שמים את המשחק בלב הגיל הרך

חינוך ילדי הגיל הרך הוא מאתגר. במשך שנים ארוכות, עיקר הניסיון ללמד ילדים רכים סבב סביב הקניית הרגלי למידה. היום, מתרחש שינוי מהותי בתחום, אשר נועד להפוך את הילדים לשותפים פעילים בחוויה הלימודית

צילום: pixabay // ללמד ילדים רכים סבב סביב הקניית הרגלי למידה

חינוך ילדי הגיל הרך הוא מאתגר. במשך שנים ארוכות, עיקר הניסיון ללמד ילדים רכים סבב סביב הקניית הרגלי למידה. הרגלים אלו כללו שיפור יכולת הקשב של הילדים למידע המועבר על ידי המטפל, תוך ישיבה סטטית וחסרת מעש. היום, מתרחש שינוי בתחום, אשר נועד להפוך את הילדים לשותפים פעילים בחוויה הלימודית. מאמר זה יעסוק בשימוש במשחקים ללימוד וחינוך בגיל הרך.

שיווי משקל ושליטה גופנית 

לימודי גננות כללו בעבר הכשרה אשר עיקרה הכנה של הילדים הצעירים לכניסה לבית הספר. ניסיון זה להכניס מראש את הילדים הקטנים למסגרת, נבע מתוך מחשבה שכך הכניסה לכיתה א' תהיה קלה יותר, ושהם ייטיבו ללמוד את החומר וכך ייהנו מנקודת פתיחה טובה יותר.

למרות הכוונות הטובות, התוצאה של לימוד ילדים בגילאי הגן בסגנון המתאים לילדי בית הספר, הוביל לפיתוח תסכולים, ומנע מהילדים לפתח שלל יכולות. לכן, היום המשחקים הופכים להיות חלק הולך וגדל מהחינוך בגיל הרך. אחד היתרונות של המשחקים, הוא כמובן בתחום הפיזי. ילדים בגיל הגן אשר משחקים בכדור, או בונים בקוביות בעדינות, מפתחים את שיווי המשקל ואת השליטה הגופנית שלהם. מדובר בכישורים חשובים מאוד, אשר יסייעו לילד רבות במהלך חייו. שיפור השליטה הגופנית ויכולת עיבוד המידע הסנסורי, יקנו לילד אפשרות לעמוד במגוון משימות פיזיות בעתיד.

פיתוח יכולות חברתיות

כל אדם אשר עסק בחינוך של ילדים בגילאי הגן ולמטה מכך, מודע לעובדה שרוב המשחקים בהם עוסקים הילדים, הם משחקים אשר נעשים באופן משותף. השאיפה ליחסים אישיים עם שאר הילדים היא כה עזה, עד שהילדים יכולים להעביר כמעט את כל היום במשחק זה עם זה. לכן, אחד היתרונות הגדולים של חינוך בעזרת משחקים, הוא ללמד את הילדים כיצד לשתף פעולה זה עם זה. פיתוח היכולות החברתיות במהלך משחק, נעשה על ידי סימולציה של המציאות.

משחקים המנוהלים בקבוצות למשל, דורשים חלוקה לתפקידים בתוך הקבוצה, פיתוח כישורי מנהיגות, וכמובן יכולת לסייע לחברים ולעודד שותפים למשחק אשר חשים תסכול. נוסף על משחקי ספורט, הילדים פעמים רבות יעשו שימוש במשחק כדי לעבד חוויות מן החיים, ולתרגל תקשורת מילולית.

לימוד דרך חוויות אישיות

כאשר מנסים ללמד ילד עובדות באופן יבש, הוא לעיתים קרובות ישכח אותן מהר, מאחר ואין להן משמעות לגביו. כאשר מנסים ללמד את הילד דרך משחק, הוא מרגיש את המידע, הוא חש אותו, והוא מבין כיצד הוא משפיע עליו. תוכלו ללמד כל ילד בעל פה שחפצים במשקל שונה נופלים בקצב זהה, והוא ישכח זאת מיד. עשו זאת פעם אחת בעזרת הדגמה חיה, כאשר אתם משליכים בבת אחת שני חפצים במשקל שונה ונותנים לילד לשפוט האם הם שניהם פוגעים בקרקע במקביל, והוא כבר לא ישכח זאת לעולם. משחקים רבים יכולים להעביר לילד מידע באופן עמוק, שיהפוך להיות לגביו עובדה מוגמרת, כמו שהוא יודע שהשמש זורחת בבוקר.

שימוש במוטיבציה הפנימית של הילד

אחד היתרונות העיקריים של לימוד באמצעות משחק, מלבד היכולת להקנות כישורים חברתיים או יכולת הטמעה של החומר, הוא המוטיבציה של הילד ללמוד. כאשר מנסים להושיב ילדים רכים, מלאים בסקרנות ובאנרגיה, וללמד אותם חומר בהרצאה, רבים מהם יתחילו לחשוב על הדברים האחרים שהיו רוצים לעשות. כאשר מלמדים באמצעות משחק, הילדים פעמים רבות יהיו אלו שייזמו את המשך הלימוד. הם יהפכו להיות סקרנים, וישתפו את חבריהם במסקנות ובידע החדש שצברו. לעיתים קרובות, שמחת הלמידה תדבק גם בגננת עצמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר