עם הפנים למעלה: הצפרתון השנתי של קק"ל יוצא לדרך

מועדים לשמחה ועוד איזה: הצפרתון שמתקיים בשיא עונת נדידת הסתיו של הציפורים הוא הבילוי המעשיר ביותר שניתן למצוא לחול המועד • בסופן של שלל אטרקציות של טבע וחיבור לעולם הציפורים - משפחה אחת אפילו תזכה לטוס לאפריקה • יו"ר קק"ל יפעת עובדיה לוסקי: "מדובר באירוע הצפרות הגדול בארץ" • ירון צ'רקה, הצפר הראשי של קק"ל: "עולם הצפרות מהווה חיבור וגשר בין אנשים לעולם הטבע"

חסידות באגמון החולה. צילום: עינבר שלומי רובין - קק"ל

בשיתוף קרן קימת לישראל

לא בטוח שצריך לעבור קורס מדרכי צפרות בשביל לדעת שישנה תופעת טבע מיוחדת במינה בממדי ענק שמתרחשת כל שנה מעל שמי ישראל, והפכה עם השנים להיות מוקד משיכה עבור רבים. מדובר בכמיליארד ציפורים אשר נודדות מעל שמי הארץ בדרכן לאפריקה או בחזרה לאירופה. מאות מיליוני ציפורים נודדות דרומה בתקופת הסתיו ל"חופשת חורף" באפריקה וכן נודדות צפונה בתקופת האביב לעבר אירופה, על מנת לקנן.

קרן קימת לישראל מזמינה שוב את הקהל הרחב לציין איתה את המאורע המפעים זו הפעם השישית, באירוע שכולו חגיגה של טבע: הצפרתון שמתקיים במהלך חול המועד סוכות בשיא עונת נדידת הסתיו של הציפורים – ובסופו, משפחה אחת אפילו תזכה לטוס לאפריקה.

סיורים ובפעילויות לכל המשפחה על טבע וחיבור לעולם הציפורים, ייערכו לצד תחרויות מקצועיות. בין הפעילויות ניתן למצוא את אתגר הצפרתון למשפחות, תחרות צילום ארצית, מרתון זיהוי ציפורים, סיורי צפרות וצפרתון On-Line.

 לחבר אנשים דרך הטבע

אחת המשימות הגדולות של קק"ל היא לחבר אנשים דרך הטבע והצפרות, וזה בדיוק מה שעושה הצפרתון. ירון צ'רקה, הצפר הראשי בקק"ל, מספר: "עולם הצפרות הוא עולם עשיר, יפיפה, חשוב ומיוחד. עולמן המסתורי של הציפורים וההתבוננות והלמידה מהן, מהווה חיבור וגשר בין אנשים לכל עולם הטבע. במהלך חול המועד סוכות וכמסורת רבת שנים, נקיים שלל פעילויות צפרות לכל אורך המדינה. לצד הפעילויות לציבור הרחב, יתקיימו מספר אירועים למקצוענים בתחום, אשר יביאו לידי ביטוי את היכולות הגבוהות של הישראלים בתחום. זוהי חגיגה של ממש. אנו נמצאים בתקופת השיא של נדידת הסתיו והחוויה היא עצומה".

אירועי משפחות יתקיימו לאורך ארבעה ימים בין התאריכים 2-5 באוקטובר במהלך חול המועד סוכות, בשלוש נקודות לאורכה של המדינה בו זמנית, בכל יום בין השעות 09:00-15:00 : אגם ירוחם, הפארק האקולוגי בהוד השרון ואגמון החולה.

בכל נקודה, יחכה צוות של צפרים למשפחות אשר יזניקו אותם להרפתקה. כל משפחה תקבל חוברת סיפור ומשימות על מסע ההרפתקאות של קְלַנְגָה – עיט החורש. הסיפור יוביל את המשפחה לטיול קצר, במהלכו יקראו ויספרו את הסיפור לילדים וגם יתנסו במשימות חווייתיות המובילות לפתרון כתב חידה.

צילום: מיכאל חורי, ארכיון הצילומים של קק"ל,

המשימות ילמדו את המשפחות על סוגי ציפורים נודדות, תוואי הנדידה, סודות נדידת הציפורים, ממה ניזונות הציפורים, חשיבות הנוצות ועוד. כל משפחה אשר תסיים את מסע ההרפתקאות ותפתור את כתב החידה, תיכנס להגרלת פרס חלומי - טיסה משפחתית עם חברת "עולם אחר" למקומות שבהם הציפורים מבלות את חופשת החורף באפריקה.

צוותי קק"ל במוקדים השונים ינחו את המשפחות וילוו אותם בהרפתקה. "יצרנו באגמון החולה כמה מסורות לאורך השנים, אחת מהן היא כמובן הצפרתון", מספר אפי נעים, מנהל אזור עמק החולה בקק"ל, "הצפרתון מתקיים בדיוק בעונת הסתיו, לקראת שיא הנדידה, ואין לי ספק שההמונים שיגיעו הנה במהלך החג ייהנו מתופעה מרהיבה, באחד מהמקומות העשירים ביותר בעולם בכל מה שקשור למספר מיני ציפורים. בגלל זה בדיוק הצפרתון זהו האירוע שאתה רוצה להיות בו".

סלפי עם שקנאי

הצפרתון ילווה ביום השידורים On-Line שיתקיים ביום ראשון, 1 באוקטובר, ובו יוכל הקהל לצפות בטיבוע ציפורים, לשמוע הסברים על ציפורים שונות, לחוות סיפורים על ציפורים, לשחק משחקים, לצפות בהצגות, לענות על חידונים, לצפות בחיות בר שטופלו במרכז האקלום באגמון החולה ולהקשיב לשאלות ותשובות עם מומחים בתחום. השידור יתקיים בדף הפייסבוק ובאתר האינטרנט של קק"ל.

יש הרבה מה לראות צילום: בוני שיינמן, ארכיון הצילומים של קק"ל,

אחד התחומים החשובים שיעלו הוא הטיפול במשבר האקלים. "אנו חווים משבר אקלים, ורואים זאת בכל פינה בעולם כיום", מגלה ד"ר דורון מרקל המדען הראשי של קק"ל. "אין ויכוח על כך שמשבר האקלים גורם להיעלמות ולשינוי של צמחים ויש לו השפעה עצומה על הציפורים שיכולות להוות אינדקטור לכך. אנחנו בקרן קימת לישראל פועלים לחזק את בתי הגידול הלחים בישראל, כדי לסייע בכל מה שניתן, והנושא נמצא בראש סדר העדיפויות".

יש הרבה מה לראות, צילום: בוני שיינמן, ארכיון הצילומים של קק"ל,

מרתון צילום הציפורים של צפרתון קק"ל כבר תפס את מקומו כאחת מתחרויות צילום הטבע החשובות הצלמים יידרשו, כמו תמיד, להפיק תמונה מנצחת של ציפור בתוך מסגרת זמן של 48 שעות מוגדרות מראש. בתחרות ישנן שלוש קטגוריות (צילומי נוער וילדים, צלמים חובבים וצלמים עם ציוד מקצועי), שאליהן יצטרף השנה מקצה מיוחד של צילום מהטלפון הנייד לתמונות של בתי הגידול המגוונים של הציפורים ברחבי ישראל.

תחרות הצילום שנערכת בשיתוף אגודת צלמי הטבע בישראל, היא כמובן תחרות נושאת פרסים: המקומות הראשון, השני והשלישי יזכו בפרסים יקרי ערך, וכן התמונות הטובות ביותר יוצגו בתערוכה שתוצג במרכז המבקרים באגמון החולה, בשיתוף עם ארכיון הצילומים של קק"ל.

התמונות שייבחרו לתערוכה ישתתפו גם בתחרות מקוונת באמצעות שיפוט הקהל באתר קק"ל, שבה תיבחר התמונה האהובה ביותר. הצלם או הצלמת שינצחו בתחרות "חביב הקהל" יזכו אף הם בפרס יקר ערך. תחרות חביב הקהל תתקיים בין התאריכים: 19-9 באוקטובר. חלוקת פרסי הזוכים בתחרות הצילום תתקיים בשילוב עם סיום מרוץ מרתון הצפרות הארצי של קק"ל, באגמון החולה ביום שישי, 20 באוקטובר 2023.

 "הזדמנות יוצאת דופן"

יו"ר קק"ל, יפעת עובדיה לוסקי, מגלה בהתלהבות כי "מדינת ישראל נמצאת באזור גיאוגרפי ייחודי בכל הקשור לנדידת ציפורים ויש כאן הזדמנות יוצאת דופן ליהנות מכך. אנו בקרן קימת לישראל משקיעים משאבים רבים בקידום הצפרות בישראל. תכנית חוגי הצפרות של קק"ל פרוסה ברחבי הארץ, ומאפשרת למשתתפים היכרות חווייתית עם ציפורי הארץ, יציאה לטבע וחיבור לנופי ארץ ישראל".

"הצפרתון הפך בשנים האחרונות לאירוע הצפרות הגדול בארץ, ואנו שמחים מאוד לקיים אותו גם השנה. בשנים האחרונות אנו בקק"ל שוקדים על הקמתה של 'רשת כנפי קק"ל' - מדובר ברשת צפרות ארצית, כאשר המטרה ברורה והיא להפוך לגוף מוביל בתחום הצפרות", היא מסכמת את הדברים.

 

אירועי משפחות יתקיימו במהלך חול המועד סוכות - בין התאריכים 2-5 באוקטובר 2023, בכל יום בין השעות 09:00-15:00. האירועים ייערכו בשלוש נקודות לאורכה של המדינה בו זמנית! פרטים נוספים באתר קק"ל.

בשיתוף קרן קימת לישראל

כדאי להכיר