X

פרויד או יונג? הצצה אל 20 הפסיכולוגים ששינו את חיינו

בין פעמוני כלבים לחלומות אסורים, בין משברי זהות לפירמידות של צרכים – זהו סיפורם של הגאונים שחשפו את הנפש האנושית במלוא עוצמתה

ברוכים הבאים לעולם הפסיכואנליזה! פרויד כבר חשב על זה לפניכם

האם אתם יותר פרוידיאנים או יונגיאנים? הפסיכולוגיה המודרנית נבנתה לאורך יותר ממאה שנה על גבי רעיונות, ויכוחים ותגליות של ענקי רוח. החל מהמעבדה הראשונה של וילהלם וונדט בגרמניה ועד לגישות החדשניות של קרל רוג’רס ואברהם מאסלו – ההיסטוריה של הפסיכולוגיה היא לא רק מחקר אקדמי, אלא גם סיפור על אנשים ששינו את הדרך בה אנחנו מבינים את עצמנו.


וילהלם וונדט – נקודת ההתחלה

וונדט, שנחשב ל"אבי הפסיכולוגיה הניסויית", פתח ב־1879 את המעבדה הראשונה לחקר הנפש בלייפציג. בכך נפרדה הפסיכולוגיה מהפילוסופיה והפכה למדע עצמאי. המהלך הזה סלל את הדרך לדורות של חוקרים שראו בנפש מגרש מחקרי אמיתי.

וויליאם ג’יימס – הגישה הפונקציונליסטית

ג’יימס, הפילוסוף האמריקני, הדגיש בספרו "Principles of Psychology" את חשיבות ההסתגלות. הוא ראה במחשבות ובתחושות כלי הישרדותי ולא רק תופעה מופשטת – רעיון שהפך את הפסיכולוגיה לרלוונטית יותר לחיי היומיום.

המהדורה הראשונה מ-1890. עקרונות הפסיכולוגיה מאת וויליאם ג'יימס

זיגמונד פרויד – האיש והאגו

אי אפשר לדבר על פסיכולוגיה בלי פרויד. אבי הפסיכואנליזה טען שהילדות שלנו ממשיכה ללוות אותנו אל חיי הבגרות, לעיתים גם בסיוטים. רעיונותיו על הלא מודע, דחפים מיניים ותסביכי אודיפוס עוררו סערה, אך הם שינו לנצח את השיח הטיפולי.

הרבה לעשן סיגרים – לפעמים עשרים ביום – וזה הפך לחלק מהמיתוס סביבו. זיגמונד פרויד, צילום: ויקיפדיה, צלם: מקס הלברשטדט, חתנו של פרויד / נחלת הכלל

קרל יונג – תלמיד שהפך ליריב

יונג, שפרש מצל פרויד, פיתח תאוריות חדשניות כמו ה"לא מודע קולקטיבי" ו"הארכיטיפים". הוא לא רק חלק על רבו, אלא פתח כיוון שמשך אמנים, אנשי דת ופסיכולוגים שחיפשו מבט רוחני ונפשי רחב יותר.

קרל יונג בארה"ב, סביבות 1910, צילום: ויקיפדיה / נחלת הכלל

אלפרד אדלר – כוח עליון של קהילה

אדלר ייסד את הפסיכולוגיה האינדיבידואלית והדגיש את השפעת החברה והמשפחה על האישיות. הוא היה הראשון לדבר על משמעות סדר הלידה ועל תחושת הנחיתות כמניע מרכזי להתפתחות.

רגישות מוגזמת (או "רגישות יתר") עשויה להיות סימן של תחושת נחיתות. הוא האמין כי תחושת נחיתות בסיסית היא חוויה אנושית אוניברסלית, אך אנשים מסוימים עלולים לפתח רגישות יתר לכך, מה שעלול להתבטא ברגישות מוגזמת כלפי תגובות חברתיות או אחרות, כפי שמתואר בהקשר של חרדה חברתית. 

איוון פבלוב – הפעמון והכלב

פבלוב גילה את ההתניה הקלאסית, והראה איך אפשר לגרום לכלב לרייר רק משמיעת צלצול. בזכותו אנו מבינים טוב יותר התמכרויות והרגלים, גם אצל בני אדם.

צלצול הפעמון הזה עדיין מהדהד בפסיכולוגיה. איוון פבלוב, צילום: מידג'רני

ג’ון ווטסון ו־B.F. סקינר – מהתנהגות לניסוי

ווטסון ייסד את הביהביוריזם, סקינר המשיך והעמיק באמצעות "תיבת סקינר". יחד הם הדגישו את חשיבות החיזוקים והעונשים בהסברת התנהגות – גישה שנכנסה גם לחינוך וגם לשיווק.

ז’אן פיאז’ה ולב ויגוצקי – ילדות במרכז

פיאז’ה תיאר את שלבי ההתפתחות הקוגניטיבית, ויגוצקי הוסיף את תיאוריית "אזור ההתפתחות הקרובה" שהפכה לאבן יסוד בחינוך. בזכותם אנו מבינים טוב יותר איך ילדים חושבים, לומדים ומתקדמים.

אריק אריקסון – משבר הזהות

אריקסון הרחיב את רעיונות פרויד והציג את מושג "משבר הזהות". הוא הדגיש שההתפתחות ממשיכה לאורך כל החיים – לא רק בילדות. רעיונותיו עדיין מנחים מורים ומטפלים.

קרל רוג’רס ואברהם מאסלו – הכוח של הפוטנציאל

רוג’רס הציע גישה טיפולית ממוקדת־אדם שמבוססת על אמפתיה וקבלה. מאסלו ניסח את פירמידת הצרכים המפורסמת, כשהשיא הוא מימוש עצמי. שניהם הובילו את הפסיכולוגיה ההומניסטית והשפיעו על תחומים כמו חינוך וניהול.

אלברט בנדורה – לומדים מהדוגמה

בנדורה הוכיח באמצעות "ניסוי בובת בובו" שילדים לומדים תוקפנות מחיקוי. הוא גם הציג את מושג ה"מסוגלות עצמית" שמשמש עד היום להבנת ביטחון עצמי והצלחה אישית.

מוונדט עד אייזנק – מסע ארוך של רעיונות

המסע כולל גם את אדוארד תורנדייק עם "חוק האפקט", את פרנסיס גלטון שהכניס סטטיסטיקה לפסיכולוגיה, את הרמן אבינגהאוס עם עקומת השכחה, ואת מקס ורטהיימר וקורט קופקה מגישת הגשטאלט. לבסוף, הנס אייזנק חקר לעומק את האישיות ויצר מודלים שעיצבו את הפסיכולוגיה המודרנית.


מקור: המאמר  "Are You a Jungian or a Freudian?" מאתר Interesting Facts, אתר אמריקאי פופולרי המנגיש תוכן היסטורי, מדעי ותרבותי בשפה בהירה וקריאה לציבור הרחב.


המאמר נכתב בסיוע כלי AI ונערך על ידי עורכת המדור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר