בשגרה ובחירום: כך הפך אגף הכירורגיה האורתופדית למוביל בתחומו

המחלקה האורתופדית במרכז הרפואי וולפסון טיפלה בפצועים רבים מאז ה-7 באוקטובר • שורדת מהמסיבה ברעים, לוחם יס"מ שנפצע בהיתקלות באופקים ואבא ובן שרכבו על אופניים ונורו הם רק חלק מהמטופלים שזכו למעטפת תומכת רחבה במחלקה • מנהל המחלקה ד"ר רפאל לוטן: "נמשיך לעשות כמיטב יכולתנו למען הפצועים והמטופלים"

ד"ר עודד הרשקוביץ, ד"ר דוד יפה, ד"ר רפאל לוטן, ד"ר יבגני שויחטמן, פרופ' דרור לקשטיין, ד"ר ירון חיימוביץ . צילום: דוברות וולפסון
  

בשיתוף המרכז הרפואי וולפסון

מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, נקלטו  במרכז הרפואי וולפסון 348 מטופלים. אחת המחלקות שטיפלה במספר הפצועים הרב ביותר מאז תחילת הלחימה היא המחלקה האורתופדית.

ד"ר רפאל לוטן, מנהל המחלקה האורתופדית בוולפסון נתקל במספר לא מועט של מקרים קשים. "טיפלנו במקרים שלא חשבתי שאראה במחלקה", הוא מתאר, "ביניהם לוחם יס"מ שנפצע מירי מחבלים כאשר חילץ את רחל אדרי מאופקים, ואבא ובן שנפצעו מירי מחבלים לבושים מדי צה"ל בעת שהיו בדרכם לטיול רכיבה באופניים".

אחד הסיפורים הבלתי נשכחים שבו נתקלו במחלקה, הוא סיפורה של א' .

 א' בילתה במסיבה ברעים  ובעת שניסתה להימלט מירי המחבלים התהפכה ברכבה. בעוד שהנהג נורה מטווח אפס,  א' ניצלה משום שהעמידה פני מתה, אלא שבמהרה הבינה כי היא לא מסוגלת להזיז את  רגליה כתוצאה מהתאונה.

"לאחר שלושה ימים,  א' הגיעה לוולפסון עם כאבים עזים ברגליה ובעמוד השדרה, ואובחנה עם שבר מורכב בעמוד השדרה. הדיאגנוזה הראשונה הייתה כי היא עשויה להיות נכה עם פגיעה בכושר הליכתה.  א' עברה ניתוח לייצוב החוליות והסרת הלחץ העצבי וכיום ישנה התאוששות של הפגיעה העצבית המוטורית ושיפור משמעותי בתבנית ההליכה", מסביר ד"ר לוטן אשר ניתח את  א' יחד עם ד"ר עודד הרשקוביץ, מנתח עמוד שדרה ורופא בכיר במערך האורתופדי.

"אין ספק  שא' היא נס רפואי. היא בת מזל, משום שהפגיעה העצבית שלה איננה שלמה ולאחר שנותחה כבר החלה ללכת. מדובר בגיבורה אמיתית, עם תושייה ורצון להחלים", מוסיף מנהל המחלקה האורתופדית.

מומחיות ומקצועיות

"בשונה מהפציעות הקיימות בשגרה, במלחמת חרבות ברזל אנו מתמודדים עם פציעות בעלות מאפיינים ייחודיים. מרבית הפציעות היו פציעות ירי חודרות שניכר כי נגרמו משימוש בכלי נשק בעל אנרגיה גבוהה שהוביל לנזק בעצמות ולנזקים היקפיים ברקמות הרכות", מסביר ד"ר ירון חיימוביץ', סגן מנהל מחלקת אורתופדיה. באגף הכירורגיה האורתופדית מתמחים גם בפציעות בשגרה כמו למשל שברים בגפיים ובאגן, פגיעות ספורט, תחלואת מערכת השריר, שחיקת סחוסים ועוד. באמצעות מכשור רפואי מתקדם, שאיפה למצוינות ויחס אישי, הפך אגף הכירורגיה האורתופדית בוולפסון למוביל ומצטיין בתחומו גם בשגרה וגם בחירום.

צוות האגף מונה כ-18 רופאים מומחים בכל תחומי האורתופדיה, 17 מתמחים וצוות סיעודי המורכב מאחות אחראית, סגנית, אחים ואחיות, פיזיותרפיסטים, גבסן, כוחות עזר ועובד סוציאלי. יחד, צוות המחלקה הבין תחומי דן בשיטות הטיפול והניתוחים המתאימים ביותר עבור המטופל, בבחינת רפואה מותאמת אישית על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר בניתוח, בטיפול המיידי לאחר הניתוח ולהמשך שיקומו.

מורגלים לתת מענה בשעת חירום. המרכז הרפואי וולפסון, צילום: דוברות וולפסון

שילוב כוחות ומעטפת תמיכה

"אצלנו בוולפסון קיימת האפשרות כבית חולים להיעזר בכלל השירותים, הכוללים מחלקת טיפול נמרץ, טראומה וחדרי ניתוח לשעת חירום למתן מענה רפואי מיטבי במקרים בהם חלים סיבוכים בניתוח. מדובר ביתרון משמעותי על פני הרפואה הפרטית", מוסיף מנהל המחלקה ד"ר לוטן, "כאשר טיפלנו בפצועי המלחמה למשל, במטרה להתמודד באופן מיטבי עם היקף הפציעות ואופיין הייחודי, נתנו מענה שכלל עבודה משותפת של צוותי טראומה, מנתחי כף יד, מנתחי עמוד שידרה, פלסטיקאים ועוד".

אולם, ד"ר לוטן מסביר כי הטיפול במחלקה לא מסתיים לאחר ההתערבות הכירורגית. "לאחר פציעות אורתופדיות, לעיתים רבות חלה ירידה בתפקודו של המטופל. קשיים בהליכה למשל, כאבים ואי נוחות בהתאם לסוג הפציעה עלולים ללוות את המטופל חודשים לאחר הפציעה. המטרה שלנו באמצעות אבחון נכון ומדויק להבין את צרכיו של המטופל ולהתאים לו את הטיפול החדשני ביותר עם המכשור הרפואי המתקדם ביותר כדי לשפר את תפקודו לרמה המקסימלית. בנוסף, לנו כצוות, חשוב להכיר כל מטופל ומטופלת ברמה האישית. מעבר להיבט הרפואי, המטופלים זוכים למעטפת תומכת רחבה הן מצד הצוות הסיעודי, הן מצד השירות הסוציאלי והן מצד צוות הפיזיותרפיסטים. מעטפת זו הכרחית ומשמעותית לתהליך החלמתם".

"פצועי הירי זכו לטיפול מסור ומקצועי"

אחד מפצועי המלחמה שפונה לוולפסון ונותח בידו, הוא לוחם יס"מ שנורה בידו בעת התקלות עם מחבלים באופקים, כאשר פעל כדי לחלץ את רחל אדרי. כתוצאה מכך, נותח ביחידה לכירורגית כף היד, שהיא חלק ממחלקת האורתופדיה :"היחידה בראשותי מטפלת בבעיות אלקטיביות ובבעיות טראומתיות בגפה העליונה וכך גם בחירום" מסביר ד"ר דיוויד יפה, מנהל היחידה לכירורגיית כף היד. הניתוח עבר בשלום ולוחם היס"מ השתחרר לביתו.

יחידת הטראומה במערך האורתופדי בניהולו של ד"ר שויחטמן יבגני, סגן מנהל מחלקה, אחראית על טיפול בשברים מורכבים וביצוע ניתוחים דחופים לפגיעות שנגרמו כתוצאה מטראומה, כגון תאונות, נפילות, פציעות ירי ועוד. היחידה מבצעת ניתוחים לשחזור וקיבוע שברים בגפיים העליונות והתחתונות ועושה שימוש בציוד המתקדם ביותר. ביחידה מתבצעים למעלה מ-1,000 ניתוחים בשנה. "יחידת הטראומה האורתופדית מעצם עיסוקה, מורגלת לתת מענה בשעת חירום ונרתמת גם במלחמת חרבות ברזל לטפל בפצועי ירי שהגיעו למחלקה וזכו לטיפול מסור ומקצועי", מסביר ד"ר שויחטמן.

"כמנהל המחלקה האורתופדית, אני מאמין בכל מטופל ומטופלת וביכולת שלהם להשתקם ולחזור לתפקוד מלא. התפקיד שלנו הוא להעניק להם את המעטפת המלאה והמתאימה ביותר עבורם", מסכם ד"ר לוטן, "מצוינות רפואית, הובלה בתחום הטיפול, שיתוף פעולה בין הצדדים לצד הרצון להעניק למטופל את הטיפול הטוב ביותר הוא זה אשר הופך את האגף שלנו למוביל בתחומו. נמשיך לעשות כמיטב יכולתנו למען הפצועים והמטופלים גם בשגרה וגם במלחמה. יחד ננצח".

בשיתוף המרכז הרפואי וולפסון

כדאי להכיר