צה"ל רוצה חרדים – אך מתקשה לשלבם בתפקידים משמעותיים

למעט בגדודים הייעודיים, רק מעטים מהחיילים החרדים יוצאים לפיקוד ולקצונה או למקצועות טכנולוגיים • דובר צה"ל: "משקיעים משאבים"

המוטיבציה גבוהה, האפשרויות מועטות. חרדים בצבא. צילום: אורן כהן

רוצים את החרדים, אך לא מצליחים להטמיע אותם כראוי - כך עולה מנתונים חדשים שהתקבלו מצה"ל בנוגע ליוצאי המגזר החרדי.

אינפו שילוב חרדים בצה"ל, צילום: ללא

הנתונים, שסופקו לבקשת ארגון "יוצאים לשינוי", מצביעים כי חרף העובדה שכבר כיום מתגייסים מאות חרדים לצה"ל בכל שנה, ובצה"ל עושים מאמצים משמעותיים כדי להטמיע אותם ביחידות השונות - עדיין יש פערים משמעותיים המונעים מהם להתקדם בצבא.

מוטיבציה משמעותית

מהנתונים עולה כי בחמש השנים האחרונות גויסו כ־6,000 חיילים מהמגזר החרדי, ובממוצע מדובר על כ־1,600 חיילים בשנה. בין 50% ל־%70 מהחיילים אינם מתגייסים למסלולים החרדיים אלא מגיעים ליחידות כלליות. כך, ב־2021 גויסו בסך הכל 1,731 חיילם, מתוכם 774 למסלולים החרדיים והיתר ליחידות כלליות.

הסיבה לכך שלעיתים רוב ברור מבוגרי המגזר החרדי מתגייס דווקא למסלולים כלליים היא שהם אומנם למדו במוסדות חרדיים, ועל כן בצבא מגדירים אותם כחרדים, אך בפועל הם לא בהכרח כאלו. אלא שבצה"ל, שלדברי "יוצאים לשינוי" עושה מאמצים משמעותיים כדי לבצע את ההבחנה הזו, מתקשים בכך בפועל.

רכב דורס מפגינים חרדים בכניסה לירושלים // PHOTOART

כך, על פי נתוני הצבא, בשנים 2019-2020 יצאו בסך הכל 45 חיילים בוגרי החינוך החרדי שאינם משרתים תחת מסלולי השילוב החרדיים, לפיקוד ולקצונה. בוגרי החינוך החרדי מוכיחים כי הם בעלי מוטיבציה משמעותית, ואלו שמקבלים זימון לתפקידים משמעותיים מצליחים בהם מאוד.

רק 9.5% מיוצאי המגזר החרדי שמשרתים במסלולים הכלליים מוזמנים לגיבושים ולימי סיירות, אך שיעורי ההצלחה שלהם הם קרוב ל־80%. צה"ל מזמן רק 12.5% מיוצאי החינוך החרדי למיונים לתפקידים טכנולוגיים, אך מאלו שיוצאים - שיעורי ההצלחה גבוהים ועומדים על 61%.

דו"צ: משקיעים משאבים

יצוין כי צה"ל נוקט פעולות משמעותיות לשיפור המצב, ובארגון מבהירים שנעשו כמה צעדים קדימה שאינם משתקפים בנתונים שנכונים ל־2022. בין היתר, נודע ל"ישראל היום" כי בצה"ל החלו להטמיע מדיניות המאפשרת ליוצאים לשפר את מבחני הדפ"ר כדי למצות את הפוטנציאל שלהם, מכיוון שהפעם הראשונה שבה הם נפגשים עם מבחנים אלו היא בעת הצו הראשון, מה שמוביל אותם לקבל תוצאות ירודות.

קציני מודיעין חרדים בצה"ל, צילום: דובר צה"ל

ב"יוצאים לשינוי" מברכים על השינויים וקוראים לבצע התאמות נוספות שיאפשרו את הטמעתם של יוצאי החברה החרדית בצה"ל ביתר שאת.

"הצבא הבין שיוצאי החברה החרדית הם נכס גדול, וכדאי לו לממש את הפוטנציאל הענק הטמון בשילובם בתפקידים התואמים את כישוריהם ובמתן הזדמנות ליוצאים להגיע לתפקידי איכות. אנו רואים כי רוב היוצאים שזומנו לגיבוש סיירות או למבחנים של היחידות הטכנולוגיות צלחו אותם בהצלחה. אנו מאמינים כי יישום המדיניות וביצוע ההתאמות בשער הכניסה לצה"ל יעצימו את המגמה הזאת".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "לא קיימת מגבלה בפני בוגרי החינוך החרדי בקבלת זימון לימי סיירות ולשאר המיונים. יתרה מזו, העיסוק בגיוס האוכלוסייה המדוברת הורחב, והוקם מדור ייעודי ביחידת מיטב המטפלת בהם באופן אישי. זימון לימי סיירות מתבצע על פי קריטריונים מוגדרים מראש. צה"ל פועל כדי לייצר הוגנות ושוויון הזדמנויות לכל מתגייס המגיע בשעריו ומשקיע בכך משאבים רבים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר