ויהי עור: הרופא שמקדיש את חייו לטיפול במחלת הסרטן

”ר עומר רוזנבאום, מומחה ברפואת עור ודרמטוכירורג, מציל מטופלים מסרטן העור מדי יום באמצעות אבחון מוקדם, אפקטיבי ומקיף וניתוחים מתאימים. מרפאתו מהווה “One stop shop” לכל הקשור ברפואת העור והשלמת המעגל הטיפולי מקצה לקצה

ד"ר עומר רוזנבאום. צילום: גיא הכט

בשיתוף ד"ר עומר רוזנבאום

בעשורים האחרונים מתעורר תחום רפואת העור יותר ויותר. התרחבות נזקי הקרינה כתוצאה מההתחממות הגלובלית לצד פריצות דרך רפואיות בגילוי מוקדם ואפשרויות הטיפול במחלת הסרטן, העלו בהתאם את הביקוש לדרמטולוגים מומחים. “מלנומה עורית ממשיכה להיות מבין סרטני העור החמורים בעולם”, מסביר ד”ר עומר רוזנבאום, מומחה ברפואת עור ודרמטוכירורג, “אבל סרטני עור שאינם מלנומה - BCC (קרצינומה של תאי בסיס), ו-SCC (קרצינומה של תאי קשקש), הם הקבוצה הגדולה ביותר של סוגי הסרטן ככלל”.

לדברי ד”ר רוזנבאום, הטיפולים החדשניים והמתקדמים היום לסרטן העור מאפשרים לא רק לרפא, כי אם ממש להעלים את המחלה, אבל הכל תלוי באבחון מוקדם.

הוא מספר על שני קולגות שלו, רופאים בעצמם, שכל אחד מהם אובחן על ידו כחולה במלנומה לגמרי במקרה. “את אחד מהם פגשתי באירוע חברתי, ותוך כדי שיחה הבחנתי בנגע חשוד בצוואר שלו. למחרת הוא כבר היה אצלי בקליניקה ולאחר בדיקה עם דרמוסקופ החלטתי שנדרש ניתוח. שבוע לאחר מכן נמצא שזו הייתה מלנומה”. אומר ד”ר רוזנבאום.

המכר השני הגיע למרפאתו כמלווה לטיפול באשתו, וביקש שיבדוק לו רק את הגב מאחר שזהו אזור שאינו רואה בעצמו. “הנקודה הייתה בקוטר 4 מ”מ בלבד, זעירה, ונראתה לכאורה כמו יתר נקודות החן שהיו לו על הגב”, ד”ר רוזנבאום משחזר, “מתוך הניסיון והידע הרב שצברתי לאורך שנות עבודתי כרופא עור מומחה ודרמטוכירורג, זיהיתי שיש לה מאפיינים שונים. המלצתי לו להסירה, ולאחר שהסרתי אותה בניתוח ושלחתי אותה לביופסיה, היא התגלתה כמלנומה עמוקה. היות ותפסנו את זה מוקדם, הוא עבר את כל הבירור הנדרש בזמן והומלץ על הסרה של בלוטות הלימפה למניעת פוטנציאל התפשטות, וכך הוא ניצל מגורל עגום”. 

מדוע אנשים בוחרים לפנות לרופא עור פרטי במקרה של סרטן העור?

“סרטן עור, כאמור, הוא מהסוג שבהם גילוי מוקדם מציל חיים, חד וחלק. המתנה ממושכת יכולה בפני עצמה לגרום להחמרה. מלבד זה, יש את עניין המומחיות. אבחון סרטן עור צריך להיות מדויק ולא רק מוקדם. ישנם נגעים זעירים ממש, נקודות שיכולות להיראות כמו כל נקודת חן רגילה, ורופא עור מומחה ומנוסה בתחום, יידע לזהות את המאפיינים החשודים בשלבים מאוד מוקדמים, להציע את הטיפול הטוב ביותר ולנתח תוך זמן קצר. לכן ,שלוש הסיבות העיקריות לדעתי לבחירה ברופא פרטי הן: זמינות, אפשרות בחירת רופא ספציפי ויכולת להשלים את התהליך כולו בו במקום. כל אלו יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. 

“היתרון שלי כרופא עור מומחה ודרמטוכירורג הוא, שאני יכול לסגור עבור המטופל במפגש אחד את כל המעגל הטיפולי. לא כל רופא עור עוסק בדרמטוכירוגיה, ואני כן יכול לבצע את האבחון והניתוח עצמו. בנוסף לכך, אני מבצע מגוון סוגי טיפולים במרפאתי, ולא אחת יוצא לי לזהות נגעים חשודים ‘על הדרך’. כדברי חז”ל: ‘חיפש אתונות ומצא מלוכה’. ביטוחי בריאות פרטיים מכסים לרוב את עלות האבחון ולעיתים גם את הטיפול”.

טיפולים ואמצעי אבחון מתקדמים

ד”ר עומר רוזנבאום, מומחה ברפואת עור ודרמטוכירורג עובד בשירותי בריאות כללית וכן במרפאה הפרטית שלו בהוד השרון, ובנוסף מבצע ניתוחי הסרת גידולי עור סרטניים בהתנדבות מלאה בבית חולים ציבורי. במרפאתו מבצע טיפולי עור מכל קשת הסוגים, כולל הסרת נגעים מסיבות אסתטיות  וכן טיפולי הזרקות. 

איך הגעת לתחום רפואת העור?

“למדתי רפואה באוניברסיטת תל אביב במסגרת עתודה רפואית, ולאחר מכן שירתי בצה”ל במשך 5 שנים – שירות סדיר וקבע. בתפקידי הראשון בצבא, הוצבתי בבסיס האימונים של חטיבת כפיר כרופא של החיילים הקרביים בבסיס. היינו שני רופאים אחראיים על כמעט 2000 חיילים, וידעתי שהמיעוט שלנו עלול להביא לפספוסי אבחון וטיפול. זה עשה לי משהו, והחלטתי שכשאהיה רופא, לעולם לא יהיה מצב שאפספס מקרה רפואי בין האצבעות. רפואת עור היא התחום שבו האבחון הוא אחד המרכיבים החשובים והמשפיעים ביותר על התוצאות, ובנוסף, כיוון שהעור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף והמושפע העיקרי מכל מחלה ובעיה רפואית, התחום הזה מאוד מעניין ומסקרן אותי”. 

אילו מהלכים חשובים ופורצי הדרך ביצעת בשנים האחרונות?

“המהלך החשוב ביותר שעשיתי בשנים האחרונות הוא במישור האישי ולא המקצועי. בחרתי להיות אב במשרה מלאה, ודאגתי לפנות את אחר הצהריים שלי כל יום כדי לבלות עם ילדיי. יש לכך מחיר כלכלי כמובן, אבל מבחינתי זה לא היה ניתן לוויתור וזו הייתה ההחלטה הטובה ביותר שקיבלתי”.

ספר על רגע של פריצת דרך בקריירה שלך?

“פריצת הדרך שלי היא במתן מענה רפואי מלא ובזמינות גבוהה שמאפשרת הסרת נגעים סרטניים בטווח של ימים מרגע שהמטופל מתקשר לתאם תור ועד שהנגע מוסר”.

מהם ההזדמנויות והאתגרים הניצבים בפני הענף שלכם?

“אני עובד כרופא בקהילה והמחסור ברופאי עור הוא ניכר, מאתגר ומקשה על המטופלים ועל הרופאים עצמם כאחד. לצד זה, יכולת האבחון והטיפול במגוון מחלות עור גבוהה כיום לאין שיעור ביחס לעבר כאשר בשנים האחרונות נכנסו לתמונה טיפולים ואמצעי אבחון מתקדמים”.

ד”ר עומר רוזנבאום - רופא מומחה ברפואת עור ודרמטוכירורג

השכלה: לימודי רפואה - אונ’ תל אביב, התמחות ברפואת עור - בלינסון

תפקידים קודמים: רופא עור משנת 2012 - מתום השירות הצבאי. עבד כמנהל מחלקת עור בקהילה בשירותי בריאות כללית במשרה מלאה במשך 5 שנים, כיהן כרכז רפואת העור במחוז תל אביב-יפו, ועבד כמנתח ביחידה לסרטני עור בבית חולים בלינסון. 

תחביבים: ספורט אתגרי על מגוון סוגיו. אומנויות לחימה - חגורה שחורה דן 2 בדניס הישרדות,  אלוף ישראל בג’ודו לשעבר. רכיבה על אופני שטח. צלילה וטיולים בארץ ובחו”ל.

מוטו מוביל: “בפן האישי:  Work-Life Balance בפן המקצועי: קודם בן אדם, אחר כך רופא”.

חלום אישי שרוצה להגשים: “שנה טיול בחו”ל עם המשפחה”.

“שלוש הסיבות העיקריות לדעתי לבחירה ברופא פרטי הן: זמינות, אפשרות בחירת רופא ספציפי ויכולת להשלים את התהליך כולו בו במקום. כל אלו יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות”

 

ניהול והפקה עינת פרידמן 

בשיתוף ד"ר עומר רוזנבאום

כדאי להכיר