מחירי הטיסות ירדו בקרוב? זאת התשובה

מעבדות לחירות? רק אם יש לכם המון כסף: מחירי החופשות לפסח ולקיץ מגיעים לסכומים חסרי תקדים • עד כמה יקר: טיסות לניו יורק כבר חוצות את רף 2,200 הדולרים - לאמסטרדם תשלמו יותר מ-1,100 דולר • כיצד תוכלו לחסוך בעלויות? כל הפרטים

נוסעים בנתב"ג. צילום: יוסי זליגר

הביקוש לא מסתיים אף פעם: מספרי הנוסעים בנמל התעופה בן-גוריון במגמת עלייה מתמדת בחודשים האחרונים.

בימי השפל באמצע חודש אוקטובר בשנה שעברה עברו בנתב"ג כ-10,000 נוסעים ביום בלבד, אך כעת המספרים מתקרבים לכ-40 אלף נוסעים ביממה וההערכה היא שבפסח המספרים כבר יגיעו ל-60 אלף ובימי השיא של הקיץ אף ליותר.

עם זאת, חברות תעופה רבות עדיין לא חזרו לישראל, ורבות מחברות התעופה שחזרו לארץ עשו את זה בתדירות נמוכה בהרבה מזו שבתקופה שקדמה למלחמה. ענקיות תעופה כמו ריינאייר, אמריקן איירליינס, טורקיש איירליינס, קתאי פסיפיק, TAP, וירג'ין אטלנטיק וחברות תעופה גדולות נוספות עדיין לא חזרו לישראל, ויש לכך השפעה גדולה על היצע הטיסות מישראל.

תורים ארוכים מאוד בהמתנה לבידוק בנתב"ג, בינואר

אחד מהמדדים העיקריים לקביעת מחיר הטיסה הוא עניין ההיצע והביקוש. זה לא סוד שכרגע מחירי הטיסות גבוהים בהרבה מאלו שהתרגלנו לראות בתקופה שקדמה למלחמה. בתקופה זו הביקושים גבוהים מאוד מכמה סיבות: מזג האוויר מתייצב, ישראלים רבים מרגישים צורך לצאת לחופשת התאווררות מתקופת המלחמה הלא פשוטה שעוברת על כולנו, והחגים והקיץ, שנחשבים לתקופות מבוקשות בגלל ימי החופשה, נמצאים בפתח.

מתי יגיע השינוי?

חברות הלואוקוסט שכבר חזרו לארץ גרמו לכך שטרמינל 1 צפוי להיפתח ב-1 ביוני, מה שאמור לסייע להן להוסיף טיסות, להגדיל את ההיצע ולסייע בהורדת מחירי הטיסות - אבל זה לא בהכרח יספיק. ההערכות של בכירי ענף התעופה הן שמחירי הטיסות יתייצבו רק בעוד כמה חודשים, ויש מי שמצביעים רק על שנת 2025, לאחר שנראה חזרה מלאה של חברות התעופה שיצאו מישראל, גם במספר חברות התעופה וגם בתדירויות. כך, בעצם, התחרות ומגוון המושבים שיוצעו לנוסע יאפשרו ירידת מחירים.

עד כמה יקר? בבדיקות שערכנו לצורך הכתבה מצאנו טיסות ישירות לרומא במחלקת תיירים ב-1,177 דולרים לאדם, טיסות לניו יורק שחוצות את רף 2,200 הדולרים וטיסות לאמסטרדם ביותר מ-1,100 דולרים לאדם. מדובר רק בכמה דוגמאות מתוך רבות, בלא מעט חברות תעופה - זרות וישראליות - ובתקופות המבוקשות של פסח והקיץ. בין לבין אפשר למצוא טיסות במחירים נמוכים יותר, אם כי גם הן במחירים גבוהים יותר מאלו שזכרנו מהשנים האחרונות.

נוסעים לקראת טיסה בנתב"ג, צילום: משה שי


טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות: "זה ברור וידוע שמחירי הטיסות מאוד גבוהים כרגע ומשקפים מצב כלכלי של ביקוש והיצע. ההיצע נמוך הרבה יותר מהביקוש בגלל חברות התעופה. זה נכון שאנחנו שומעים שחברות רבות מחדשות טיסות לישראל, וזה יוצר ציפייה לראות ירידה מיידית במחירים. זה שחברה הודיעה שתחזור בעוד כמה חודשים, עדיין לא גורם להורדת מחירים. זה שחברה חוזרת, לא אומר שהמועדים שלה והתדירות שלה יספיקו להורדת מחירים ולהמשך התחרות.

"דבר שלישי, יש כאן עניין של יעדים - זה שחברות תעופה חוזרות לטוס, הן עדיין לא חוזרות לכל היעדים שאליהם טסו לפני כן, ולכן הדברים האלה לוקחים זמן. בפסח לא נראה ירידת מחירים, אבל אני מאמינה שעד הקיץ נראה ירידת מחירים משמעותית, בהנחה שלא תהיה החמרה במצב הביטחוני בישראל, אם הכל יהיה יציב".

לפי ניר מזור, סמנכ"ל "קשרי תעופה": "חג הפסח יחול בחודש הקרוב ורק חלק קטן מהחברות הזרות חזרו לטוס לישראל, כך שהיצע הטיסות קטן מהביקוש. לכן צריך לתאם ציפיות לפסח ולעונת הקיץ הקרובה, שבכל מקרה תהיה יקרה באופן משמעותי מהעונה הקודמת".

גם לדברי אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות של "השטיח המעופף", הבעיה היא בהיצע. "המחירים הגבוהים בשוק הם ליעדים שבהם אין כמעט תחרות בטיסות ישירות כגון תאילנד, אמריקה ואירופה הקלאסית. ביעדים המבוקשים לפסח ולקיץ - איי יוון, קפריסין, גאורגיה, מונטנגרו ועוד, יש כבר עכשיו מספר רב של חברות תעופה שחזרו לטוס ומספר נוסף של חברות שהודיעו כי יחזרו במהלך אפריל. אני ממליץ להזמין את חופשת הקיץ כבר עכשיו, ליהנות ממחירים אטרקטיביים, מזמינות במלונות המבוקשים, מזמינות בחדרי המשפחה ומזמינות בטיסות בשעות הנוחות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר