"מוכנים שיקראו לנו שוב": הגדוד ששבר שיא ימי מילואים

לוחמי גדוד 7037 פעלו ביו"ש מאז 7 באוקטובר ועד לפני שבוע: "ביצענו יותר ממאה פעולות התקפיות בשכם ובסביבתה" • המג"ד סא"ל (מיל') צבי מסכם: "אנחנו בשליטה, פוגשים את האויב בביתו כמעט כל לילה"

תיעוד מפעילות לוחמי צה"ל למעצר מבוקשים ביו"ש// דובר צה"ל

"רמדאן? אנחנו עובדים בדיוק אותו הדבר, אין לנו הגבלות", אומר סא"ל (מיל') צבי, מג"ד 7037, גדוד המילואים עם הוותק הגדול ביותר במלחמה. הפעילות האינטנסיבית של לוחמי הגדוד בקן הצרעות בשכם ובסביבתה החלה ב-7 באוקטובר והסתיימה בשבוע שעבר, לאחר חמישה חודשים וחצי, אך מבחינתם - הם יחזרו מייד כשייקראו.

"נבוא איתם חשבון". חיילי הגדוד בפעילות בשכם, צילום: דובר צה"ל

עבור צבי, אב לשישה מהיישוב נוב שבגולן ושומר שבת, 7 באוקטובר נפתח בשיחת טלפון. "בשמונה בבוקר התקשר אלי ראש מטה החטיבה. הוא סיפר לי מה קורה במדינה, והתחלנו להקים את הכוח. בסביבות עשר בבוקר יצאתי לדרך. התחושה היתה כמו במלחמת יום הכיפורים".

לוחמי המילואים החליפו את חבריהם מסיירת חרוב שתפסו את הגזרה, והחלו בפעילות התקפית בעיר שכם. עד אותו זמן פעלו בה בעיקר סיירות מובחרות והימ"מ, לצד פעילות הגנה על היישובים והצירים שבגזרתם. מאז ועד אתמול הם פעלו בצורה אינטנסיבית ביותר בשטח.

כוחות הביטחון נכנסים למחנה עסכר ושכונת רפידיה בשכם// רשתות ערביות

"הגזרה רתחה כשהגענו", צבי נזכר. "היו פיגועים וניסיונות לפיגועים, אבל מהר מאוד הצלחנו לייצב את השטח, והכניסות שלנו היום לשכם מסתיימות בצורה רגועה. בסך הכל אנחנו בשליטה טובה, כמעט כל לילה בשכם או בכפרים מסביב פוגשים את האויב בביתו. מחנה הפליטים בלאטה, למשל, ידוע בכמות הטרור שהוא מייצר, אך כעת הוא שקט יחסית. הסיבה היא בין היתר הפעילות האינטנסיבית שלנו לאורך התקופה האחרונה. היו כמה מקרים של מטעני השלכה וירי, אך לא בכמויות שהכרנו".

"חצי שנה זה המון זמן"

"בעברי אני רואה חשבון, וחצי שנה זה המון זמן", צוחק רס"ן (מיל') רביד. ביום-יום הוא עובד במשרד גדול בתל אביב, נשוי ואב לשתי בנות ומתגורר בראש העין, אך בחודשים האחרונים כל זה נשכח. את רוב המלחמה העביר כמפקד פלוגה, ולפני כחודש קודם לתפקיד קצין האג"ם של הגדוד.

"לא חשבתי אי-פעם שכאיש מילואים אעשה כל כך הרבה פעילות מבצעית. כמפקד פלוגה עשינו יותר ממאה פעילויות התקפיות בעיר שכם ובכפרים שסובבים אותה, ביצענו מבצעים חטיבתיים במחנות הפליטים בלאטה, אסכר ועין בית אל-מא, לצד פעולות בתוך העיר העתיקה של שכם, בקסבה".

רביד מציין כי "המילואים בחצי השנה האחרונה הראו לכולם איזו עוצמה יש לאנשי המילואים - הם החזירו אמון שנשחק הרבה שנים אחורה. את המידע לקראת הפעילות בקסבה קיבלתי מהכניסות האחרונות של ימ"מ וסיירות. זה דרש לא מעט, אבל עשינו את העבודה בצורה מיטבית".

חילופי משמרות

צבי הוא ראש מכינה קדם-צבאית של תנועת "אחריי" בשלומי שבצפון. הוא מקפיד להכיר תודה לאשתו וליתר בנות הזוג של לוחמיו ששמרו על הבית. "אצלן הקושי יותר גדול. אנחנו מגינים על המדינה, והן היו בפעילות הסיזיפית בבית. הן אלו שנתנו לנו את הכוח להמשיך".

הנשים נתנו כוח. סא"ל (מיל') צבי,

במהלך החודשים האחרונים צבי, רביד ויתר לוחמי הגדוד סגרו חשבון עם כמה מחבלים שביצעו פיגועים או ניסיונות לפיגועים בגזרה, אך יש עדיין אירוע אחד שלא הסתיים. לפני כשבוע וחצי ביצעו מחבלים פיגוע משיכה לעבר לוחמי הגדוד. הם ירו לעבר עמדה מרחוק, וכשכוחות צה"ל נכנסו לכפר בורקה, קן צרעות שבו נתפסו לא מעט מחבלים, הופעל לעברם מטען. שבעה לוחמים נפצעו כתוצאה מהפיגוע. "גם איתם נבוא חשבון", מבהיר צבי.

הלוחמים עוזבים את הגזרה לאחר חמישה וחצי חודשי פעילות - מספר ימי המילואים הארוך ביותר מתחילת המלחמה, אף שיש מחלקות הגמ"ר ולוחמים בגדודים אחרים שיעקפו אותם כעת - ובמקומם יבואו לוחמים מגדוד אחר של החטיבה, ששוחררו לפני חמישה שבועות בלבד.

"החטיבה לא הורידה את הרגל מהגז", מצהיר רס"ן (מיל') רביד. "כולם מוכנים ודרוכים לכל אירוע, ממשיכים באותה עוצמה של פעילות, עושים מה שצריך כדי להגן על התושבים, על הגזרה ועל מדינת ישראל. אנחנו מוכנים שייקראו לנו שוב. כולנו נגיע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר