אובחנה באיחור כחולה בקרוהן – תפוצה ב-780 אלף שקל

ביהמ"ש קיבל לאחרונה תביעת רשלנות רפואית שהגישה צעירה נגד קופת חולים לאומית, לאחר שרופאיה לא אבחנו במשך 4 שנים את מחלתה וטענו כי מדובר ב"הפרעת אכילה"

בשיתוף אימפקט שירותי הפקה

ביהמ"ש קיבל לאחרונה תביעת רשלנות רפואית שהוגשה על ידי צעירה נגד קופת חולים לאומית וקבע לה פיצוי של כ-780 אלף שקל.

הצעירה טענה כי במשך ארבע שנים לא אבחן הצוות הרפואי את מחלת הקרוהן ממנה היא סובלת, דבר שגם לה לנכויות פיזיות ונפשיות. ביהמ"ש אכן קיבל את עמדתה וקבע שהרופאים בקופת החולים היו צריכים להבין שלא מדובר בהפרעת אכילה כפי שסברו.

רשלנות רפואית היא תחום בדיני הנזיקין, והיא כוללת בתוכה מגוון של אירועים אפשריים. למשל, אבחון לא נכון, ניתוח שהשתבש בגלל טעות מובהקת של רופא, טיפול רשלני ועוד.

עו"ד ענת גינזבורג מומחית בנזיקין ורשלנות רפואית מסביר כי רשלנות רפואית מהווה הלכה למעשה חריגה מהפרקטיקה הרפואית המקובלת וכיצד אנחנו בוחנים האם יש רשלנות, או אין רשלנות. זאת, משום שאינטואיציה היא לא רלוונטית כאן.

אילוסטרציה, רשלנות רפואית, צילום: envato

עו"ד גינזבורג מייצגת משפחות ומטופלים רבים שנפגעו מטיפול רפואי רשלני. לדבריה, בשלב הראשון היא משוחחת עם בני המשפחה על המקרה. "היו מקרים", היא אומרת, שסיפרו לי על חולה שהגיע לבית החולים כדי לעבור ניתוח אלקטיבי ולמרבית הצער הוא יצא מחדר הניתוח בארון מתים. או שיש מצבים שאישה מגיעה ללדת, היא נמצאת בחדר הלידה המוניטור מראה מצוקה עוברית ולמרות זאת העובר לא חולץ בזמן ועקב כך נפטר או שנותר עם נכות כבדה, כמו שיתוק מוחין, ממנו יסבול כל ימי חייו".

"יכול להיות מקרה", היא ממשיכה, "של אדם לרופא המשפחה ומתלונן על לחץ בחזה, כאבים בלסת, או בעמוד השדרה. רופא המשפחה לא שולח לחדר המיון ואנחנו עדים לדום לב שבעקבותיו לא תמיד אדם מצליח לצאת מזה. אלו מעט מקצת מהמקרים שאנחנו מטפלים בהם".

- איך יודעים אם הייתה רשלנות רפואית?

עו"ד גינזבורג: "לאחר קבלת המידע מהמשפחה לפרטי פרטים, אני מקבלת לידי את הרשומות הרפואיות מקופת החולים או מבית החולים, זאת, אף שפעמים רבות הרשומה הרפואית, למרבה הצער, לא משקפת את מה שקרה באמת. אנחנו אוספים את כל התיעוד שמתייחס לאותו אדם".

- מה השלב הבא?

עו"ד גינזבורג: "לאחר מכן אנחנו עוברים על החומר עם מומחים רפואיים. בחלק גדול מהמקרים אכן אירעה רשלנות וחריגה מהפרקטיקה הרפואית המקובלת. בתביעות אלו חייבים חוו"ד מקצועית של מומחים בתחומים השונים הרלוונטיים. אנחנו חייבים שהמומחים יקבעו שאכן הייתה רשלנות. אם המומחה יקבע שיש בעיה אך לא בטוח שיש רשלנות יתכן במקרה זה שנתייעץ עם מומחה אחר. אנחנו לא מגישים תביעה על רשלנות רפואית אם אנחנו לא בטוחים שהייתה רשלנות וזה צריך להיות ברור. אם הצוות הרפואי פעל לא כפי שצוות רפואי מיומן אמור וצריך לפעול וכתוצאה מכך יש סבל גדול למשפחה, אנחנו חייבים לדאוג לאותם אנשים לשקם את המשפחה, את הילדים, להשיג עבורם פיצויים כדי שהם יוכלו להמשיך בחייהם. אלו תיקים מורכבים ולא פשוטים, שנמשכים זמן רב, שנים, וצריך מיומנות רבה בתחומים האלה".

אילוסטרציה רשלנות רפואית, צילום: envato

- יש מי שחשים חוסר נעימות לתבוע את הרופא שטיפל בהם או בבני משפחתם

עו"ד גינזבורג: "אין כאן ממה לחשוש. במיוחד לאור העובדה שהפיצוי לא יוצא מכיסו של אותו רופא, הם מבוטחים. אנחנו בעצם פועלים מול חברות ביטוח. כאשר מדובר על תביעה נגד ביה"ח ציבוריים המבטחת היא מדינת ישראל, דרך חברת הביטוח הפנימית, ענבל. לכל רופא יש ביטוח משלו כולל הרופאים הפרטיים. לא צריך להתבייש ולא צריך לחשוש מהתביעה משום שהמשפחות צריכות את הפיצויים האלה".
- מה הפיצוי בתביעות אלו וכיצד הוא מחושב?

עו"ד גינזבורג: "נתחיל ונאמר שאם מדובר על ילד שנולד עם פגיעה נוירולוגית קשה, אז הילד הזה קודם כל איבד את היכולת לעבוד וצריך לקחת בחשבון את כושר ההשתכרות שלו. בנוסף, עזרה צד ג'. ילד כזה, במקרים רבים צריך אפילו שני מטפלים, עזרה צד ג'. לפעמים ההורים לא יכולים לעבוד בגלל הטיפול ועל כך צריך פיצוי. בנוסף פיצוי על כאב וסבל, על החיים הקשים והמאתגרים. יש נושא של אביזרים אורתופדיים, אביזרים בבית, רכב נכה, הסעה למסגרות. מדובר על פיצויים בסכומים גבוהים מאוד. אם מדובר למשל על אדם שהלך לעולמו כתוצאה מרשלנות רפואית של צוות, בבית החולים או בקופת החולים, אז מדובר על הפסדי השתכרות, הפסדי פנסיה, הפסדי קרן השתלמות, ועוד הפסדים. יש במקרים רבים ראש נזק גדול מאוד של קיצור תוחלת חיים ושל כאב וסבל. אנשים נפטרו צעירים בגלל רשלנות לכן רק על ראש הנזק של קיצור תוחלת חיים ניתן להגיע לכמיליון שקל פיצוי ואף יותר".

****
קודם ללימודי המשפטים, סיימה עו"ד גינזבורג תואר במדעי החברה, והועסקה במשך כ-5 שנים כמפקחת במשרד העבודה והרווחה במחוז ת"א והמרכז, שם נחשפה לתחום נכי צה"ל ובטוח לאומי. לאחר סיום לימודיה התמחתה בבית המשפט המחוזי בת"א ובפרקליטות מחוז תל אביב במחלקה האזרחית, שם כיהנה כ – 10 שנים כסגנית בכירה של פרקליטת המחוז. בפרקליטות התמחתה בייצוג אגף השיקום ומערכת הביטחון נגד נכי צה"ל, ניהול תביעות מורכבות נגד המדינה בנזקי גוף, תאונות דרכים, תאונות עבודה, רשלנות רפואית וכו'.

כשפרשה מהפרקליטות האזרחית ייסדה משרד עורכי דין מוביל בישראל המייצג תובעים בלבד מזה כ-22 שנה.

ליצירת קשר עם משרד עורכי הדין ענת גינזבורג ושות':
משרד: 03-6958860 | פקס: 03-6958870 | anat@ginzburgadv.co.il | דרך יצחק רבין 2 בסר סיטי, מגדל I קומה 20 פתח תקוה

בשיתוף אימפקט שירותי הפקה

כדאי להכיר