הצורך להתפלא - בקטע טוב

השלב הראשון בחינוך לקיימות הוא פיתוח רגש הפליאה המוביל לתחושת זיקה ושייכות, לסקרנות וללמידה, ולבסוף גם לאקטיביזם למען הסביבה

צבי בשמורת הטבע הר כביר, צילום: קובי גורדון - רשות הטבע והגנים

תארו לעצמכם חוק חדש המחייב לצאת לטבע בעונת האביב, להתבונן באילנות הפורחים ולהודות לבורא על העולם הנפלא שמאפשר את הקיום שלנו.

אין זה חזון דמיוני. בחודש ניסן, חודש האביב, יוצאים לטבע יהודים בכל העולם להתבונן בעצי פרי פורחים ולברך: "שלא חיסר בעולמו כלום, וברא בו בריות טובות ואילנות טובים ליהנות בהם בני אדם".

ברכת האילנות היא חלק מברכות הראייה, שאותן מברכים בהלכה היהודית בראיית מראות מיוחדים כמו הקשת בענן, ברקים, הים הגדול, מדבריות, כוכב שביט, צמחים מיוחדים ועוד.

ניתן לומר כי ברכות הראייה מעודדות בקרבנו את תחושת הפליאה. אנו רגילים לראות בקרב ילדים את רגש הפליאה וההודיה כלפי העולם סביבנו, אך ככל שאנו גדלים, כך רגש זה הולך ומתמעט.

היכולת שלנו להרגיש פליאה היא נשגבה, היא מעודדת סקרנות ולמידה, ומחקרים רבים מראים גם שתחושת הפליאה, הוואו, פשוט עושה לנו טוב! כמה נפלא שבמסורת היהודית יש לנו זמן קבוע בחודש ניסן, ובעוד הזדמנויות רבות אקראיות - לעצור, להשתאות ולהודות על יפי הבריאה.

בכל שנה ב־22 באפריל מציינים בעולם את יום כדור הארץ, יום המיועד להעלאת המודעות לשמירה על הפלא העצום הזה שנקרא כדור הארץ - פלא שאין לו תחליף.

על פי רוב, חודש אפריל חופף בחלקו לחודש ניסן. השנה יום כדור הארץ העולמי חל ממש בערב פסח. היכולת שלנו להרגיש משהו בקשר שלנו לכדור, ליכולת שלנו להשפיע עליו ולפעול למענו מתחילה ברגש הפליאה. לא לשווא השלב הראשון בחינוך לקיימות הוא פיתוח רגש הפליאה המוביל לתחושת זיקה ושייכות, פיתוח הסקרנות והלמידה, ולבסוף גם לאקטיביזם ולעשייה למען הסביבה.

השנה בחופשת חג הפסח וביום כדור הארץ - צאו אל הטבע! ברכו והודו לבורא על כל השפע והיש שמקיים אותנו ואת העולם. חפשו את היופי שנמצא בחוץ. זה לא חייב להיות משהו גדול. הציפור שכעת חלפה לידכם, לבלוב העלים על הענף, שקיעה על החוף, פכפוך המים הזורמים, פרפר היונק צוף מן הפרח.

גלו מחדש את רגש הפליאה! אל תיקחו את העולם סביבנו כמובן מאליו.

השנה בחופשת חג הפסח וביום כדור הארץ - צאו אל הטבע! ברכו והודו לבורא על כל השפע והיש שמקיים אותנו ואת העולם. חפשו את היופי שנמצא בחוץ. זה לא חייב להיות משהו גדול

בחרו מעשה טוב שאתם מתכוונים ויכולים לעשות למען העולם: צמצום בזבוז מזון, התייעלות בצריכת אנרגיה, מעבר לרכיבה על אופניים כתחליף לכלי רכב ממונעים, צמצום צריכה ושימוש בבגדי יד שנייה, הפרדת פסולת, העדפת רכישה מייצור מקומי ועוד. זכרו שכל מה שאנו צורכים, כל המשאבים שלנו, מגיעים  מהטבע. אנחנו לוקחים ממנו הרבה, ומשיבים לו בחזרה בעיקר פסולת וזיהום.

כשאנו פוקחים את העיניים אל הטבע, נודה על כל הטוב שהוא מעניק לנו, ולא נתעלם מהשלכות המעשים שלנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר