אורי ביטון עיצוב חללים מסחריים | צילום: איתן טל

“המסחר האינטרנטי הפך את החנויות הפיזיות לחשובות וחיוניות יותר“

מגפת הקורונה העבירה את הצרכנים לחנויות האונליין, אולם בניגוד לחשש של המגזר הקמעונאי, הצרכנים עדיין בוחרים בחוויית הקנייה שרק החנות הפיזית יכולה להציע. אורי ביטון, מעצב חללים מסחריים: “החנויות הפיזיות מתמקדות כיום יותר מתמיד ביצירת מעורבות רגשית וחווייתית אצל הלקוח“

בשיתוף אורי ביטון עיצוב פנים

המסחר האינטרנטי שתפס תאוצה כחלק מהמהפכה הדיגיטלית פרח עוד יותר במהלך מגפת הקורונה, והנטייה הייתה לחשוב שצרכנים יעדיפו להמשיך ולרכוש באונליין על פני רכישה בחנויות הפיזיות.

עם זאת, המציאות מראה אחרת. הצרכנים מעדיפים את חוויית הקנייה הכוללת שרק החנות הפיזית יכולה להציע, והמסחר האינטרנטי לא החליף את החנויות הפיזיות, הוא רק שינה באופן משמעותי את תפקידן של החנויות.

“החנויות הפיזיות מחזקות את מעמדן ומבססות את המותג שלהן על ידי יצירת מעורבות רגשית וחווייתית, שהיא אחד המרכיבים העיקריים והחשובים ביותר לביסוס נאמנות צרכנים לטווח ארוך, להגדלת המוניטין של המותג, לבידול, ובסופו של דבר, למכירות“. אומר אורי ביטון, מעצב פנים המתמחה בעיצוב חללים מסחריים.

אנשים קנו באינטרנט בעל כורחם

אורי ביטון הוא אחד מהמעצבים הבולטים בישראל לחללים מסחריים, האמון על פרויקטים גדולים ומובילים, כגון עיצוב כלל סניפי רשת Be פארם של שופרסל, קבוצת פקטורי 54, רשת Forever 21 ורשתות מובילות נוספות.. הוא סבור שהשינויים שעברו הצרכנים בעקבות משבר הקורונה והמהפכה הדיגיטלית, מחייבים את חללי המסחר הקמעונאיים להשתנות בהתאם, ליצור מיזוג בין הפיזי לווירטואלי ולהעצים את היתרונות של החנויות הפיזיות, והכל מתחיל בעיצוב.

“משבר הקורונה יצר שינויים גדולים בעולם המסחר. כל הערוצים המקוונים תפסו תאוצה, ואנחנו, כצרכנים, הרגשנו את הדעיכה של החנויות הפיזיות, כיוון שלא יכולנו לפקוד מרכזים מסחריים ויכולנו לרכוש רק באמצעות האונליין“, מסביר ביטון, “לפני שאמזון נכנסה לישראל כולם היו בהיסטריה והרבה גופים התאימו את עצמם למגמה והקימו אתרי מסחר. הקורונה החישה את המהלך, כך שגם אנשים שלא הייתה להם התנסות בקנייה אינטרנטית לפני כן, פתאום מצאו שהם מוכרחים לעשות את זה בעל כורחם“.

אז מה גורם לנו לצאת מהנוחות הביתית ולפקוד את המרכזים המסחריים? איזו חוויה ניתן לייצר באופן פיזי שלא ניתן לשחזר אותה באופן מקוון?

לדברי ביטון, עיצוב החנויות הפיזיות צריך להתמקד בחוויית קנייה חדשנית, נגישה, מהנה ומערבת. “יש מספר דרכים להעצים את החנות הפיזית באמצעות עיצוב מתקדם וחכם, כמובן בהתאמה אישית לתחום שבו החנות עוסקת, למותג, ולקהל היעד – הלקוחות“. הוא אומר.

“היכרות מעמיקה עם תהליכי החשיבה והפעולה שלנו כצרכנים היא מהותית במיוחד ומקנה קווים מנחים בתכנון ועיצוב חנויות, החל מהאופן שבו יש לעצב את החלל ולארגן את התצוגה, דרך התאמת האווירה ועד לניסוח חוויית הקנייה, כך שכולם יחד יענו על הצרכים והציפיות של הלקוחות הפוטנציאליים, כיום ובעתיד“.

ההבדלים בין צרכנים צעירים למבוגרים

ביטון מסביר כי “הצרכן הצעיר יותר יעדיף התערבות אנושית מינימלית, כך שאם אתם פונים לקהל הזה, חשוב מאוד לקחת את זה בחשבון בעת עיצוב החנות ולספק את צרכיו בצורה שתגרום לו לרצות להגיע אליכם מלכתחילה, ואחרי כן להמשיך ולחזור אליכם לאורך זמן. זה נעשה באמצעות תכנון נכון של השילוט והאינפורמציה ברחבי החנות או יצירת ממשק דיגיטלי שתומך את התצוגה הפיזית ומספק מידע רלוונטי בלחיצת כפתור בעת הצורך“.

“הצרכנים הוותיקים ובמיוחד המבוגרים יותר, מעדיפים אינטראקציה חמה ונוסטלגית. הם יודעים להעריך נותני שירות אדיבים, אווירה משפחתית והיכרות אישית, ואלו יגרמו להם לחוש ביטחון במוצרים שהם רוכשים, להמשיך להמליץ עליהם הלאה ולפתח מערכת יחסים ארוכת טווח עם המותג. כל אלו אף הם באים לידי ביטוי בעיצוב נכון של החנות שיתמוך בערכים הללו, יאפשר אינטראקציה טובה בין נותני השירות ובין הלקוחות, וייצר אווירה חמה, משפחתית וביתית בחלל“.

אילו מהלכים חשובים ופורצי הדרך ביצעת בשנים האחרונות?

“אנחנו עובדים בשוטף עם גופים מסחריים גדולים כגון: שופרסל וקבוצת פקטורי 54 - עם כל מותגי העל שלהם. יצרנו קשרים בינלאומיים עם חברות שמפתחות טכנולוגיה לחללים מסחריים כדי להנגיש את הטכנולוגיות האלו לקהל הישראלי, ואנחנו גם מייצרים שיתופי פעולה שממנפים אותנו כסטודיו לעיצוב ששואף להיות בחזית של הקידמה הטכנולוגית“.

מה היה הרגע המכונן במסלול הקריירה שלך?

“כשנבחרתי לעצב את הקונספט של רשת Be פארם וניתנה לי הזדמנות להביע את עצמי, לא רק כמעצב, אלא ממש לנסח מחדש את חוויית הקניה ברשתות הפארם של רשת קמעונאית גדולה ומובילה“.

כיצד ההצלחה שלכם משתלבת בהצלחת התעשייה הישראלית?

“עיצוב נכון מבצע אופטימיזציה של מסחר, מושך קהל לחנויות ומניע את המסחר בארץ. בעשייה שלנו אנחנו חותרים ליישר קו עם המגמות שתופסות תאוצה בעולם – להחיות את המרכזים המסחריים הפיזיים, להעניק ערך מוסף ללקוחות ולהבין שהצרכן החדש הוא מספירה אחרת. כלקוחות וצרכנים, אנחנו צריכים היום הרבה יותר טריגרים וערך, וכן קשר עם המותג שממנו אנחנו קונים, כי אנחנו רוצים להרגיש חוויה במהלך הקנייה שלנו, שתשרת לא רק את הממד הפיזי הטכני, אלא תייצר לנו חוויה רגשית“.

מהם הקווים המנחים שלך במקצוע?

“הבסיס מתחיל בזהות העיצובית של העסק שאותו אנחנו אמורים לתכנן. זה מתחיל במחקר ומקורות השראה שמתבססים על ניתוח הלקוחות – מי הם הלקוחות של החנות, מה אנחנו רוצים לשדר? אילו ערכים אנחנו מספקים ללקוח בחוויית הקניה שלו? ואז אנחנו מתחקים אחר התנועה של הלקוחות במרחב המסחרי, כשכל הבסיס העיצובי נשען על נקודת המבט של הלקוחות ומה הכי נכון ורצוי עבורם“.

“התמודדות של כל מעצב או אדריכל היא תמיד להיות בדבר הבא. לא למחזר את עצמך ולא לעשות קופי-פייסט לפרויקטים, כי מה שמתאים ללקוח אחד, לא בהכרח מתאים ללקוח אחר. כל התהליך צריך תמיד להיבנות מחדש כמו תהליך אבולוציוני“.

מה החזון שלך להמשך הדרך?

“הייתי רוצה מאוד לתכנן קניון או מרכז מסחרי שכולל את התמהיל של כל הדברים שאני מתעסק בהם - חדשנות בעיצוב מסחרי ועיצוב חוויית קנייה כוללת בקנה מידה גדול“.

 

ת.ז

אורי ביטון - מעצב פנים

מקום מגורים: רחובות

מצב משפחתי: אב ל-2 ילדים

תפקידים קודמים: מעצב פנים שכיר בסטודיו של מיכאל אזולאי, שם קיבלתי את ההזדמנות הראשונה כמעצב.

תחביבים: קריאה, מדע בדיוני, ועולם הפנטזיה.

מוטו מוביל: #Be kind  #Design well  #Stay alive

חלום אישי שרוצה להגשים: לכתוב ספר תובנות בעיצוב מסחרי.

בשיתוף אורי ביטון עיצוב פנים