| צילום: יואב פלד

פריון עבודה? הכל מתחיל בעיצוב המשרד

העובד הישראלי שוהה במרחב העבודה יותר משליש מהיממה, כדי להבטיח את בריאותו הנפשית והפיזית, לתרום לרווחתו האישית, לעודד את הפריון ולשמר את נאמנותו לארגון הוא זקוק לסביבת עבודה שתשפיע על תהליכים ביולוגיים במוח שיתרמו לתפקוד הנכון וה-Well Being • מעצבת הפנים אורלי הורוביץ מרחיבה על עקרונות העיצוב ההוליסטי של חללי עבודה שונים

זאפ מומחים בשיתוף אורלי הורוביץ

בשנים האחרונות ישנה מגמה חדשה בתחום עיצוב המשרדים הממוקדת ביצירת סביבת עבודה שמטפחת את העובד, מעודדת תקשורת ותורמת ליעילות התפקודית. סביבת עבודה שעובדים ירצו לעבוד בה, היא סביבה שמחוברת לטבע, תורמת לתהליכים ביו-כימיים בגוף, לתרבות הארגונית ולצורת התקשורת הרווחת בארגון.

לקריאה נוספת: עיצוב בתים שמעוררים את החושים>> 

עיצוב פנים שתומך בפריון העבודה

פריון העובד נמדד ביחס שבין תפוקת העובד לבין ההשקעה הכספית שאפשרה את "התוצרת". עיצוב פנים שתומך בפריון העבודה כולל מספר מוטיבים כמו תאורה שמעוררת תגובות ביו-כימיות, שילוב של אלמנטים מן הטבע – בפרט כאשר המשרד ממוקם בסביבה עירונית ולעיתים ללא כל חלונות.

במשרד שתומך בפריון עבודה אני ממליצה לשלב מספר מוטיבים, כל אלו יתרמו לעלייה גבוה ברמת היצירתיות ובכלל ב- Well Being של העובד:

• תאורה שמשתנה לאורך היום

• תכנון התאורה משולב עם טכנולוגיה – אין די בכך שגופי התאורה יאירו בעוצמה ובגוון אור מסוים, שכן חשוב שהתאורה תשתנה לאורך היום בהתאם לשינויים שמתחוללים במרחב החוץ. כך למשל בבוקר ובצוהריים התאורה תאיר בעוצמה ולקראת אחר הצוהריים התאורה תתמתן. כדי ליצור תרחישים אלו אני ממליצה לשלב מערכות טכנולוגיות חכמות, שמתוכנתות לסנכרן בין התאורה המלאכותית בחלל הפנים לבין האור הטבעי וההצללות המגיעים מחלל החוץ.

עיצוב שתומך בתרבות הארגונית

עוד בטרם אתכנן את החלל, חשוב לי קודם לכן להכיר את הארגון ואת העובדים שלו. ובפרט כיצד מועברים מסרים בתוך הארגון, שכן תכנון נכון של משרד הוא תכנון שתומך בתהליכי העבודה, בדרכים בהן נעשות החלטות וכמובן שבתרבות הארגונית. לדוגמה אם ארוחת הצהריים היא מופע מרכזי בסדר היום של החברה, הרי שאתכנן מטבח שניתן לבשל בו ארוחות כמו שמבשלים בבית (לבד או בידי שף), מטבח מרכזי מאחד את העובדים שעד כה היו רגילים להזמין את הארוחה שלהם מבחוץ, ותורם לתחושה של "ביתיות". הדבר נכון גם לגבי פעילות ספורטיבית, אפשר לעצב חדר כושר וכן עמדות קטנות לביצוע מתיחות, היום מקובל גם לשלב חדר יוגה – כמובן כל עוד זה תואם את תרבות הארגון.

סביבת עבודה היברידית

המושג "סביבת עבודה היברידית" מדובר יותר ויותר בפרט בימים אלו בהם עובדים רבים עדיין עובדים מהבית בחלק מימות השבוע. סביבה זו מעלה אתגרים רבים – שכן חללי העבודה הפרטיים, שכללו לא פעם את חפציו האישיים של העובד וזכו "לזהות" וטריטוריה משמשים כעת כחללי עבודה "חמים" (Hot Table) – כלומר עמדות עבודה מזדמנות.

"הגישה הרווחת בחללי עבודה משותפים היא שהעובד לא רק עובד בפועל בחלל אלא מתארח בו", צילום: עמית גושר

הרצון להתייעל ולמצות את שטח הנדל"ן מעלה אתגרים רבים ומשנה את התרבות הארגונית שלא פעם נשענת על אותן "שיחות מסדרון" כדי לקדם תהליכים עסקיים. בסביבת עבודה היברידית אנשים נפגשים פחות ואין מרחב אישי, "טריטוריאלי", ולכן אתמקד במרחבים המשותפים של החלל וביצירת אזור מסדרון מעוצב – שמטרתו לעודד מפגשים אקראיים ושיחות רשמיות פחות שתורמות לקידום תהליכי עבודה – למשל בשילוב תאורה מושכת, אלמנטים עיצוביים אטרקטיביים ,פינות ישיבה אינטימיות (NOOKS) ואווירה נעימה.

מעוניינים לעצב מחדש את חלל העבודה? התקשרו עכשיו:050-3869068

התאמה אישית בחלל עבודה היברידי

התאמה אישית היא עיקרון חשוב בעיצוב חלל היברידי, וניתן ליישם אותו באמצעות שילוב של עמדות שמאפשרות לאחסון חפצים אישיים באופן זמני – גם אם למחרת העובד יעבוד מעמדה אחרת. תחושת "הטריטוריה" תורמת לשייכות, וניתן ליצור אותה בתנאים הקיימים.

יחד עם זאת ההשתנות היא לא רק ברמת הפרט אלא גם ברמת הכלל – שכן ההשתנות בחללי עבודה היברידיים יכולה להיות על בסיס יומי – ובפרט אם אלו חללים גדולים בלתי-מנוצלים, שביום אחד עשויים לשמש כחדר ישיבות גדול, שמבוסס על שולחן מודולרי, וביום אחר יכולים להפוך לכיתת לימוד או לעמדות עבודה נפרדות, אולם הרצאות גדול או חדר יוגה – כך ניתן להבטיח שפוטנציאל הנדל"ן ממומש בכל עת.

עיצוב חללי עבודה משותפים

הגישה הרווחת בחללי עבודה משותפים היא שהעובד לא רק עובד בפועל בחלל אלא מתארח בו. תחלופת העובדים בין העמדות גבוהה ממילא, ולכן העיצוב ממוקד במעטפת שתומכת בזהות הלקוחות שישבו בחללים אלו ולא בעמדות העבודה. בחללי עבודה משותפים חשוב לי לתכנן מרחב שנעים ונוח לשהות בו, הדגש מושם על ייצוגיות, מיתוג ומיצוב עסקי שיתרמו לתחושת הזדהות ונאמנות גבוהה יותר. בחלל זה יש מקום לפונקציות נוספות – כמו בר, חדרי מנוחה, לעיתים חדר כושר, חדרים קטנים לפגישות ועוד.

"העובד לא רק עובד בפועל בחלל - הוא מתארח בו", צילום: מורן שגיא

עיצוב ביופילי בחללי עבודה

העיצוב הביופילי משלב בין טבע לבין דפוסים אדריכליים "ירוקים" וידידותיים לסביבה. תכנון סביבות עבודה התואמות את עקרונות העיצוב הביופילי תומך בבריאות האדם, ברווחתו ובזיקתו למרחב.

כשאתכנן חלל עבודה השואב השראה מעקרונות עיצוב אלו אשתמש בחומרים וטקסטורות אשר נראים אורגניים – מן הטבע כמו עץ טבעי, אבן – אעודד את הפניית המבט אל המרחב "לראות רחוק", אשתמש בצמחייה כמוטיב בסיסי לעיצוב ואשלב אותה עם אלמנטים שונים במרחב, אתכנן תאורה ביו-דינאמית שתומכת בהפרשת הורמוני הסרוטונין והמלטונין בהתאם לשינויים במהלך היממה, ואצור מרקמים טבעיים לחללים באמצעות חיפויי רצפה מחומרים טבעיים או חומרים המדמים מראה של טבע.

הכותבת היא מעצבת הפנים אורלי הורוביץ פיתחה את שיטת –Triple-A Design :

art, affect, automation – עיצוב אומנותי ואוטומציה לחוויה שמערבת את כל החושים, שימוש בעקרונות הנוירו ארכיטקטורה לצורך עיצוב שפועל באופן רצוי על מצב הרוח, רמות האנרגיה, המוטיבציה ועיצוב אקטיבי מבוסס מערכות חכמות. תכנון העיצוב מבוסס על תחקיר עומק להיכרות עם האנשים שישהו, יחיו או יעבדו במרחב בהתאם לצורכיהם ולהעדפותיהם.

לביקור באתר של המעצבת אורלי הורוביץ>>

לקביעת פגישה במשרדך ולשאלות נוספות: 050-3869068

זאפ מומחים בשיתוף אורלי הורוביץ