דיווח ערבי: ההצעה המצרית מחכה לתגובת סינוואר; בחצות - מטח כבד לאזור מירון

ה"ניו יורק טיימס": מזכיר המדינה בלינקן יבקר בשבוע הקרוב פעם נוספת בישראל • ספינה בריטית נפגעה מטיל חות'י בים האדום • שני פלשתינים נורו הלילה למוות לאחר שניסו לפרוץ מחסום צבאי ליד ג'נין • דיווח פלשתיני: לפחות שבעה הרוגים בתקיפת חיל האוויר על בית ברפיח

כוח צה"ל זיהה מחבל של חיזבאללה - ותקף את המבנה בו שהה // דובר צה"ל

היום ה-204 למלחמה: הניו יורק טיימס: אם ישראל אכן תצא למבצע גדול ברפיח על רקע ההתנגדות של הממשל האמריקני, הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק מסוים לישראל. בחמאס הזהירו מ"כל גוף בינלאומי שיפקח על העבודה של אונר"א כחלופה לאו"ם". חבר המועצה המרכזית של חיזבאללה נביל קאוק טוען: "הסיוע הצבאי האמריקני לישראל הוא אור ירוק לפלישה לרפיח ולהרחבת המלחמה". דיווח: מזכיר המדינה בלינקן יבקר בשבוע הקרוב פעם נוספת בישראל.

 

עדכונים שוטפים

2:20: דיווחים בלבנון על תקיפות נרחבות של חיל האוויר בדרום המדינה.

2:03: דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, מת'יו מילר על ביקורו של בלינקן באזור: "בלינקן ידון במאמצים המתמשכים להשיג הפסקת אש בעזה שתבטיח את שחרור החטופים, וכיצד חמאס הוא שעומד בין העם הפלסטיני לבין הפסקת אש". עוד ציין מילר, כי "מזכיר הדמינה גם ידגיש את החשיבות של מניעת התפשטות הסכסוך וידון במאמצים מתמשכים להשגת שלום וביטחון בר קיימא באזור, לרבות במציאת דרך שתוביל למדינה פלסטינית עצמאית עם ערבויות ביטחוניות לישראל".

0:34: חזבאללה קיבל אחריות על שיגור עשרות הרקטות לעבר מירון, בתגובה לתקיפות של צה"ל בכפרי דרום לבנון, מוקדם יותר היום.

00:00: מטח רקטות כבד לעבר מירון והסביבה. זוהו 26 שיגורים שחצו מלבנון לעבר מרחב בר יוחאי ונפלו בשטחים פתוחים, אין נזק ואין נפגעים.

22:40: שר התפוצות של ישראל, עמיחי שיקלי, צייץ לפני זמן קצר בחשבון ה-X שלו וכתב שהוא מתנגד לעסקה שתעצור את המלחמה. "אסור בשום פנים ואופן לעצור את המלחמה, לוותר על פעולה ברפיח, או לאפשר לחמאס הישגים קרקעיים כמו פינוי פרוזדור נצרים. אני אתנגד לעסקה כזו. חמאס בלחץ וזה בדיוק הזמן לפעול".

21:55: מקור בחמאס אומר לרשת אל-ערביה כי "חמאס שלחה את ההצעה המצרית לסינוואר ומחכה לתגובה עליה בתוך ימים. חמאס משתף את ההנהגה בעזה (סינוואר) ובחו"ל על כל הצעה בינלאומית בעניין הפסקת אש". (שחר קליימן)

21:42: לפני זמן קצר מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו תשתיות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב מרכבא, לצד תשתית צבאית נוספת של הארגון במרחב סרבין שבדרום לבנון. (לילך שובל)

21:30: ב"אל-מיאדין" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, דווח על 14 פצועים בתקיפה ישראלית בין העיירות יאטר וסרבין שבדרום לבנון. לא דווח מה חומרת הפציעות.

21:11: ח"כ אריאל קלנר מהליכוד צייץ בחשבון ה-X שלו: "ראש הממשלה, שרי הקבינט: את אחינו בשבי הצורר הסדיסט יש לשחרר, אבל לא במחיר שהוא יקבע (הכנעת מדינת ישראל). לצורך כך יש לכבוש את רפיח, לרסק את מפלצת הרשע ולשחרר את *כל* החטופים או בכוח או דרך עסקה בתנאים שאנחנו נקבע".

20:34: הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", השייך לחיזבאללה, דיווח על תקיפות בעיירה חולא בדרום לבנון. 

19:37: השר כ"ץ לחדשות N12: "מוכנים להשהות פעולה ברפיח את תהיה עסקה".

18:05: ארגון הטרור חמאס פרסם הערב סרטון עם שני החטופים הישראלים קית סיגל ועמרי מירן המוחזקים על ידו בשבי ברצועת עזה מזה יותר מ־203 ימים. לידיעה המלאה (שחר קליימן)

שני החטופים הישראלים קית' סיגל ועמרי מירן, צילום: ללא

17:53: האזעקות בצפון: בצה"ל עדכנו כי לוחמי ההגנה האווירית יירטו מטרה אווירית חשודה מעל מרחב מנרה וכי מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי של חיזבאללה, במרחב קוזה שבדרום לבנון. (עידן אבני)

17:49: ראשי חמאס, הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית קיימו מפגש באיסטנבול. בפגישה שבה נכחו איסמאעיל הנייה, סגן המזכ"ל של הג'יהאד מוחמד אל־הינדי ומזכ"ל החזית ג'מיל מזהר - דנו הצדדים גם בסוגיית עסקת החטופים, ובדרישה להגיע לעסקה "רצינית ומכובדת". מצד חמאס נכחו גם ח'ליל אל-חיה וחאלד משעל. (שחר קליימן)

ההנהגות של חמאס, הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית קיימו פגישה משותפת, צילום: רשתות ערביות

17:35: דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל": גורם בכיר בצה"ל טוען כי לא ניתן להימנע מעימות משמעותי ורחב מול חיזבאללה בלבנון, אחרי כמעט שבעה חודשי מלחמה שכללו חילופי אש ומהלומות בין הצדדים. הגורם אמר: "ישראל לא יכולה לעצור עכשיו, זה מסוכן לכל האזור".

17:22: דיווח פלשתיני: לפחות שבעה הרוגים בתקיפת חיל האוויר על בית ברפיח. (שחר קליימן)

תקיפות צה"ל מזרחית לחאן יונס // רשתות ערביות

17:13: החות'ים בתימן מפרסמים תיעוד של הפלת הכטב"מ האמריקאי המתקדם MQ9.

החות׳ים נטלו אחריות על הפלת הכטב"מ האמריקני // רשתות ערביות

17:06: אזעקות הופעלו במספר יישובים באצבע הגליל בעקבות חשד לחדירת כלי טייס עוין. אזעקות נוספות הופעלו בקריית שמונה ומספר יישובים נוספים עקב חשש לירי טילים. (עידן אבני)

16:49: רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, דיווחה על תקיפה אווירית באזור שבין העיירות עייתא א-שעב ואל-קוזח בדרום לבנון.

16:12: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פרסם פוסט בחשבון ה-X שלו עם תמונה מהמפגש עם אביגיל עידן בת ה-4, ששוחררה משבי חמאס, ובני משפחתה. הוא כתב: "לא אנוח עד שכל חטוף, כמו אביגיל, שנקרע ממשפחתו ומוחזק בידי חמאס - יחזור לזרועות יקיריו. יש להם את מילתי. למשפחות יש את מילתי". לידיעה המלאה

14:18: משטרת ישראל: בפיגוע הדקירה אתמול ברמלה אין מעורבים נוספים או חשודים שטרם נתפסו. בתיעודחדש  של האירוע, נראה החשוד רודף אחרי הצעירה, דוקר אותה בגבה ונמלט, כשעל פי המשטרה, התיעוד "ממחיש את מעורבותו של חשוד אחד בלבד בדקירה". לכתבה המלאה (אפרת פורשר)

תיעוד הפיגוע ברמלה // דוברות הנמשטרה

13:42: הניו יורק טיימס: אם ישראל אכן תצא למבצע גדול ברפיח על רקע ההתנגדות של הממשל האמריקני, הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק מסוים לישראל. כך מדווח הפרשן תומס פרידמן מפי פקידים אמריקנים. עוד ציין כי אחת הסיבות היא כי ממשל ביידן מאמין שפלישה מלאה לרפיח תערער את הסיכויים לשחרור חטופים.

13:30: דיווח סורי: פיצוץ חזק נשמע כ-100 קילומטר דרומית לדמשק, באזור הכפרי המזרחי של העיר דרעא.

13:23: דאגה בחמאס: בארגון הטרור הזהירו היום מ"כל גוף בינלאומי שיפקח על העבודה של אונר"א כחלופה לאו"ם". בהודעת חמאס נכתב כי הם עוקבים בדאגה אחר "הדו"ח שהוציאה הוועדה שמינה מזכ"ל האו"ם גוטרש ושבראשה עמדה שרת החוץ הצרפתית לשעבר. הדו"ח הפריך את טענות הכיבוש, אך יש בו אזהרות וסיכונים שנועדו לרוקן את העבודה של אונר"א מתוכן - ולהקים גופים בינלאומיים חלופיים לאו"ם לפיקוח אחריה. זאת בניסיון לפגוע בהיבט המדיני שלה". (שחר קליימן)

לוחמי צה"ל במטה אונר"א בעזה (ארכיון), צילום: רויטרס

12:31: בכיר בשירות הסרת המוקשים של האו"ם, אמר במסיבת עיתונאים בעיר ז'נבה בשוויץ כי "פינוי כמות ההריסות העצומה שנותרה מהמלחמה ברצועת עזה עשוי להימשך כ-14 שנים". 

12:00: דיווח: ישראל ביקשה מגינאה-ביסאו להסיר את דגלה מכמה מספינות המשט וכתוצאה מכך הוא לא יוכל לצאת מנמל טורקיה. לעת עתה, חברי השייטת חוזרים למדינות מוצאם.

11:25: חבר המועצה המרכזית של חיזבאללה נביל קאוק טוען: "הסיוע הצבאי האמריקני לישראל הוא אור ירוק לפלישה לרפיח ולהרחבת המלחמה". עוד הוא מתייחס להפגנות הפרו-פלשתיניות באוניברסיטאות בארה"ב: "דיכוי הסטודנטים חשף את פניה האמיתיות של ארה"ב". לכתבה המלאה (שחר קליימן)

11:20: ה"ניו יורק טיימס": מזכיר המדינה בלינקן יבקר בשבוע הקרוב פעם נוספת בישראל.

בלינקן (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

11:00: כוח צה"ל מיחידה 869 זיהה מחבל מארגון הטרור חיזבאללה נכנס למבנה צבאי של הארגון בכפר כילא. מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו את המבנה אליו נכנס המחבל, בו שהה גם מחבל נוסף של הארגון.  במרחב ריחן שבדרום לבנון, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו אמש מבנה צבאי של ארגון הטרור חיזבאללה. (עידן אבני)

10:15: ארגון הטרור חיזבאללה לקח אחריות על הירי הרקטי הבוקר לעבר מושב שומרה. בארגון טענו שירו לעבר עמדות צבאיות שאוישו מחדש מערבית למושב.

09:22: בדיווח בכלי תקשורת באיראן אומר שר החוץ של הרפובליקה האסלאמית, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, כי צוות ספינה שנתפסה על ידי כוחות איראניים במצר הורמוז עם דגל פורטוגלי לפני כשבועיים, ונמצאת בבעלות ישראלית חלקית, קיבלה גישה קונסולרית - הצוות צפוי להשתחרר.

09:00: כלי טיס של חיל האוויר תקפו אתר שיגור ברצועת עזה שממנו בוצעו שיגורים לעבר אשדוד במהלך המלחמה. אתר שיגור נוסף, שממנו בוצעו כמה שיגורים לעבר כוחות צה"ל שפועלים ברצועה, הותקף בחאן יונס. בתקרית אחרת, חוסלה חוליית מחבלים שנערכה לבצע ירי לעבר הכוחות מתוך מבנה צבאי במרכז הרצועה על ידי מטוס קרב שתקף את המבנה וחיסל אותם. בנוסף, חיל האוויר בשיתוף אוגדה 99 תקפו רכב באזור, שבו שהו שמונה מחבלי חמאס. (לילך שובל)

צה"ל תוקף מחבלים ותשתיות טרור ברצועה // דובר צה"ל

08:53: חיזבאללה הודיע על הרוג שני משורותיו מאז הלילה בדרום לבנון, בעקבות התקיפות של ישראל - ראפע פאיז חסאן מהעיירה אל-חיאם שבדרום לבנון. מדובר בהרוג ה-289 שעליו מודיע ארגון הטרור מתחילת המלחמה. (שחר קליימן)

פעיל חיזבאללה שחוסל, צילום: ללא

08:52: בהמשך לאזעקה בגליל המערבי: שישה שיגורים למרחב שומרה. לא ידוע על נפגעים או נזק. (עידן אבני)

08:40: אונייה הנושאת סיוע הומניטרי יצאה מנמל לרנקה בקפריסין לרצועת עזה, כשעליה מזון שנתרם על ידי איחוד האמירויות. זה קורה לראשונה מאז ששבעה עובדי המטבח העולמי המרכזי (WCK) נהרגו בתקיפה לא מכוונת של צה"ל ברצועה, מה שהביא לעצירת משלוחי הסיוע הימי לעזה מקפריסין.

הרכב של WCK לאחר הפגיעה (ארכיון), צילום: אי.פי

08:33: אזעקה בגליל המערבי.

08:29: דובר צה"ל: לוחמי יחידה 636 חיסלו שני מחבלים שביצעו ירי לעבר מוצב סאלם שבחטיבת מנשה. הלוחמים, שביצעו מארב יזום במרחב לאור מספר אירועים דומים בעבר, חיסלו שני מחבלים והחרימו שני נשקים מסוג "M-16" ששימשו אותם לביצוע הירי. אמצעי הלחימה שהוחרמו הועברו להמשך טיפול כוחות הביטחון, אין נפגעים לכוחותינו. (לילך שובל)

הנשקים ששימשו את המחבלים, צילום: דובר צה"ל

07:40: סגנו של סינוואר, בכיר חמאס ח'ליל אל־חיה, הודיע כי בארגון הטרור קיבלו את התגובה הרשמית של ישראל לעמדה של חמאס, שנמסרה למתווכים המצרים והקטארים ב־13 באפריל. אל־חיה, המשמש סגן ראש ארגון הטרור ברצועת עזה, הדגיש כי בהודעה רשמית מטעמו כי "חמאס יבחן את ההצעה וכשיסיים יגיש את תשובתו". לכתבה המלאה (שחר קליימן)

05:32: משרד הבריאות בעזה, הנשלט על ידי חמאס, הודיע כי לפחות חמישה בני אדם נהרגו בתקיפה אווירית של צה"ל שפגעה בבית ברפיח שבדרום הרצועה. לפי המשרד, כמה בני אדם נוספים נפצעו בתקיפה.

עיר האוהלים ברפיח, הבוקר // רשתות ערביות

04:56: כוחות הביטחון פועלים הלילה במחנה נור א שמס בטול כרם. פיצוצים נשמעים במרחב.

04:21: פיקוד מרכז של צבא ארה"ב הודיע כי החות'ים שיגרו שלושה טילים בליסטיים נגד כלי שיט לעבר מכלית הנפט MAISHA ששטה בים האדום. לפי הודעת הצבא האמריקני, המכלית דיווחה על נזק קל, ומסרה כי אין נפגעים.

03:39: צה"ל ביצע בשעה האחרונה תקיפות אוויריות במרחב חאן יונס ורפיח. הפלשתינים מדווחים על פצועים והרוגים. על פי הדיווחים, מספר המחוסלים בתקיפת הבית במחנה נוסייראת עלה לשישה.

03:25: דיווחים פלשתיניים: כוחות הביטחון נסוגים מכפר סוריף מצפון לחברון ומסתערים על העיר טול כרם. בנוסף, הפלשתינים מדווחים כי אחרי פעילות לילית לסיכול טרור, כוחות הביטחון נסוגו מהעיירה עקבבה, מדרום לשכם.

כוחות הביטחון בפעילות בכפר קדום, מזרחית לקלקיליה // רשתות ערביות

02:47: סגנו של מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, ח'ליל אל-חיה, פרסם הצהרה רשמית לפיה ארגון הטרור "קיבל את ההצעה החדשה של ישראל לעמדה שנמסרה בידי המתווכות". לדבריו: "נבחן אותה וכשנסיים - נעביר את תשובתנו". לידיעה המלאה (שחר קליימן)

02:31: שני פלשתינים ניסו לפרוץ למחסום סאלם באזור ג'נין ונורו למוות על ידי חיילי צה"ל. בנוסף, כוחות צה"ל פשטו על כמה מוקדים ברחבי יהודה ושומרון לביצוע מעצר מבוקשים ולסיכול טרור. בין המוקדים כפר קדום, עזון, חבלה, צוריף, ודורא בדרום הר חברון.

עימותים במחסום סאלם ליד ג'נין, צילום: רשתות ערביות

01:52: דיווחים ערביים על חילופי אש במרחב ג'נין - שני מחוסלים ועוד מספר פצועים במקום.

01:23: דיווחים פלשתיניים: חיל האויר תוקף ממערב לעיר רפיח. על פי הדיווחים, היעד שהותקף הוא בית השייך למשפחת עוודאללה בשכונה הסעודית.

חיל האוויר תוקף ברפיח, צילום: רשתות ערביות

00:59: דובר הזרוע הצבאית של החות'ים, יחיא סריע, טען בתדרוך שמסר כי "הכוחות הימיים החות'ים פגעו במכלית נפט בריטית בשם ANDROMEDA STAR בים האדום, באמצעות מספר טילים ימיים". כמו כן, טען כי כוחות המיליציה "הצליחו להפיל כטב"ם אמריקני מסוג MQ9 בשמי סעדה באמצעות טיל". אמש פורסם תיעוד של יירוט מאזור סעדה, אך טרם נמסרה התייחסות רשמית לכך. 

הצהרת דובר החות'ים בנוגע לפגיעה במכלית נפט בריטית ולהפלת מטוס MQ9 אמריקני // רשתות ערביות

00:48: פיצוץ אדיר נשמע סמוך לכפר זאבובה, ממערב לג'נין. מוקדם יותר דווח על כניסת כוחות הביטחון למרחב.

00:30: רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, דיווחה על תקיפה אווירית של צה"ל בדרום לבנון לכיוון כפר חולא ומרקבה. בנוסף מדווחים על תקיפה לעבר יעד בעיירה שבעא במחוז א-נבטיה. 

00:27: עימותים פרצו במחסום הצבאי סאלם בג'נין, לאחר שמחבלים פתחו בירי כבד לעבר המחסום. על פי דיווחים ערביים, ישנם מספר פצועים במקום.

מחבלים פתחו בירי לעבר המחסום הצבאי סאלם בג'נין // רשתות ערביות

00:22: חיזבאללה הודיע על מחבל הרוג משורותיו, פרג' אללה עלי חמוד מכפר כילא שבדרום לבנון. מוקדם יותר דווח במדינה כי שני בני אדם נהרגו בתקיפת צה"ל בכפר. מדובר בהרוג מספר 288 שעליו מודיע חיזבאללה באופן רשמי, אך ההערכות בישראל הן שמספר ההרוגים גבוה יותר. (שחר קליימן)

פרג' אללה עלי חממוד סג'יד, מחוסל נוסף משורות חיזבאללה, צילום: רשתות ערביות

00:10: דיווח ערבי: ההתנגדות האסלאמית של עיראק הודיעה כי השמידה מטרה חיונית בחיפה באמצעות מל"ט.

00:07: דיווחים פלשתיניים: שלושה מחוסלים ומספר פצועים בתקיפת בית משפחת הסב בדרום נוסייראת במרכז רצועת עזה. 

00:02: 20 מחוקקים אמריקנים חתמו על מכתב שקורא לממשל ביידן ללחוץ על נשיא טורקיה ארדואן לעצור את יציאת "משט מרמרה 2" לישראל וכן להפסיק את חרם הסחורות. הקריאה לממשל נשלחה לקראת הגעתו של ארדואן לביקור בוושינגטון ב-9 במאי. 

השתתפו בהכנת הידיעה: שחר קליימן, לילך שובל, אריאל כהנא, שירית אביטן כהן, נטע בר, דור מלול | ארה"ב, רונית זילברשטיין, יהודה שלזינגר, מישל מכול, חנן גרינווד, סוניה גורודיסקי, מרב סבר, איליה יגורוב, עידן אבני, ארז לין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר