אייה מגן, מנכ"לית קבוצת תלמה שלמה | צילום: איתן טל

האישה שמאחורי עסקת המיזוג של תלמה תיירות

עסקת המיזוג של תלמה תיירות עם שלושת בעלי המניות החדשים והקמת קבוצת תלמה שלמה מסמנת את אחת מפריצות הדרך המשמעותיות בישראל בעולם התיירות. הכירו את אייה מגן, מנכ“לית הקבוצה, שהובילה את העסקה

בשיתוף קבוצת תלמה שלמה

ה-12 באפריל 2021 מסמן את אחד הרגעים המרגשים בהיסטוריה של חברת תלמה תיירות ושל ענף התיירות בישראל, כשלחברה הצטרפו שלושה בעלי מניות מובילים - קבוצת שלמה, משפחת נפתלי ומור בית השקעות, כדי ליצור את מערך הפתרונות הטכנולוגיים המתקדם ביותר להזמנת שירותי נסיעות.

מאחורי עסקת המיזוג המוצלחת עומדת אייה מגן, כיום מנכ“לית קבוצת תלמה שלמה, אשר רק שנתיים קודם לכן מונתה למנכ“לית חברת תלמה תיירות והוכיחה פעם אחר פעם את מינויה המוצדק.

“המאמץ של תהליך המיזוג היה כפול, כי היה צריך להמשיך להחזיק את החברה בשיא משבר הקורונה ולתקשר עם כל 500 העובדים כשכמעט כולם היו בחל“ת, ומצד שני, להמשיך לעשות את המקסימום כדי להכניס משקיעים לחברה“, אומרת אייה מגן, מנכ“לית קבוצת תלמה שלמה, “היינו בעיצומו של תהליך הנפקה – תלמה תיירות תוכננה לפרסם את התשקיף ב-31 במרץ אבל בעקבות פרץ משבר הקורונה כל התוכניות השתבשו“.

כיצד התנהלה עסקת המיזוג והקמת הקבוצה החדשה?

“ארז (שמול, הבעלים של תלמה תיירות) ואני עשינו אינספור פגישות עם משקיעים פוטנציאליים, תוך כדי שאנחנו מציגים את החוזקות ואת החזון. האמנו שיש עתיד לענף ולחברה, אבל כשאתה עושה את זה בשיא משבר הקורונה, עוד לפני שהיו החיסונים, זה מאתגר פי כמה“.

“התהליך התחיל ביוני 2020, ועקרונות העסקה הוסכמו בספטמבר. הגענו להבנות עם קבוצת שלמה -  הבעלים, אסי שמלצר היה הראשון להשקיע, ואז הוקמה קבוצת תלמה שלמה. במרץ הצטרפו לעסקה המשקיעים הנוספים - מור בית השקעות ומשפחת נפתלי“.

מגן מדגישה כי “תלמה הייתה החברה היחידה בתחום התיירות שהשקיעו בה במהלך משבר הקורונה. אני חושבת שהאמונה של שנינו בחברה בלטה מעל כל ספק והצלחנו להעביר את המסר. לאף אחד מאיתנו לא היה ספק שהתיירות תחזור, ואני שמחה שהיינו משכנעים“.

מכניסים טכנולוגיות מתקדמות לתחום התיירות

 קבוצת תלמה שלמה מספקת מערך כולל של פתרונות טכנולוגיים מתקדמים להזמנת שירותי נסיעות עבור גופים עסקיים. הלקוחות של הקבוצה הם תאגידים - ארגונים וחברות, שהחברה מספקת להם שירות וכלים להזמנת שירותי נסיעות. שירותי הזמנת הנסיעות מבוצעים על ידי הסוכנים שעובדים בחברה, תוך שימוש בטכנולוגיות של חברות טרוולטק בהן הקבוצה משקיעה או מקיימת עמן שיתופי פעולה לשיווק מוצריהן. “באמצעות רכישה של חברות דומות לנו אנחנו למעשה הופכים לרשת גלובלית, וככזאת יכולים לספק שירותי ניהול נסיעות לחברות בכל העולם“, מסבירה מגן.

“אנחנו רוכשים ומשקיעים בחברות סטארט-אפ בתחום הטרוולטק (Traveltech). התקשרנו לאחרונה בהסכם לרכישת חברת Arbitrip מטדי שגיא ושותפיו, וזו לדוגמה טכנולוגיה שאנו מציעים ללקוחותינו. אנחנו מפעילים טכנולוגיית חיזוי של חברת וונריקס (Wenrix) שמבצעת אופטימיזציה של מועד הזמנת הטיסה, ופתרון דומה של חברה הוטלמייז (Hotelmize) שעושה דבר דומה, בתחום המלונות“.

מהי האסטרטגיה של הקבוצה?

“האסטרטגיה היום היא התרחבות גלובלית. מעבר להשקעות בתחומי הטכנולוגיה, אנו רוכשים חברות ניהול נסיעות עסקיות, קטנות עד בינוניות בחו“ל, במטרה להרחיב את הנוכחות שלנו ולהיות רלוונטיים מול הלקוחות הגלובליים. השלמנו השנה את הרכישה הראשונה שלנו של חברה באנגליה שהיא אחת מ-30 חברות התיירות העסקית הגדולות במדינה, ואנחנו לקראת חתימה על הרכישה הראשונה שלנו בצפון אמריקה“.

כיצד התחלת את דרכך בענף התיירות?

“התחלתי את הקריירה שלי כעובדת ביטחון בחברת ארקיע. משם הגעתי לאל על, בה התקבלתי לקורס צוערי שיווק וזה היה למעשה ‘כרטיס הכניסה’ לקבלת קביעות בחברה. הגעתי לסניף ישראל של אל על בדיוק כשהוקמה שם מחלקת אנליסטים והייתי העובדת הראשונה במחלקה. שנה לאחר מכן, הוצע לי תפקיד ניהולי – מנהלת מכירות ישראל. מצאתי את עצמי מנהלת 40 עובדים וזה היה מאתגר ומדהים. לימים, אליעזר שקדי מונה למנכ“ל אל על, ותחתיו קודמתי לתפקיד מנהלת סניף ישראל. עבדתי באל על במשך 17 שנים, עד שנת 2016. בהמשך עבדתי בחברת פדקס בתפקיד סמנכ“ל מסחר ולאחר מכן, הגעתי לתלמה תיירות“.

מהם ההישגים המשמעותיים ביותר של החברה שתוכלי לזקוף לזכותך?

“תלמה הגיעה ואף עברה בשנת 2022 את מחזורי הפעילות של טרום קורונה. כשמצליחים לייצר את זה עם 250 עובדים, לעומת ה-500 שעבדו בחברה ב-2019, ובאותה שנה משלימים גם שלוש רכישות, אני לגמרי רואה את זה כהישג. יחד עם זאת, כל זה לא היה קורה לולא עבד לצדי צוות מנהלים מקצועי ומסור עד אין קץ, עובדים שמעניקים שירות יוצא מן הכלל ללקוחותינו ובעלי מניות בראשותם של היו״ר (ארז שמול) שנותנים גיבוי ומרחב פעולה“.

מה היה הרגע המכונן במסלול הקריירה שלך?

“תמיד אחזור לאותו הרגע שאני בת 30, ודני סעדון, אחד המנהלים האגדיים שהיו באל על, מציע לי לנהל מחלקה של 40 איש“.

כיצד ההצלחה של תלמה משתלבת בהצלחת התעשייה והכלכלה הישראלית?

“פתחנו השנה מחזור ראשון של אקדמיה ב’תלמה אקדמי’, כשבמסגרת הקורס 11 אנשים עשו הסבה מקצועית ונכנסו לעולם התיירות ואנחנו עושים מחזורים נוספים. היום הנטייה היא לחשוב שאפשר לעשות הכל דרך האינטרנט, זה לא מדויק. לחברה עסקית זה מורכב מאוד להתנהל באמצעות ההזמנות באינטרנט, כשמדי יום יוצאים עשרות עובדים שצריכים להגיע למקומות שאין אליהם בהכרח טיסות ישירות. זה הופך את התהליכים להרבה יותר מורכבים, שלא לדבר על הצורך לפתור את הבעיות שנוצרות בזמן אמת, ולכן כמעט כל החברות העסקיות בעולם משתמשות בשירותים של חברה לניהול נסיעות“.

מה החזון שלך להמשך?

“החזון העתידי לגבי החברה, הוא לראות את תלמה תוך חמש שנים ברשימת חמשת החברות הגדולות בעולם לניהול נסיעות. באופן אישי אני מאוד מחוברת לענף ומקווה להמשיך להתקדם בו ושהוא ימשיך ויפרח“.

ת.ז

אייה מגן - מנכ“לית קבוצת תלמה שלמה

מצב משפחתי: נשואה + 2.

מקום מגורים: נווה מונוסון.

השכלה: תואר שני במנהל עסקים.

תפקידים קודמים: מנהלת סניף ישראל באל על, סמנכ“לית מסחר בפדקס, מנכ“לית תלמה תיירות.

תחביבים: קריאה, נסיעות לחו“ל.

מוטו מוביל: להיות הטובה ביותר במה שאני עושה.

חלום אישי שרוצה להגשים: להביא את החברה להנפקה מוצלחת.

בשיתוף קבוצת תלמה שלמה