חניה אוטומטית ברחוב אחד העם בתל אביב | צילום: פרומוט מתקני חניה

סוף חניה במחשבה תחילה

מתקני חניה חכמים, המאפשרים להגדיל את מספר מקומות החניה, הופכים נפוצים גם מחוץ לגוש דן. הבעיה: אין פיקוח והשוק מוצף בחאפרים. הפתרון: לפנות לחברה מקצועית ומנוסה. סמנכ"ל תדהר: "מצאנו מחשבה יצירתית"

מאז נכנסו מתקני החניה בסערה לחיינו, יזמים ודיירים רבים נכוו מהתקנות כושלות ומבעיות שהתחילו מייד לאחר האכלוס. יזמים מנוסים בתחום מספרים שמכל אלה ניתן להימנע אם שומרים על מספר חוקי ברזל, ובראשם תכנון מוקדם, יצרן בינלאומי אמין ותחזוקה שוטפת.

את כל אלה תמצאו בפרומוט – החברה הוותיקה בישראל בתחום מתקני החניה. סמנכ"ל הרכש של תדהר, שביצעה עם פרומוט מגה-פרויקט: "כשהבנו שאנו צריכים מחשבה יצירתית ופתרון חכם, פנינו לפרומוט וקיבלנו מוצר איכותי ובזמן".

"בתחום שלנו אין קיצורי דרך. מערכת חניה צריכה לשרת את דיירי הבניין למשך עשרות שנים", מדגיש אודי דרזנר, מנכ"ל פרומוט.

מצוקת השטחים הגוברת באזור מרכז הארץ הביאה לכך שהשימוש במתקני החניה, המאפשרים להחנות כמות כפולה ואף משולשת של רכבים באותו תא שטח לעומת חניונים קונבנציונליים, הפך נפוץ מאוד. על אלה ניתן למנות את המתקנים המכאניים, או בשמם הנפוץ - מכפילי חניה ואת המתקנים האוטומטיים, הידועים גם כחניונים רובוטיים.

אם בעשור האחרון היה השימוש בחניונים אלה נפוץ בראש ובראשונה בתל אביב ובערים הצמודות לה, כגון רמת גן וגבעתיים, הרי שבשנה האחרונה ניתן לראות כי מפת השימוש בפתרונות אלה מתרחבת גם לפרויקטים בחולון, רעננה, כפר סבא, ירושלים ואף לערים רחוקות יותר, כמו באר שבע, רחובות, חיפה ונהריה.

מתקן החניה בהייטק פארק ברעננה. צילום: פרומוט מתקני חניה,

אין פיקוח

על אף הצורך הגובר בפתרונות מסוג זה, על תחום החניה האוטומטית מעיב כיום צל – העדר פיקוח או תקינה מחייבת מצד המדינה גורם לריבוי תקלות במתקנים השונים, אשר מוציאים שם רע לענף כולו.

על אף שמבחינה רשמית אימצה ישראל את התקן האירופאי למתקני חניה, הוא אינו מחייב ולא נאכף. כל ספק, קטן וחסר ניסיון ככל שיהיה, יכול לייבא חלקים מכל יצרן שיחפוץ ולהתקין אותם כראות עיניו. על מתן אחריות ושירות לדיירי הפרויקט בשנים שלאחר האכלוס, אין בכלל מה לדבר. התוצאה המצערת היא עשרות חניונים ברחבי הארץ שאינם פועלים כפי שצריך, דיירים חסרי אונים שנותרים ללא חניה או עם מפגעים בחניון ביתם ושם רע שיצא לענף כולו.

בחברת פרומוט מתקני חניה – החברה הגדולה והוותיקה בישראל בתחום והיבואנית הבלעדית של ענקית מתקני החניה WÖHR מגרמניה, מסבירים כי על היזמים, הקבלנים והמתכננים הפועלים בתחום לדעת כי התקלות המרובות אינן גזרה משמיים, אלא תולדה של תכנון לקוי של החניונים, תחזוקה לקויה והתקשרות עם ספקים הפועלים שלא בהתאם לתקן האירופי והישראלי.

מתקן חניה חצי אוטומטי בגבעתיים, צילום: אייל טואג

מתכון לאסון

לדברי אודי דרזנר, יזם המעוניין לבנות חניון מכאני או אוטומטי שיפעל כראוי למשך עשרות שנים לרווחת הדיירים, צריך לנקוט מספר פעולות. "הכל מתחיל בשלב תכנון מרתף החניה.  התכנון מגדיר את סוג החניון, רמת השירות שלו וכן את זמני השימוש. אין כאן קיצורי דרך. אם התכנון לקוי, ההמשך יהיה בהכרח לקוי גם הוא".

השלב הבא בתהליך הוא בחירת הספק להתקנת החניון. בישראל מספר מצומצם של חברות שעובדות עם יצרנים בקנה מידה בינלאומי ושמוצריהן עומדים בתקינה האירופית והישראלית. לצידן פועלות חברות קטנות רבות, אשר אינן מחויבות לעבודה לפי תקן. לדברי דרזנר, זהו מתכון לאסון. "על היזמים להבין שמתקני החניה הם לא המקום להתנסויות בטכנולוגיה חדשנית או בניסיונות להמציא את הגלגל. כפי שאף יזם לא היה מסתכן בהתקנת מעלית המבוססת על טכנולוגיה שמעולם לא נוסתה, כך אין מקום להימור שכזה בתחום החניה האוטומטית, אשר מבחינה מכאנית הנה מורכבת פי כמה ממעלית. ישנם מספר יצרנים גדולים, ותיקים ומוכחים עם מספר רב של פרויקטים מוצלחים בארץ, ואין סיבה להתנסויות עם חברות שזה עתה קמו – גם אם המחירים המוצעים על ידן נמוכים יותר".

ככה עושים את זה

דוגמה מוצלחת לפרויקט שבו בוצע התהליך באופן מסודר ונכון הוא הייטק פארק רעננה, שאותו יזמה חברת הבנייה תדהר יחד עם חברת רוגובין וחברת הביטוח מגדל. בפרויקט זה הותקנו לא פחות מ-1,000 מקומות חניה על גבי מכפילים, בתהליך שכלל תכנון דקדקני מהרגע הראשון.

"כשאנו בתדהר ניגשים לפרויקט יזמי שלנו, אנחנו בודקים את הגיאומטריה של החניונים, רואים את תנאי השטח, גובה מי התהום וכדומה", מפרט אילן נחמן, סמנכ"ל הרכש וההתקשרויות של תדהר. "בפרויקט בסדר גודל כזה, כמות החניות משמעותית מאוד. האתגר היה ליצור מספיק חניות לעובדי הבניינים בשטח מצומצם יחסית. כשאנו בוחרים לבצע מכפילי חניה, בין יתר השיקולים ההנדסיים שנלקחים בחשבון ישנו רצון להקטין את מספר קומות החניונים הנמצאים בתת-קרקע".

לדבריו, בטרם החליטה תדהר לצאת לדרך עם פרומוט, נערכה בדיקה מעמיקה הן של החברה והן של חברת WÖHR, יצרנית המתקנים.

"כשצוות המהנדסים והמתכננים שלנו התחיל בתכנון פרויקט הייטק פארק, הבנו שנדרשת מחשבה יצירתית ופתרון חניה חכם. פנינו לחברת פרומוט כדי להתייעץ איתם לגבי החלופות התכנוניות. חברות פרומוט ו-WÖHR סייעו בכל שלבי הפרויקט. בשלב התכנון ההנדסי הם ליוו את מהנדסי ומתכנני החברה, בשלב הביצוע הם סיפקו מוצר איכותי ובזמן, ולאחר המסירה הם מלווים את חברת האחזקה בתחזוקה שוטפת של המתקנים".

אודי דרזנר, מנכ"ל פרומוט: "בתחום שלנו אין קיצורי דרך. מערכת חניה צריכה לשרת את דיירי הבניין עשרות שנים", צילום: אייל טואג

20 שנים לפחות

דורון סהר, מנכ"ל ובעלי "דורון סהר החזקות" שאכלסה לפני מספר חודשים פרוייקט בוטיק יוקרתי ברחוב קדם ביפו, מעיד כי בפרומוט נתקל ברמת תכנון וביצוע שאותה לא מצא בשום מקום אחר. "כבר הייתי ערב עסקה עם חברה אחרת, אבל הרצינות של הצוות של פרומוט הביאה אותי לשנות את דעתי, ואני שמח על כך. מערכת החניה מרכזית לבניין, לא רק בשלב הבנייה. היא אמורה להמשיך לשרת את הבניין לפחות ב-20 השנים הבאות. ההתרשמות שלי הייתה שישנן חברות הטובות בשלב החיזור אחר היזם, ומגמגמות באשר לתחזוקה השוטפת לאחר מכן. חיפשתי מישהו שיידע איך להתייחס ולתת שרות ברמה גבוהה בשנים שלאחר האכלוס".

לדברי סהר, הדבר שמשך אותו בפרומוט היה בין היתר החיים הקשים שעשו לו אנשי ההנדסה של החברה. "הם לא רצו רק לדחוף לי מתקן, אלא באמת בחנו את האתגרים והקשיים שיהיו בעתיד וביקשו לספק פתרונות. לי כיזם הגישה הזו לא תמיד נוחה, אבל זו הגישה הנכונה - להסתכל על המוצר ככזה שצריך להעניק שרות איכותי, במינימום תקלות לאורך זמן. בסופו של יום, ואחרי שסקרתי מספר רב של חברות, הגעתי למסקנה שההצעה של פרומוט היא המתאימה ביותר עבורי, גם מבחינת המוצר וגם מבחינת החברה שצריכה להמשיך ללוות את החניון והדיירים שנים רבות לאחר ההתקנה".

איך לבחור ספק

גם עדי רייסנר, מקים ובעלי אוראקל יזמות נדל"ן, אשר רכש שני מתקני חניה לפרוייקט תמ"א 38 שבנה ברמת גן, מעיד שפרומוט מסתמנת כשחקן ייחודי בשוק.

"הבניין מאוכלס מזה שנה, ולא שמעתי ולו טענה אחת מהדיירים. יצא לי כבר לעבוד עם חברה אחרת, והחוויה הייתה שונה בתכלית. אחרי האכלוס עברנו איתם תקופה לא קצרה של תקלות, עד שהם הצליחו לסדר את המערכת. עם פרומוט, לעומת זאת, חווינו רמה אחרת של עמידה בלוחות זמנים ושירות ללקוחות".

בעקבות הניסיון המוצלח רייסנר מספר כי חתם עם החברה על עסקה לקבלת מתקני חניה לשני פרויקטים נוספים שהוא בונה בהרצליה.

לדברי דרזנר, הניסיון המר של רייסנר בטרם פנה לפרומוט הוא נחלת רבים: "במהלך השנה החולפת חלה עלייה חדה בפניות שהגיעו אלינו מצד חברות יזמיות ונציגויות בתים משותפים בפרויקטים שבהם הותקנו מערכות חניה אוטומטית שאינן פועלות, או שהספק פשט רגל עוד בטרם הספיק להתקין מערכת כלשהי, וכעת ניצב הבניין מעל פיר חניה חפור וריק.

"למרבה הצער, כמעט בכל המקרים הללו אין לנו יכולת לסייע לבניין שניזוק, שכן ברובם המכריע של המקרים תכנון המרתפים וחפירת הפיר למתקן החניה נעשתה עם חברה שלא עובדת לפי התקן האירופי והישראלי. כל חברה רצינית שמספקת מוצרים בהתאם לתקינה הבינלאומית, לא תוכל להתקין חניון אוטומטי באותם בניינים. בחלק מהמקרים יוכלו הדיירים להיעזר בחברות שעובדות שלא לפי התקן - מהלך בעייתי כשלעצמו, ובחלק מהבניינים פשוט לא ניתן יהיה להתקין חניון אוטומטי עם מספר החניות הנדרש לעולם. מדובר בנזק קשה ובלתי הפיך".

לדברי דרזנר, אין כל סיבה שיזמים המשלבים פתרונות חניה מכאניים או אוטומטיים בפרויקטים שהם מקדמים יסבלו מכשלים כה חמורים, לא כל שכן הדיירים.

"עם תכנון מוקדם ובדיקת רקע של הספקים, תסריטים שכאלה לא יתרחשו. חובת היזמים והמתכננים לוודא כי כל ספק שנכנס לפרויקט פועל בהתאם לתקן הישראלי, וכי יש יצרן גדול ומוכר אשר עומד מאחוריו, שיכול לספק חלקים וחלפים במידת הצורך. על היזם לוודא כי בחר חברה המפעילה מערך שירות 24/7 inhouse , ומומלץ שיילכו לראות לפחות מתקן אחד של אותה חברה שכבר פועל בארץ".

למעבר לאתר פרומוט מתקני חניה >>

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...