תוחלת חיים של כלבים: אילו גזעים חיים יותר מאחרים?

כמה זה "עד 120" בחיי כלב? כל מה שחשוב לדעת על תוחלת החיים הממוצעת של הכלבים, איך היא משתנה בהתאם לסוג הגזע וגם: איזה פעולות יכולות לסייע לכלב שלכם להאריך חיים?

הכלב והבעלים. צילום: Shutter Stock
  

בשיתוף הפניקס סמארט

החבר הכי טוב שלנו הוא חלק מהמשפחה. הוא תמיד שם בשבילנו, אוהב אותנו ללא תנאים, מעלה לנו חיוך על הפנים, כובש את ליבנו ובקיצור: הופך לחלק בלתי נפרד מהחיים. למרבה הצער תוחלת החיים של כלבים נמוכה בהרבה משלנו, מה שהופך את הפרידה העתידית לבלתי נמנעת. הכרת תוחלת החיים הצפויה של הכלב יכולה לסייע בהתמודדויות עם התרחשויות עתידיות.

מדוע חשוב לאמוד את תוחלת החיים של הכלב?

מטבע הדברים, פרידה מהכלב האהוב יכולה להיות לא פשוטה. קבלת מידע מוקדם בנוגע לתוחלת החיים הצפויה של הכלב תאפשר לכם להיערך לכך ככל האפשר ברמה הנפשית: היא תסייע לרכך את הצער ולהגיע לתחושת השלמה, בידיעה שעשיתם כל מה שאפשר והענקתם לו חיים טובים. בנוסף, הכרת תוחלת החיים הממוצעת של הזנים השונים תסייע לכם לבחור כלב בעת אימוץ, ותאפשר לקבל החלטות בנוגע לטיפול הרפואי בגיל מבוגר.

מהי תוחלת החיים הממוצעת של כלב?

נתחיל מהשורה התחתונה: תוחלת החיים הממוצעת של כלב היא 10-13 שנים. כמובן שתוחלת החיים מושפעת מגורמים רבים, שאחד המרכזיים שבהם הוא הגזע אליו משתייך הכלב. כך למשל תוחלת החיים של בולדוג אנגלי וצרפתי היא בין 7-10 שנים, תוחלת החיים של ביגל יכולה להגיע ל- 15 שנים, תוחלת החיים של קוקר ספניאל יכולה להגיע ל- 18 שנים ותוחלת החיים של דני ענק היא 6-8 שנים.

את הגזעים השונים אפשר לחלק לפי גודל: גזעים קטנים (עד 10 ק"ג), בינוניים (11-25 ק"ג) וגדולים (מעל 25 ק"ג), כאשר ברוב המקרים תוחלת החיים בגזעים הקטנים תהיה גבוהה יותר מאשר הגזעים הגדולים. למעשה, מחקר שבדק את הקשר בין משקל הכלב לתוחלת החיים שלו, מצא שגזעים שמשקלם נמוך יותר בדרך כלל חיים מספר שנים רב יותר.

האם כלבים מעורבים חיים זמן רב  יותר מכלבים גזעים ?, צילום: פיקסלס

האם כלבים מעורבים חיים יותר מאשר כלבים גזעים?

ההנחה הרווחת היא שהתשובה לשאלה הזו היא חיובית. הסיבה: כלבים גזעיים נוטים לסבול ממחלות האופייניות לגזע שלהם, כגון מקרי סרטן מסוימים או בעיות נשימה. הסברה היא שערבוב גנטי מייצר עמידות גבוהה יותר מפני אותן מחלות גזעיות, ובכך מסייע להארכת תוחלת החיים של הכלב.

האם אפשר להאריך את תוחלת החיים של הכלב?

לצד משתנים נתונים דוגמת סוג הגזע והגנטיקה שלו ישנם מאפיינים סביבתיים שיכולים להשפיע על תוחלת החיים של הכלב, כמו למשל איכות הטיפול שהוא מקבל.

משפיעים נותני הגזע והגנטיקה על אורח החיים של הכלב, צילום: pexels

המשמעות: אם תוחלת החיים הממוצעת של הכלב שלכם בהתאם לגזע שלו היא 15 שנה, קשה להניח שיהיה אפשר להאריך אותה ל- 20 שנה. יחד עם זאת, טיפול נכון יגדיל את הסיכוי של הכלב להאריך ימים לאור הגנטיקה והגזע שלו. הנה מספר גורמים מרכזיים שיכולים לסייע לכלב שלכם להאריך חיים:

תזונה נכונה – כמו אצלנו בני האדם, גם כאשר מדובר בכלבים: הקפדה על תזונה נכונה משפיעה על בריאות הכלב ותוחלת החיים שלו. כן, אנחנו יודעים. הפיתוי להיכנע למבט שובה הלב של הכלב ולתת לו מהאוכל שלנו גדול, אך גם הנזק עלול להיות גדול – ולגרום לו לפתח מחלות וסיבוכים. לכן חשוב להקפיד להתאים את האוכל לגזע והמצב הבריאותי של הכלב, ואם רוצים לפנק? אפשר להתייעץ עם הווטרינר, ומדי פעם לצ'פר אותו במזון רטוב וחטיפים המיועדים לו.

פעילות גופנית – עושה טוב לנו, וגם לחבר הכי טוב שלנו. היציאה לטיולים עושה טוב לשרירים וגם לאושר של הכלב, שרואה עולם וזוכה לעוד זמן איכות משותף אתכם.

יחס – הכלב מרעיף עלינו אהבה בלי סוף, וממש כמונו גם הוא זקוק שנרעיף עליו אהבה חזרה. ככל שתלטפו ותקדישו יותר זמן לכלב שלכם, כך רמת האושר שלו תעלה (עם כל המשתמע מכך על בריאותו).

טיפול רפואי – חשוב לגלות ערנות להתנהגות יוצאת דופן של הכלב, ובמידת הצורך ללכת לווטרינר לצורך בדיקה וטיפול. ככל שהטיפול הרפואי יהיה איכותי יותר בעת מחלה או פציעה, סיכויי הריפוי יוכלו לעלות בהתאם. אך מה עושים כשעלויות הטיפול הרפואי גבוהות וקשה לממן אותן?

ביטוח רפואי לכלבים: לדאוג לכלב ברגע האמת 

כולנו רוצים להעניק לחבר הכי טוב שלנו את הטיפול הכי טוב שאפשר. אך במקרים רבים הטיפולים הרפואיים יכולים להיות יקרים, ולהגיע בחלק מהמקרים לאלפי ואף עשרות אלפי שקלים. כדי שנוכל לממן אותם בלי לקרוע את הכיס, חשוב לרכוש מבעוד מועד ביטוח ייעודי לכלבים: ביטוח שמכסה ברגע האמת מגוון רחב של הוצאות רפואיות, ומאפשר לכם להעניק ברגע האמת את הטיפול הטוב ביותר לכלב שלכם.

ביטוח רפואי לכלבים, צילום: pexels

כך למשל ביטוח לכלבים מבית הפניקס מעניק לכם חופש פעולה מלא – עם יכולת לבחור כל וטרינר שתרצו בכל מיקום בארץ לצורך קבלת טיפול רפואי. ביטוח חיות המחמד של הפניקס כולל בין היתר מימון הוצאות רפואיות, ניתוחים, אשפוזים ותרופות. כאשר מתרחש אירוע רפואי, הביטוח מעניק מקסימום וודאות והגנה על הכיס, וכולל את ההשתתפות העצמית נמוכה במחיר קבוע.

בשיתוף הפניקס סמארט

כדאי להכיר