סקר: מחצית מההורים היהודים בתפוצות דיווחו על עליה באנטישמיות

מחקר של "קרן יעל" מצביע על ירידה חדה בתחושת הביטחון של יהודי התפוצות מאז 7 באוקטובר • מובילות בירידה בתחושת הביטחון: צרפת, שוויץ וברזיל

ילדים בבית ספר יהודי בחו"ל. צילום: Nataliia Jeanvie

בתקופה האחרונה הורים רבים חושבים לרדת מהארץ למקומות שבהם לכאורה יותר רגוע, מקום שהילדים יוכלו לגדול בשקט ובביטחון יחסי. אולם סקר חדש שנערך לרגל הכנס העולמי לחינוך יהודי בתפוצות של "קרן יעל" מצא כי מאז שבעה באוקטובר, 51.6% מההורים טוענים כי תחושת הביטחון שלהם נפגעה.

"השנאה מנצחת רק אם אתה מאפשר אותה": פרסומת הסופרבול נגד אנטישמיות

בסקר השתתפו 2,801 גברים ונשים יהודים מ-28 מדינות בחמש יבשות, כולם הורים לילדים הלומדים באופן מלא או חלקי במוסדות החינוך היהודיים.

כ-45% מההורים אמרו כי מאז 7 באוקטובר נתקלו באירועים אנטישמיים במרחב הציבורי. המדינות המובילות באובדן תחושת הביטחון היו צרפת, שוויץ וברזיל.

בחישוב כולל, 86.9% מההורים אמרו כי הם רואים את החשיבות לשלוח את הילדים ללמוד במוסדות חינוך יהודיים, וזאת כדי לשמור על שותפות בקהילה יהודית וכדי לשמר את המסורת ו/או הדת היהודית.

עוד נמצא כי כי 49% מההורים המגיעים ממדינות דוברות ספרדית ומברזיל דיווחו על עלייה באנטישמיות. יחד עם זאת, רק 22% חושבים שהביטחון האישי נפגע. 92% מההורים ממדינות אלה בטוחים כי 7 באוקטובר יחזק את ההחלטה לשלוח את הילדים למוסדות חינוך יהודים. כרקע, המוסדות היהודים במדינות רבות בכל העולם מקבלים הגנה מהמשטרה ומכוחות הביטחון המקומיים ברוב מדינות העולם. במקביל, בחודשים האחרונים דווח על אירועים רבים של אלימות פיזית ונפשית כלפי ילדים יהודים שלומדים בבתי ספר כלליים.

בקרב דוברי רוסית במדינות קירגיזסטן, אוקראינה, לטביה וגאורגיה, רק 23% מרגישים עלייה באנטישמיות ו-27% חושבים שהביטחון האישי נפגע. 68% בטוחים כי הטבח של חמאס יגרום להם לשלוח את הילדים רק למוסדות החינוך היהודים.

בקרב ישראלים דוברי עברית המתגוררים בחו"ל, 33% מרגישים עליה באנטישמיות כאשר 21% חושבים שהביטחון האישי נפגע. 79% בטוחים כי 7 באוקטובר יחזק את החלטה לשלוח את הילדים רק למוסדות חינוך יהודיים.

מנכ"לית קרן יעל, חיה יוסוביץ', צילום: Nataliia Jeanvie

הכנס העולמי לחינוך יהודי בתפוצות מתקיים בימים אלה ביוזמת קרן יעל, שנוסדה ב-2020 ופועלת לפתח מצוינות בחינוך היהודי בתפוצות. חיה יוסוביץ', מנכ"לית הקרן: "משפחות יהודיות בעולם מבקשות לאור גלי האנטישמיות להעביר את ילדיהם לבתי ספר יהודים מתוך ההבנה שמדובר במסגרת מוגנת יותר אשר גם משמרת את הקשר והחיבור לעם ומסורת ישראל. לכן, אנחנו כקרן הפועלת ליצירת מצוינות חינוכית בחינוך יהודי בתפוצות מתכוונים להעמיק את ההשקעה שלנו במנהלים ובמחנכים ומובילי קהילות כדי שהחינוך היהודי בתפוצות יהיה בחירה במצוינות לימודית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר