בשיתוף רכבת ישראל
רכבת ישראל ממשיכה להאיץ את מהפכת החשמול, וכעת מתקרבת לאחת מנקודות המפתח של התוכנית: פתיחת המסילה המזרחית, קו רכבת חדש שמחזיר לחיים תוואי היסטורי ומייצר חיבור אסטרטגי נוסף בין חלקי הארץ.
״אנחנו עושים היסטוריה״, אומר אורי צורף, סמנכ״ל הפעלה ברכבת ישראל. ״מדובר בתוואי חדש, שהיסטורית פעל בתחילת המאה הקודמת כחלק מהרכבת העות'מאנית, וכעת אנחנו מחזירים עטרה ליושנה. הקו הזה ייפתח מהיום הראשון כמסילה חשמלית, בדומה למסילות לירושלים", ובניגוד לקווים אחרים שהופעלו בהתחלה ללא תשתיות חשמול״.
25 דקות מקצה לקצה
בשלב הראשון תחל הפעלה בין תחנת חדרה מזרח לתחנת ראש העין צפון, ובהמשך (עד סוף שנת 2027) תוארך המסילה עד לוד. לאורך התוואי ייפתחו שלוש תחנות חדשות: חדרה מזרח, טירה- כוכב יאיר והשומרון-טייבה. משך הנסיעה המתוכנן בין התחנה הצפונית לדרומית הוא כ־25 דקות.
״הקו הזה נותן שירות לערים שלא היו מחוברות עד היום״, אומר צורף. ״הרכבת תופעל בתדירות של שתי רכבות בשעה במהלך היום , ובסך הכל 68 רכבות ביממה לשני הכיוונים״.
בחודש שעבר הועברו שני קטעי המסילה הראשונים מחברת נתיבי ישראל לרכבת. מאז, אומר צורף, הצוותים עובדים במתכונת מואצת: ״אנחנו נמצאים בלוחות זמנים מאתגרים שלא נראו עד היום כדי להספיק לסיים את תשתית החשמול. מדובר בכ-40 ק״מ של קו כפול״.
תהליך קליטת התשתית כלל את ״פעימת האיתות״, עדכון מערכת השליטה המרכזית של הרכבת כך שתכיר את כל רכיבי המסילה ותאפשר בהמשך הפעלה בטוחה. ״זו המערכת שמאפשרת את תנועת הרכבות״, מסביר צורף.
לפני יומיים, הוא מספר, כבר הוקם העמוד הראשון של תשתית החשמול במסילה. ״הדרך עוד ארוכה, אבל את השלב הראשוני צלחנו והוא מסמל את המשך הדרך״.
הנגב מתחבר
לצד המסילה המזרחית מקדמת רכבת ישראל את חשמול הקו הדרומי. ״עד סוף הרבעון הראשון של 2026 נפעיל רכבות חשמליות שיגיעו לראשונה לבאר שבע״, אומר צורף. ״יהיה קשר ישיר דרך ערי הנגב - אופקים, שדרות ונתיבות - עד הרצליה״.
המעבר מדיזל לחשמל הוא אחד הסמלים של המהפכה שעוברת רכבת ישראל. ״כשעוברים מאנרגיה לא נקייה לחשמל יש שיפור משמעותי״, אומר צורף. ״כמובן שמבחינה סביבתית אך גם מבחינת חווית הנסיעה שמשתנה באופן דרמטי והופכת לשקטה ונעימה הרבה יותר״.
המסילה המזרחית, יחד עם תשתיות החשמול ורכש נייד, היא השקעה של מיליארדים רבים של המדינה. אבל צורף מדגיש שההשפעה עצומה, באיכות השירות ובתוספת מקומות הישיבה: ״ אנחנו מחברים אנשים למקומות באופן שיקצר את המרחקים. המגורים מחוץ לאזורי המרכז הופכים לאפשריים״.
המסילה הזו מהווה ציר חדש שמשלים את רשת הרכבות הארצית. הנוסעים בקו המזרחי שירצו להגיע לתל אביב, יוכלו לבצע קשר בתחנת ראש העין צפון - שם צפויה להיות החלפה מהירה לתל אביב.
לדברי צורף, ״ב-15 השנים האחרונות יש פריחה ושגשוג בתשתית הרכבתית, בהחלטה אסטרטגית של משרד התחבורה. אנחנו רואים היום כמויות נוסעים שלא היו מעולם, והדבר הזה מתאפשר כי אנחנו מצליחים לשמור על רמת שירות גבוהה. אנחנו מפעילים רכבות עם מספר קרונות שלא היה כמותו. זו בשורה ענקית, כי בסוף האתגר הרכבתי הוא אתגר של קיבולת. אנחנו במרדף אינסופי לתת מענה לביקושים שכל הזמן נמצאים בעלייה״.
בשיתוף רכבת ישראל
