"אזרחות גרמנית – מהפכה בחוק"

סעיף חדש בחוק הגרמני מאפשר לישראלים לקבל דרכון של המדינה המבוקשת בעולם

, צילום: istock

בשיתוף זאפ משפטי

דרכון גרמני הוא אחד מהדרכונים המבוקשים ביותר בעולם, וגם בישראל. אם זה בגלל כרטיס הכניסה לאיחוד האירופי, אם בגלל הכלכלה הגרמנית שהיא אחת החזקות בעולם, ואם בגלל האפשרות להיכנס למדינות שסגורות בפני ישראלים, אפשר להבין מדוע ישראלים רבים מאוד מעוניינים באזרחות גרמנית.

באוגוסט בשנה שעברה נכנס לתוקפו תיקון בחוק האזרחות הגרמני, שמגדיל מאוד את מספר הזכאים הישראלים לדרכון גרמני, "השינויים בחוק האזרחות הגרמני מעיד על כך שגרמניה משיקוליה החליטה להקל על ישראלים בקבלת אזרחות", אומר עו"ד ניר לנקר, שעוסק יותר מחמש עשרה שנים בתחומים משפטיים בין ישראל לגרמניה ובבקשות לקבלת אזרחות גרמנית, "כנראה שהרשויות בגרמניה החליטו לתקן עוול היסטורי ולאשר אזרחות לאנשים שזכאים לה". 

זכאות גם ללא אזרחות

ליהודים רבים תושבי גרמניה לא הייתה אזרחות ערב מלחמת העולם השנייה, למרות שחלק מהם חיו כבר כמה דורות בכל רחבי גרמניה, "יהודים רבים שהגיעו לגרמניה עוד לפני עליית הנאצים בעיקר ,אך לא רק, מפולין ומהמדינות הבלטיות ונקראו "אוסט-יודן" לא קיבלו אזרחות", מסביר עו"ד לנקר, "הם חיו ברחבי גרמניה ובעיקר בברלין, אך לא הצליחו לקבל אזרחות גרמנית".

במסגרת השינוי בחוקי האזרחות הגרמנית, ממשלת גרמניה הצהירה שהיא תשקול לתת לצאצאי האנשים האלה אזרחות גרמנית, "הגרמנים מכוונים לצאצאי היהודים שחיו בגרמניה שנים רבות, אבל בגלל יהדותם לא נתנו לאבותיהם אזרחות גרמנית והם נאלץ לברוח מהנאצים. הכוונה שלהם היא לבדוק כל מקרה לגופו, לכן חשוב להגיש בקשה בליווי אנשי מקצוע, שיודעים בדיוק מה חשוב לרשויות בגרמניה",  מסביר עו"ד לנקר.

עו"ד ניר לנקר. "הגרמנים יבדקו כל מקרה לגופו, לכן חשוב להגיש בקשה בליווי אנשי מקצוע",

"לא כל מי שהוא צאצא למי שהייתה לו אזרחות פולנית יקבל אזרחות גרמנית כמובן, הרשויות בגרמניה יבדקו פרמטרים רבים. לכן גם אם בעבר הגשתם בקשה לאזרחות כי ידעתם שסבתא למשל נולדה בגרמניה, אבל קיבלתם תשובה שלילית כי התברר שהאזרחות שלה הייתה פולנית או שהייתה חסרת מעמד, כדאי מאוד לפנות למשרד שלי ונבדוק שוב. אנחנו יודעים לצפות אם תהיו זכאים או לא? לא נגיש בקשות שבוודאות לא יתקבלו".

ליצירת קשר עם עו"ד ניר לנקר לבדיקת זכאות לדרכון גרמני לחצו כאן 

שינויים גדולים

הרשויות בגרמניה עשו שינוי בסעיף בחוק האזרחות הגרמנית, אבל מדובר בשינוי נוסף מאוד משמעותי, שיגדיל מאוד את מספר הזכאים, ויקל במיוחד על הצאצאים של מי שברחו מגרמניה בגלל רדיפות הנאצים ובמהלך השואה.

ההקלה הראשונה והמשמעותית ביותר היא ביטול הסעיף בחוק האזרחות הגרמני שקבע שמי שנולד לאישה שנמלטה מגרמניה בעקבות התנכלות הנאצים לפני שנת 1953 לא זכאי לאזרחות גרמנית. הסעיף גרם לאפליה קשה כלפי נשים והצאצאים שלהן, שנאלצו לברוח מגרמניה ולאבד את הזכויות שלהם . עוד הקלה שרלוונטית להרבה ישראלים היא סעיף לפיו רק מי שהוריו נשואים יכול לקבל אזרחות. "עד היום, צאצאים של אזרח גרמני שנמלט מהנאצים אך לא היה נשוי לאם ילדיו, גם אם ההורים התחתנו אחרי הולדת הילד או הילדים, לא היו זכאים לאזרחות", אומר עו"ד לנקר, "הגישה הזו שמרנית ובוודאי לא מתאימה לימים אלה, מה גם שבתקופת מלחמת העולם השנייה החיים לא התנהלו כרגיל והיו הרבה זוגות שלא הספיקו להתחתן והסעיף הזה פגע בהם ובצאצאים שלהם".

עוד סיבה להגיש בקשה בליווי עורך דין מנוסה בתחום היא השגת ניירת גרמנית רלוונטית משנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת. חוקי האזרחות הגרמנים הנוכחיים קובעים שאם מגישים בקשה לאזרחות, צריך להציג ניירת מרובה וענפה לכך שהמבקשים צאצאים, לכל הפחות למי שהתגורר בגרמניה בשנים הרלוונטיות, אבל לרבים מהניצולים אין מסמכים או תעודות בגלל שנמלטו ושרדו במציאות של כאוס. קשה גם להסתמך על הארכיונים הגרמנים וישראלים רבים לא מגישים בקשות כי חסרים להם מסמכים. "ארכיונים רבים בגרמניה נחרבו במהלך המלחמה ואנשים שלא מתמחים בכך מתקשים מאוד לאתר מסמכים ומקבלים תשובה שלילית. אנחנו יודעים איך ואיפה לאתר מסמכים כי יש לנו היכולות והניסיון בכך".

במשרדו של עו"ד לנקר ידעו מראש על התיקונים החדשים בחוק הגרמני ונערכו מראש להגשת מספר גדול של בקשות והגשה מחדש של בקשות שנדחו לפני השינוי: "הרשויות בגרמניה עדכנו אותי מיד עם כניסת החוק החדש לתוקפו, בגלל שאנחנו עובדים איתם כבר הרבה שנים", אומר עו"ד לנקר. "הערך המוסף הגדול שלנו הוא שאנחנו יודעים מראש איזו בקשה תתקבל ואם אני משוכנע שהבקשה לא תתקבל נוכל לחסוך למי שפונים אלינו הרבה כסף. במשרד שלנו יש צוות שעוסק בנושא הזה, אני קורא גרמנית ברמת שפת אם כמובן. בנוסף, אנחנו יכולים במקרים מסוימים להסדיר אזרחות גם לבעלי עבר פלילי למרות שלפי החוק  הגרמני אם לאדם יש עבר פלילי הוא אינו זכאי לאזרחות, בתנאים אלו כל מקרה ייבחן כמובן לגופו של אדם".

בקשה אזרחות גרמנית - כך תעשו את זה נכון

רשימת עו"ד ונוטריונים המופיעה באתר שגרירות גרמניה: שגרירות גרמניה בישראל, בצעד מאוד אחראי מצידה, הכינה רשימת עו"ד, באתר השגרירות, אשר מתמצאים בנושאים משפטיים שונים ושולטים בשפה הגרמנית. מומלץ בחום רב לעיין ברשימה זו לפני יוצאים לדרך ולהתחיל בהליך עם אחד המשרדים המופיעים שם.

דרך חברה או דרך עורך דין? הרבה חברות ומשרדי עורכי דין פועלים בתחום בקשת אזרחות. החברות מתנהלת תחת עוסק מורשה או חברה בע"מ, כך שאם חברה נסגרת, נעלמת או מתרשלת אין ממי להיפרע. עורך דין שחס ושלום יפעל כך מסתכן באיבוד רישיונו, לכן תמיד עדיף לבחור בעורך דין.

•  בחרו במשרד שמתמחה במדינה ספציפית: משרד עו"ד שמטפל בכל ו/או במספר רב של מדינות אירופה יכול להעיד על חוסר רצינות, כי לכל מדינה באירופה חוקי אזרחות משלה שחשוב מאוד להכיר כדי להגיש בקשה כמו שצריך.

מה כולל השירות? מעבר לעניין העלות ,תבינו מה השירות שאתם מקבלים? במשרדי השירות הינו מקיף וכולל הכול כך שכל מה שנותר ללקוח הוא להגיע ולחתום על הסכם שכ"ט וייפוי כוח והמשרד יבצע בעבורו את כל השירות, כולל המצאת כל הניירת הנדרשת מישראל מכל הרשויות והכנת כל הבקשות להגשה לרשות המוסמכת בגרמניה עצמה ,המשרד שלי לא "מטרטר" את הלקוחות ומבקש מהם להמציא הניירת הרבה לבד לדוגמא ,אין לפתע "הפתעות " ועלויות נוספות כגון שליחויות ותרגומים וכו' ,לפני שיוצאים לדרך צריך להבין באופן שקוף כאמור מה כולל השירות?

• תגיעו לשטח: בקשה לאזרחות היא בדרך כלל השקעה כספית לא מבוטלת, אז גם אם אתם עסוקים או גרים רחוק, מומלץ מאוד להגיע למשרד עורכי הדין ולהתרשם מהמשרד, מהמקצועיות ומהרצינות. אצל עורכי הדין הוותיקים והרציניים לא נהוג לעבוד מהבית ולא נהוג לעבוד בחללי עבודה משותפים, או במשרדים ארעיים להשכרה לפי שעה/פגישה/יום.

לא הכול אפשרי אונליין: עורך דין שמציע לעשות את כל ההליך אונליין (אם בכלל קיים אחד שפועל כך), צריך להדליק נורה אדומה. חלק מההליך כולל חתימה על ייפוי כוח וטפסי בקשה לאזרחות, כאשר גרמניה מחשיבה במיוחד את הייצוג של בקשות לאזרחות גרמנית לקטינים כמאוד רגישות וישנה דרישה להסכמת שני ההורים.

פניתם למשרד עו"ד? ראוי שהוא יקבל אתכם ושתיפגשו עם עו"ד, ולא רק עם הצוות הזוטר במשרד.

משרד עו"ד ונוטריון לנקר–ירדני

כתובת: רח' הרכבת 58 (מגדל אלקטרה סיטי) ת"א.

טלפון:03-5052141

אתרנו: https://austrogerman.co.il/

דף פייסבוק: https://www.facebook.com/nir.lanker.lyl/

בשיתוף זאפ משפטי

כדאי להכיר