חמאס: "נבחן את ההצעה הישראלית לעסקת חטופים"

סגנו של סינוואר, ח'ליל אל־חיה, הודיע כי בארגון הטרור יבחנו את התשובה • במצרים הביעו אופטימיות לגבי ההצעה שהעלו בפני ישראל • בכיר בחמאס: אנחנו פתוחים להצעות חדשות, אבל דורשים את הפסקת המלחמה • דיווח לבנוני: השליח האמריקני עמוס הוכשטיין עשוי לבקר בלבנון

נתניהו סינוואר. צילום: מרים אלסטר/פלאש90 / אי.אף.פי

סגנו של סינוואר, בכיר חמאס ח'ליל אל־חיה, הודיע הלילה (שבת) כי בארגון הטרור קיבלו את התגובה הרשמית של ישראל לעמדה של חמאס, שנמסרה למתווכים המצרים והקטארים ב־13 באפריל.

פיצוץ אדיר ברפיח - צה"ל ממשיך לתקוף ברצועה

אל־חיה, המשמש סגן ראש ארגון הטרור ברצועת עזה, הדגיש כי בהודעה רשמית מטעמו כי "חמאס יבחן את ההצעה וכשיסיים יגיש את תשובתו". בימים אלה צמרת חמאס נמצאת באיסטנבול, אחרי שקיימה מפגש עם הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן.

המצרים מנסים לשלב בהסכם גם מרכיב מדיני

מדובר, למעשה, בתשובה ישראלית לתשובה של חמאס, שכללה דרישה להפסקת אש קבועה, יציאת הכוחות מעזה וחזרה לצפון הרצועה, במסגרת עסקה כוללת.

בכיר בחמאס, חליל אל-חיה בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית AP, צילום: אי.פי

על פי בכירים בחמאס, אפשר להתחיל בהפסקת אש זמנית בשלב א', אך שלב ב' חייב לכלול הכרזה על הפסקת אש קבועה ויציאה של כוחות צה"ל מהרצועה.

אתמול הגיעה משלחת מצרית לישראל, שלא כללה את ראש המודיעין המצרי. בכיר מצרי אמר לתקשורת הערבית כי חלה התקדמות ניכרת במגעים. מדובר בהצעה אחרת במקצת מזו שנדונה עד עכשיו, והיא מובלת על ידי המצרים.

ההרס אחרי פעילות צה"ל, צילום: רשתות ערביות

לפי דיווחים ערביים, המצרים מנסים לשלב בהסכם גם מרכיב מדיני והכרזה על הפסקת אש למשך שנה. בחודשים האחרונים גם דוברים קטארים הביעו אופטימיות דומה בנוגע למגעים שהתקיימו בין הצדדים, אך לא הובילו לפריצת דרך.

"לא נכנע לסחיטה"

"אנחנו לא נכנע לסחיטה. מה שישראל עושה זו פעולת סחיטה באיומים לפלישה לרפיח", התלונן אמש בכיר חמאס מוחמד נזאל בראיון לתקשורת הערבית, "תהליך המשא ומתן העקיף שהחל לפני כמה חודשים הגיע לאחרונה למבוי סתום בגלל נתניהו. על ההצעה הנוכחית שמענו רק בכלי התקשורת".

עמוס הוכשטיין, צילום: רויטרס

"הדגשנו בכל ההצהרות כי אנחנו פתוחים לכל הצעה חדשה שתשיג את צרכי וזכויות הפלשתינים - שמתבטאים בהפסקת המלחמה וביציאת כוחות צה"ל מהרצועה. עמדתנו ברורה ואנחנו לא מדברים בשתי שפות, ואין מעל השולחן ומתחת לשולחן", אמר נזאל.

בתוך כך, העיתון "אל־אחבאר" דיווח ממקורותיו כי השליח האמריקני עמוס הוכשטיין שהגיע לישראל עשוי לבקר בלבנון כדי לדון באפשרות של הכלת המצב בגבול הצפון. המקורות אמרו שהשליח האמריקני שואף לנסות להחזיר את הצדדים ל"כללי המאבק", לאור ההערכה בארה"ב ששקט בלבנון לא יושג לפני השגת הסכם גדול ברצועת עזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר