דוח מזעזע: זינוק של 300 אחוזים במספר התכנים האנטישמיים ברשת

בדיקה של התנועה למאבק באנטישמיות גילתה עלייה משמעותית של גילויי שנאה לישראל וליהודים בפלטפורמות החברתיות המרכזיות • הנתונים כוללים עלייה של 75 אחוזים בשיח השולל את ריבונותה של מדינת ישראל • "המלחמה הזאת לא נגמרת עם סיום המערכה הצבאית", אומר מנכ"ל התנועה

ההסתה כובשת את הרשתות החברתיות. צילום: מתוך טוויטר

ישראל ויהדות התפוצות נמצאות תחת מתקפה קשה ברשת עם עלייה משמעותית בכמות התכנים האנטישמיים. דוח חדש שמפרסמת התנועה למאבק באנטישמיות ברשת (FOA) חושף עד כמה משמעותית המתקפה הזו.

בחודש הראשון למלחמת חרבות ברזל, נרשמה עלייה של יותר מ-300 אחוזים בתכנים האנטישמיים ברשת, זאת לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בארגון ניטרו יותר מ-34 אלף תכנים אנטישמיים ואנטי-ישראליים בתשע הפלטפורמות המובילות ברשת, ביניהן פייסבוק, יוטיוב, אינסטגרם, טיקטוק ו-X (טוויטר לשעבר).

הפגנה אנטי-ישראלית, צילום: אפ.פי.אי

התכנים כללו סטריאוטיפים, תיאוריות קונספירציה, הכחשת זכותה של ישראל להתקיים וקריאות לאלימות כלפי יהודים וישראלים. הדוח, שבקרוב יוצג בכנסת, מציין עלייה של 75 אחוזים בשיח השולל את ריבונותה של מדינת ישראל.

בארגון מציינים שאנשיו הצליחו להביא להסרה של כ-26 אחוזים מהתכנים האנטישמיים. "זו היתה מלחמת חורמה להסרת תכנים מסיתים ופוגעניים שגרמו לשיח הציבורי ברשת להזדהם עד מאוד", אומר תומר אלדובי, מנכ"ל הארגון. את שיעור ההסרות של התכנים הבעייתיים הובילה פייסבוק, שהסירה 35 אחוזים מהתכנים שדווחו. אחריה באוX , יוטיוב, אינסטגרם וטיקטוק.

מדובר במלחמה בלתי-נגמרת, ובארגון אומרים כי הם מודעים לכך היטב. לכן הכשירו במהלך המלחמה כ-3,500 מתנדבים מרחבי העולם, שמטרתם להילחם בתופעת האנטישמיות המקוונת. "מתנדבינו הם הלוחמים במאבק", ציין אלדובי. "אנחנו לא יכולים להישאר אדישים בנוגע לאנטישמיות המקוונת".

פוסט אנטישמי שהופץ ברשת, צילום: באדיבות התנועה למאבק באנטישמיות

להחמיר מדיניות פיקוח על תכנים

אחת הפלטפורמות בעלות השם הרע ביותר במלחמה זו היא טיקטוק. בדוח צוין כי אנשי הארגון נאלצו להתמודד עם מספר רב של סרטונים אנטישמיים ואנטי-ישראליים, שרבים מהם הופצו באמצעות שימוש בהאשטגים ייעודיים. במהלך המלחמה הכשיר הארגון מאות תלמידי תיכון ישראלים שרכשו כלים ליצירת סרטונים חיוביים ומשכנעים שיעזרו בחשיפת האמת על ישראל ובפירוק תעמולת השקר.

"המתנדים שלנו יצרו תכנים רבים בטיקטוק במטרה להפריך תיאוריות קונספירציה פרועות כמו השוואת חיילים לנאצים והגדרת יהודים כצאצאי נחשים ארסיים", סיפר אלדובי. "הצעירים הללו עשו עבודה מדהימה בבנייה של נרטיב חיובי על ישראל".

הדוח קורא לרשתות החברתיות הגדולות להחמיר את מדיניות הפיקוח על התכנים, ולממשלות ברחבי העולם להטיל סנקציות על מפרסמי תכנים אנטישמיים ברשת. "המלחמה באנטישמיות לא נגמרת עם סיום המערכה הצבאית", הבהיר אלדובי. "המאבק בגילויי השנאה הוא בלתי פוסק, ואנו מתעתדים להמשיך ולהגביר את מאמצינו בשנת 2024".

הסתה נגד חיילת צה"ל ברשת, צילום: רשתות חברתיות

"העלייה החריפה באנטישמיות ובשנאת ישראל במרחב המקוון צריכה להדאיג את כולנו, ואסור לנו לזלזל לרגע בהשלכותיה על ציבור המפגינים בלונדון וברחבי העולם. התוצאה ברורה - עלייה של 15 אחוזים בהסרת תכנים אלו ביחס לשנה שעברה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר