שיהיה בעל משמעות: כך ליל הסדר שלכם לא ייראה כמו עוד ארוחה משפחתית

משפחות חילוניות רבות חוגגות את ערב החג כעוד מנהג שלא ממש ברור מדוע מקיימים אותו מלכתחילה • רוצים להישאר מחוברים לשרשרת הדורות גם בליל הסדר? קבלו כמה טיפים שיעזרו לכם בדיוק בזה

שולחן החג בליל הסדר (ארכיון). צילום: לירון אלמוג

בקרב לא מעט חילונים, החגים יכולים להפוך בקלות לעוד ארוחה או אפילו למנהג שלא ממש ברור למה מקיימו אותו. קל מאוד להפוך את החגים לאירוע שטחי חסר עומק, ללא שיחה וללא חיבור אמיתי, חיבור לעצמנו ולהיסטוריה שלנו.

עם זאת, כמשפחה, בעינינו החילוניות היא דווקא לקיחת אחריות, ולכן בכל חג אנחנו חושבים על דרכים ליצור משמעות עבורנו ובאותו הזמן להישאר מחוברים לשרשרת הדורות.

הניסיון המצטבר שלנו משנים קודמות יצר השנה ליל סדר שיש בו כמה מרכיבים מעניינים במיוחד, ודרך מעניינת לחגוג את החג.

שולחן ליל הסדר (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

חידון ציר הזמן היהודי: אנחנו הופכים את הכניסה לבית לציר זמן. הכניסה לבית היא בריאת העולם לפי היהדות, והדלת שלנו היא היום הזה. בכל 100 שנה אנחנו מניחים אבן, וכל אלף אבן גדולה. כל אחת ממשפחות האורחים שלנו מקבלת כרטיסיות עם השם שלה ועם מאורעות בהיסטוריה היהודית. כל משפחה צריכה להניח כל אירוע במקום הנכון ברצף – המשפחה שצוברת הכי הרבה נקודות (לפי רמת הדיוק), זוכה בפרס שווה. הפתיחה הזו מפנימה את התחושה שהערב שלנו הוא חולייה בשרשרת ארוכה.

הגדה שהיא חוברת עבודה: אנחנו מדפיסים את ההגדות, ועל כל אחת מהן אנחנו כותבים את שם האורח – ומצרפים אליה עת. בתוך ההגדה אנחנו מכניסים שאלות ומקום למענה, וכך קריאת ההגדה אינה פסיבית, אלא מעודדות עיבוד וחשיבה. השאלות הן גם על ההגדה וגם ברמה האישית: מה אני לומד מזה? מה הייתי רוצה לעשות? איך זה בא לידי ביטוי בחיי? ועוד. בסוף ערב החג, ההגדה נשארת כמזכרת אצל כל מהמשתתפים.

כל אחד וההגדה שלו. ליל הסדר סביב השולחן (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

חידון פסח הגדול: אנחנו מקרינים על הקיר חידון קהוט על פסח ועל ההגדה, לאחר שלאורך השנים גילינו שזו דרך כיפית ומשמחת מאוד ללמוד על ההגדה.

כיבוד ואווירה: אנחנו לא אוהבים את ההמתנה הארוכה לאוכל. אנשים רעבים אינם שמחים, ולכן אנחנו מניחים על השולחן מהרגע הראשון פירות, פיצוחים, ירקות ועוגיות. בנוסף לכך אנחנו מגוונים ונעים בין פעילות קבוצתית, חידונים, כתיבה אישית, הקראת טקסטים ועבודה בזוגות, מה שיוצר ערב מגוון שכל חלק בו נוגע באדם אחר.

תוכן ההגדה: כדי לא לשבור את "שרשרת הדורות" וכדי לא להתנתק מכלל ישראל, בחרנו להשאיר את כל הטקסטים שהם חובה מבחינה הלכתית (ואחרי לימוד, אנחנו גם מאוד אוהבים ומעריכים את החלקים האלה), אבל גם הוספנו חידונים, פעילויות וטקסטים שונים, כמו טקסט שיהודים כתבו במהלך מרד גטו ורשה, את דבריו של דוד בן גוריון לפני ועדת פיל, ועוד.

גם אותו תוכלו לחגוג בערב החג. בן גוריון (ארכיון), צילום: המכון למורשת בן גוריון

סיפורים משפחתיים על חירות: אנחנו מבקשים מכל אורח להביא את סיפורי המורשת המשפחתית שלו על העלייה לישראל, על הצלה ועל התמודדות במצבי קושי וכו'. בכל שנה מחדש אנחנו מתפלאים מהעוצמה של הסיפורים המשפחתיים האלה.

שאלות בזוגות: כדי ליצור תנועה ולא רק שנשב בכל הערב, אנחנו גם יוצרים תנועה בעזרת שיתוף בזוגות של תשובות שאנשים כתבו לשאלות האישיות שמופיעות בהגדה שלנו. החלוקה המשתנה לזוגות יוצרת תנועה בחדר ומרעננת את כולם.

שירים: בחלק מהשירים ששילבנו בהגדה, הכנסנו כלי מוזיקה, ובאחרים מצגת עם קליפים של השירים. חלק מהשירים הם הומוריסטיים ובחלקם יש תנועות שכולם עושים ביחד.

גמישות: המטרה שלנו היא להעמיק ולהתחבר, אבל שהכל ייעשה בכיף כך שתיווצר ציפייה לשנה הבאה. לכן, כל התוכנית היא רק בסיס לשינויים: תוך כדי הערב, אנחנו שמים לב לאווירה – האם צריך לעצור לרגע? אולי יש מקום להפסקה? אולי שווה להוריד חלק ממה שתכננו ואולי להוסיף הפסקה קצרה?

העיקר שיהיה שמח. שולחן ליל הסדר, צילום: אורן בן חקון

את ערב הפסח שלנו לא יצרנו בשנה וגם לא בעשור. ביום שאחרי ליל הסדר, אנחנו עוצרים ושואלים ביחד – מה עבד מעולה? איך אפשר לשפר? מה ניתן להוריד או להוסיף? השאלות האלה הופכות את כל המשפחה לשותפה בתכנון, בחשיבה ובביצוע – זהו הסדר של כולנו. חג שמח!

הכותב הוא ראש החטיבה למשאבי אנוש במכללה האקדמית גליל מערבי, ומגיש הפודקאסט העתידני "עולם חדש מופלא"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר