכיחה את יעילותה. באותן השנים, הטיפול במאניה דיפרסיה היה עדיין בחיתוליו.

מאניה דיפרסיה הנה מחלה שכיחה. היא מאופיינת על ידי גלים של מאניה או היפומאניה ושל דיכאון. החולה במאניה תפוסית (הנקראת מאניה קלאסית) נמצא במצב רוח מרומם, ישן מעט, הוא בטוח בעצמו, יש לו חשיבה מהירה מאוד המובילה למחשבות גרנדיוזיות אודות עצמו, הוא מחפש ריגושים ולכן נוטה להמר ולנהוג במהירות מופרזתץ בנוסף מתעורר אצלו דחף מיני מוגבר ושונה לצורך המיני הרגיל שלו. כתוצאה מכל אלה, המטופל עלול לפגוע ביציבותו הכלכלית שלו , בזוגיות או במשפחתו. חולים אלו נזקקים לטיפול דחוף ואף יש לשקול מסגרת של אשפוז. כאשר הסימפטומים קלים יותר המצב מוגדר כהיפומאניה.

הצד השני של המאניה הוא הדיכאון. מטופל שעד לא מזמן היה במצב רוח מרומם, שהזדקק לשעות שינה מעטות והיה מלא אנרגיה, מתחיל לדווח לפתע על שינוי במצב הרוח לכיוון הדיכאוני, לדווח הוא מתאר ירידה בעניין בדברים ופעילויות, על כך שלא ישן טוב למרות שרוצה להישאר במיטה רוב היום, על ירידה בביטחון העצמי ועל קושי בקבלת החלטות. לפעמים הדיכאון הוא כה עמוק שהחולה חש שאין לו תקווה ושהוא פגע בהרבה אנשים סביבו. מחשבות אלו לפעמים כה קשות שהן מובילות לחשיבה אובדנית ואף לביצוע ניסיון אובדני.

התיאורים בפסוק הקודם ממחישים לנו את גודל הפגיעה שמחלה זו גורמת לחיי המטופל. בנוסף, הגלים של דיכאון או מאניה עלולים לחזור, לפעמים אף מידי שנה, ולגרום לפגיעות תפקודיות קשות ביותר.

לאחר שד”ר סקאו פרסם את ההוכחות על יעילות הליתיום בטיפול במאניה ובמניעת גלים חוזרים של המחלה, השימוש בתרופה זו התפשט במהרה בעולם הטיפולי בפסיכיאטריה. התגובות הטיפוליות היו מרשימות לטובה. אך כפי שקורה עם כל טיפול חדש ברפואה, אחרי גל האופוריה הראשוני, החלו להופיע גם דיווחים על תופעות לוואי של הטיפול. מטופלים דיווחו מצד אחד על מניעה מוחלטת או הקטנה משמעותית בגלים של המחלה, אך במקביל תיארו תופעות לוואי קשות, כגון: השמנת יתר, תת פעילות של בלוטת התריס ופגיעה בתפקודי כליות. אומנם תופעות לוואי אלה לא הופיעו בשכיחות גבוהה אך זה היה מספיק כדי לעורר דאגה בקרב המטפלים והמטופלים.

במהלך 20 השנים האחרונות הופיע פיצול מסוים בהמלצות הפסיכיאטרים לטיפול במאניה דפרסיה. במדינות אירופה בכלל, ובייחוד במדינות כגון שוודיה, נורבגיה, פינלנד ודנמרק, הטיפול בליתיום המשיך להיות הטיפול השכיח ביותר למאניה דיפרסיה. לעומת זאת, במדינות צפון אמריקה; ארה”ב וקנדה, וישראל, הטיפול המועדף למאניה דפרסיה הפך להיות טיפול תרופתי נוגד אפילפסיה כגון דפלפט וטגרטול, שהוכחו גם כיעילות לטיפול במאניה דפרסיה. מחקרים מודרניים הוכיחו כי יעילותן של תרופות אלה בטיפול במאניה דפרסיה ובמניעת גלים חוזרים של המחלה, כמעט זהה ליעילות של הטיפול בליתיום. הטיעון המשכנע בקרב פסיכיאטרים בארצות צפון אמריקה ובישראל היה שכדורים אלה (טגרטול ודפלפט) גורמים לפחות תופעות לוואי של פגיעה בתפקודי בלוטת התריס והכליות. יש לציין כי הטיפול בתרופות מקבוצת נוגדי האפילפסיה, אשר בעולם הפסיכיאטריה מוכרות כמייצבות מצב הרוח, גם כן מלווה בתופעות לוואי לא מעטות.

במחקרים חדשים, אשר פורסמו בשנים האחרונות, הועלה ספק בנוגע לסוגיית הפגיעה הבלתי הפיכה של הטיפול בליתיום בתפקודי כליות. במעקב ממושך, אחר קבוצות גדולות של מטופלים הסובלים ממחלה זו ואשר מקבלים טיפול בליתיום, נמצא כי הירידה בתפקוד הכליות שכיחה פחות ממה שהיה נהוג לחשוב בעבר, וכי גורמים אחרים כגון יתר לחץ דם וגיל המטופל יכולים להסביר את תופעת הירידה בתפקוד הכליות ותופעות לוואי נוספות.

מחקרים אלה מובילים לחשיבה מחודשת סביב סוגיית מקום הליתיום בטיפול המניעתי לטווח ארוך של המאניה דיפרסיה. הניסיון הקליני שלי כפסיכיאטר מומחה תומך בממצאי המחקרים שפורסמו בשנים האחרונות. אני ממליץ למטופלים הסובלים ממאניה דפרסיה, בייחוד לכאלה הסובלים ממאניה קלאסית (מאניה עם סימפטומים חדים ופגיעה תפקודית משמעותית), להתחיל טיפול בליתיום.

פרופסור לאון גרינהאוס הינו פסיכיאטר מומחה, מנהל מרפאת מיינד קליניק - המרכז לטיפולים מתקדמים בתל אביב, בעל ניסיון רב בטיפול במחלת המאניה דפרסיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר