גורם בחמאס: לארגון אין בעיות מהותיות עם ההצעה החדשה לעסקה; הבית הלבן: "ביידן הבהיר לנתניהו את עמדתו לגבי רפיח"

גורם מדיני: "ההכנות לפעולה ברפיח נמשכות כסדרן • דובר צה"ל: הגדלנו את כמות הסיוע ההומניטרי ברצועה • בחמאס אומרים: תשובתנו להצעה הישראלית תימסר מחר בקהיר • חייל נפצע באורח קל מרסיס בצפון • ארגון ה"מטבח העולמי המרכזי" חזר לפעול ברצועה • צה"ל השמיד מבנה של חיזבאללה בדרום לבנון • אבו מאזן: "חושש שישראל תנסה לדחוף פלשתינים מיהודה ושומרון לירדן"

הנזק ברצועת עזה - לפני ואחרי // רשתות ערביות

היום ה-205 למלחמה: ביידן ונתניהו שוחחו הערב (ראשון), ודנו בנושאי עסקת חטופים ופעולה ברפיח. דובר צה"ל לתקשורת הזרה: "כמות הסיוע ההומניטרי גדלה במהלך השבועות האחרונים". גורם בחמאס אמר כי תשובת הארגון להצעה הישראלית תימסר מחר בקהיר. לאחר תקרית הרג הפעילים: ארגון המטבח המרכזי העולמי הודיע כי חזר לספק סיוע הומניטרי ברצועת עזה. צה"ל השמיד מבנה של חיזבאללה בדרום לבנון. 

עדכונים שוטפים

22:54: רויטרס: מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן צפוי להגיע לישראל ולירדן לאחר ביקורו בסעודיה. 

22:47: גורם בחמאס המעורה בפרטי המו"מ לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP: "לארגון אין בעיות 'מהותיות' עם ההצעה החדשה לעסקה. חמאס פתוח לדון בהצעה החדשה בצורה חיובית". עוד הוסיף: "הארגון להוט להגיע להסכם המבטיח הפסקת אש קבועה, השבה של עקורים, חילופי שבויים והבטחת סיום המצור בעזה".

21:20: דובר חמאס סמי אבו זהרי לאל ג'זירה: "לא נקבל שום הסכם שלא כולל הפסקת התוקפנות הישראלית ברצועת עזה".

20:46: הבית הלבן מעדכן: הסתיימה שיחת נתניהו וביידן. על פי ההודעה הרשמית, השניים דנו במשא ומתן לעסקת חטופים, והנשיא "הבהיר לרה"מ את עמדתו בנוגע לפעולה ברפיח". לידיעה המלאה

20:40: בחיזבאללה לוקחים אחריות על ירי שגרם לפגיעה בבית בשתולה. אין נפגעים. (עידן אבני) 

19:45: דובר צה"ל תת אלוף דניאל הגרי לתקשורת הזרה: "במהלך השבועות האחרונים כמות הסיוע ההומניטרי שהועברה לרצועת עזה גדלה בצורה משמעותית. בימים הקרובים כמות הסיוע שתועבר לעזה תמשיך לגדול עוד יותר. מזון, מים, ציוד רפואי, ציוד מחסות וסיוע אחר. יותר סיוע מועבר לרצועת עזה מאשר שהועבר אי פעם. הגדלת הסיוע היא תוצאה של מאמצים מוגברים. ביניהם - פתיחת נמל אשדוד בישראל, מעבר חדש שנפתח בצפון רצועת עזה, הגדלת כמות הסיוע המגיעה מירדן - דרך ישראל - ונכנסת לרצועת עזה דרך מעבר הסיוע ההומניטרי כרם שלום. (לילך שובל)

19:42: דובר חמאס, ג'יהאד טאהא מכחיש את הדיווח מרשת "אל ערביה" לפיו ישנה אפשרות לעזיבת כמה ממנהיגי הארגון מעזה לקהיר במסגרת השלב השני של הסכם הפסקת האש. טהא אמר בהצהרות לעיתונות: "אין שום בסיס לאמת לחדשות האלה, והן חדשות שקריות ומומצאות שמטרתן היא לבלבל".

19:30: דיווחים אמריקנים: ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ביידן ידברו היום.

19:19: תיעוד: מטוסי קרב של חיל האוויר השמידו מבנה צבאי של חיזבאללה בו שהה מחבל באזור עייתא א-שעב. לפני זמן קצר זוהו שני שיגורים שחצו משטח לבנון למרחב הר דב.

19:15: דיווחים על ניתוקי אינטרנט ברפיח 

19:00: כ-23 לוחמי מילואים בחטיבת הצנחנים הודיעו כי לא יגיעו לצו ה-8 שזומנו אליו מסיבות אישיות. צה"ל אישר, מפקד הפלוגה זעם. לידיעה המלאה. 

18:39: גורם מדיני לאחר הלחץ מצד בן גביר וסמוטריץ': "ההכנות לפעולה ברפיח נמשכות. בשום עסקה, אם תהיה כזו, לא נוותר על מטרות המלחמה".

17:28: לאחר תקרית הרג הפעילים: ארגון World Central Kitchen (המטבח המרכזי העולמי) חזר לפעול ולספק סיוע הומניטרי ברצועת עזה 

16:59: דובר המועצה לביטחון הלאומי של ארה״ב, ג'ון קירבי: ״ישראל הסכימה להקשיב לדאגות ולמחשבות של ארה"ב לפני שהיא תיכנס לרפיח״.

16:45: ה"לה מונד" הצרפתי: מתחילת המלחמה צרפת צמצמה למינימום את הסיוע הביטחוני לישראל, באופן שלא יפגע ביחסים בין המדינות. 

16:41: הפלשתיניים מדווחים על תקיפות אוויריות, בצד הקרוב לגבול עם מצרים.

16:36: על רקע האפשרות להוצאת צווי מעצר נגד בכירים בישראל: שר החוץ ישראל כ"ץ הנחה את כל נציגויות ישראל בעולם להיערך באופן מיידי להתפרצות גל אנטישמי ואנטי ישראלי חמור בעולם. בין האפשרויות הנשקלות: תיאום הגברת האבטחה סביב מוסדות יהודיים מול השלטונות.

16:23: בכיר בחמאס לסוכנות הידיעות AFP: תשובת ארגון הטרור להצעת הפסקת אש החדשה: תימסר מחר בקהיר. 

16:06: יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "הממשלה הזו צריכה לבחור: להחזיר את החטופים בחיים, או בן גביר וסמוטריץ', היחסים עם האמריקאים או בן גביר וסמוטריץ', העסקה הסעודית או בן גביר וסמוטריץ', בטחון ישראל או בן גביר וסמוטריץ'".

16:05: השר בני גנץ בחשבון ה-X שלו: ״הכניסה לרפיח חשובה במאבק הארוך נגד חמאס.
השבת חטופינו, שהופקרו על ידי ממשלת ה-7.10, דחופה ובעלת חשיבות עליונה הרבה יותר.
אם יושג מתווה אחראי להשבת החטופים בגיבוי כל מערכת הביטחון, שאינו כרוך בסיום המלחמה, והשרים שהובילו את הממשלה ב-7.10 ימנעו אותו - לא תהיה לממשלה זכות להמשיך להתקיים ולהוביל את המערכה".

15:30: בשבוע האחרון צוותי הקרב במילואים ׳יפתח׳ (679) ו׳כרמלי׳ (2) נכנסו לרצועת עזה וקיבלו אחריות על מרחב מסדרון מרכז הרצועה תחת פיקוד אוגדה 99.

הכוחות הלוחמים, בשיתוף כוחות נוספים של הנדסה והיחידה הרב מימדית, מבצעים פשיטות ממוקדות לחיסול מחבלים, איתור והשמדת תשתיות טרור במרחב. הפשיטות מתקיימות תוך הגנה על מרחב מסדרון מרכז הרצועה וביצוע פעולות שיאפשרו את העברת הסיוע ההומניטרי.

ביום שישי האחרון קיימו מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן ומפקד אוגדה 99, תת-אלוף ברק חירם הערכת מצב בשטח עם הכוחות הלוחמים. במסגרת הערכת המצב, דנו בפעילותו הכוחות במרחב ואישרו תכניות מבצעיות להמשך.

כוחות אוגדה 99 החלו במשימות ההגנה וההתקפה ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל
כוחות אוגדה 99 החלו במשימות ההגנה וההתקפה ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

14:12: הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים היום (ראשון), ערב חג שני של פסח, שיח ואישורי תוכניות להמשך המלחמה עם מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן וכלל מפקדי האוגדות והחטיבות בפיקוד.

הרמטכ״ל מאשר תוכניות עם מפקדי האוגדות והחטיבות בפיקוד הדרום, צילום: דובר צה"ל

14:09: מזכיר המדינה האמריקני מגיע לישראל היישר מסעודיה בהתאם למסר שהוא מביא עמו מהבית הלבן בהקשר להסכם קרוב עם המדינה הערבית החשובה. בניגוד לביקורים קודמים של בלינקן הוא לא צפוי לפגוש בקבינט המלחמה אלא רק בנתניהו ביום רביעי בבוקר ולאחר מכן להמשיך בסיור שפרטיו טרם אושרו. לפי בבקשות שהעבירו בבית הלבן בלינקן יבקש בעיקר לעקוב אחר הכנסת הסיוע לעזה במעבר כרם שלום ובנמל אשדוד והוא עשוי לבקר בפיקוד דרום יחד עם שר הביטחון גלנט ובקיבוץ בארי יחד עם שר החוץ ישראל כ"ץ. במהלך ביקורו צפוי בלינקן לפגוש גם בראש המל"ל צחי הנגבי. כאמור לוח הזמנים ופרטי הביקור נמצאים בתיאומים אחרונים בין המדינות וטרם אושרו.

12:52: מקורות אמרו לרשת א-שרק הסעודית כי משלחת של חמאס תצא מחר לקהיר כדי לדון בהצעת הפסקת האש. על פי המקורות, ההצעה המצרית החדשה הייתה עדה להתקדמות בתחום חזרת העזתים לצפון הרצועה. על פי הדיווח מי שיעמוד בראש המשלחת הוא סגנו של סינוואר ח'ליל אל־חיה שידון בהצעה המצרית האחרונה שהוצגה.

כמו כן דווח כי חלה התקדמות גם בסוגיית הנסיגה של כוחות צה"ל בתוך רצועת עזה. בין היתר דווח כי במשא ומתן דובר כי צה"ל יתרחק בשלב הראשון 500 מטר מהרחוב הראשי א־ראשיד, בעוד שחמאס דורש שהצבא יתרחק 3.7 קילומטרים. לפי הדיווח, המצרים העלו הצעת פשרה. הטיוטה של ההצעה המצרית מציינת כי בשלב הראשון ישוחררו חטופים וחיילות חטופות לפי המספרים שבהם מחזיק חמאס ולא לפי הדרישה לשחרר 40 חטופים כפי שהיה קודם.

תקיפות צה"ל ברצועה (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

12:49: במהלך ימי חג הפסח וחול המועד תקף צה״ל כ-270 מטרות טרור ברחבי רצועת עזה, מתוכן יותר מ-20 תשתיות תמ"ס (תלול מסלול) שהיו מכוונות לשטח הארץ. בתקיפות שבוצעו בשיתוף פעולה בין מרכז האש ומרכז המודיעין של פיקוד הדרום לחיל האוויר, הושמדו אתרי שיגור רקטות.

12:33: משרד הבריאות בעזה, שנשלט בידי חמאס, טוען כי 34,454 פלשתינים נהרגו ו-77,575 נפצעו מתקיפות ישראליות ברצועה.

12:19: דיווח ברויטרס: שר החוץ של צרפת אמר כי ידון עם גורמים לבנונים בהצעות שמטרתן להפיג את המתיחות בין חיזבאללה לישראל ולמנוע פריצת מלחמה.

11:45: יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן: "אני חושש שישראל תנסה לדחוף פלשתינים מיהודה ושומרון לעבר ירדן אחרי שיגמרו בעזה" (שחר קליימן)

יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן, צילום: איי.פי

אבו מאזן התארח בפורום כלכלי בריאד אחרי שהגיע לסעודיה אתמול. במהלך דבריו אמר: "ברצועת עזה מתבצעים פשעים. מה שאנחנו דורשים זה לקבל חברות מלאה של פלשתין באו"ם, ושמדינות אירופיות יכירו במדינה פלשתינית כפי שהן מכירות במדינת ישראל. העולם מכיר במדינת ישראל ולא מכיר במדינת פלשתין".

"זה מה שדרוש ואחר כך ננהל משא ומתן עם ישראל על הגבולות וכדומה. אנחנו אומרים - לישראל את הזכות לקבל ביטחון מלא, ולנו כפלשתינים יש זכות להגדרה עצמית במדינה עצמאית. אנחנו חוששים שאחרי שישראל תסיים עם עזה, היא תפנה לגדה המערבית כדי לסלק אותנו לירדן. מצרים וירדן סרבו לסילוק הפלשתינים מארצם".

11:35: רקטה נפלה בשטח פתוח בין קיבוץ בארי לקיבוץ עלומים שבנגב, ללא נפגעים ומבלי שהופעלה התרעת צבע אדום. הרקטה שוגרה מצפון רצועת עזה.

10:57: בכירים במחלקת המדינה האמריקנית אמרו במזכר-פנימי לשר בלינקן כי הם אינם מוצאים "כאמינות או מהימנות" את הערבויות הישראליות שלפיהן השימוש בנשק אמריקני נעשה בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי. כך דווח ברויטרס.

10:20: חיל האוויר וחיל הים תקפו עשרות מטרות טרור ברחבי רצועת עזה. בין היתר הושמדו תשתיות טרור, אתרי טילים ועמדות תצפית. בנוסף חוסלו מחבלים חמושים שנמצאו בסמוך לכוחות המתמרנים. בפעילות אחרת זיהו הלוחמים חוליית מחבלים בתוך מבנה במרכז הרצועה. בעזרת כוחות ארטילריה וכלי טיס, הותקף המבנה בו שהו וחוסלו המחבלים. (לילך שובל)

תקיפת תשתיות טרור של חמאס ברצועה // דובר צה"ל

כוחות צה"ל ברצועה, צילום: דובר צה"ל

10:06: המופתי של סולטנות עומאן, אחמד בן חמד אל-חלילי: "אנו מצדיעים להתקוממות של סטודנטים ומורים באוניברסיטאות אמריקאיות ואירופיות ומקווים שהיא תתפשט לכל האוניברסיטאות".

סטודנטים ואנשי סגל מסרבים להתפנות ממתחמי האוהלים בקמפוסים, צילום: Getty Images via AFP

10:03: חייל שנפצע קל מרסיס שנפל אתמול בזמן אחד השיגורים שבוצעו לצפון, טופל ושוחרר הבוקר מבית החולים זיו שבצפת.

09:54: דיווחים פלשתינים על תקיפה במרכז הרצועה.

09:10: האזעקות באצבע הגליל: מדובר בהתרעת שווא. (עידן אבני)

09:03: התרעות מחשש לחדירת כלי טיס עויון באצבע הגליל: דישון, יפתח, מלכיה, מרכז אזורי מבואות חרמון ורמות נפתלי.

08:51: מטוסי קרב תקפו במהלך הלילה מבנים צבאיים ותשתיות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון. (לילך שובל)

חיל האוויר תקף מטרות טרור במרחב מארון א-ראס // דובר צה"ל

06:42: במהלך פינוי של מפגינים פרו-פלשתינים בקמפוס של אוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס, משטרת מיזורי עצרה את ג'יל שטיין, המועמדת לנשיאות ארה"ב מטעם המפלגה הירוקה, 

2:20: דיווחים בלבנון על תקיפות נרחבות של חיל האוויר בדרום המדינה.

תקיפות בדרום לבנון (ארכיון), צילום: רשתות ערביות

2:03: דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, מת'יו מילר על ביקורו של בלינקן באזור: "בלינקן ידון במאמצים המתמשכים להשיג הפסקת אש בעזה שתבטיח את שחרור החטופים, וכיצד חמאס הוא שעומד בין העם הפלשתיני לבין הפסקת אש".

עוד ציין מילר, כי "מזכיר המדינה גם ידגיש את החשיבות של מניעת התפשטות הסכסוך וידון במאמצים מתמשכים להשגת שלום וביטחון בר קיימא באזור, לרבות במציאת דרך שתוביל למדינה פלשתינית עצמאית עם ערבויות ביטחוניות לישראל".

מטח במירון (ארכיון), צילום: ללא קרדיט

0:34: חזבאללה קיבל אחריות על שיגור עשרות הרקטות לעבר מירון, בתגובה לתקיפות של צה"ל בכפרי דרום לבנון, מוקדם יותר היום.

00:00: מטח רקטות כבד לעבר מירון והסביבה. זוהו 26 שיגורים שחצו מלבנון לעבר מרחב בר יוחאי ונפלו בשטחים פתוחים, אין נזק ואין נפגעים.

השתתפו בהכנת הידיעה: שחר קליימן, לילך שובל, אריאל כהנא, שירית אביטן כהן, נטע בר, דור מלול | ארה"ב, רונית זילברשטיין, יהודה שלזינגר, מישל מכול, חנן גרינווד, סוניה גורודיסקי, מרב סבר, איליה יגורוב, עידן אבני, ארז לין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר