פליקס שלברג, הידוע בכינוי פיודיפיי (PewDiePie), עשוי להיות בנקודת מפנה משמעותית בקריירה שלו. היוטיובר השוודי, שמחזיק בלא מעט שיאים הקשורים לפלטפורמת הווידאו הגדולה בעולם, נראה כאילו הוא נמצא במסלול שיכול להוביל אותו לנטוש את יוטיוב לחלוטין, ולאכזב את 110 מיליון העוקבים שלו.
מסע סוער של 15 שנה
שלברג החל את דרכו ביוטיוב בשנת 2010, כשהיה סטודנט בן 20 מגותנבורג שבשוודיה. מה שהתחיל כתחביב של הקלטת השעות שבילה מול משחקי מחשב (נזכיר שב-2010 לא היה אפשר להזרים תוכן בשידור חי ליוטיוב), הפך בהדרגה לאחד המותגים האישיים המשפיעים ביותר באינטרנט. ערוץ ה-YouTube שלו, שהתמחה בתחילה בסרטוני גיימינג עם תגובות מלאות אנרגיה ויצירתיות, צבר במהירות עוקבים נאמנים ברחבי העולם.
ההצלחה היתה כרוכה בלא מעט שערוריות. לאורך השנים, שלברג נהנה, לצד הפופולאריות הרבה, גם מביקורת אכזרית, בייחוד מצד התקשורת הממסדית, שלא ידעה איך לבלוע את הצעיר השוודי שכמעט כל הדור הצעיר (זו לא גוזמה – בישראל אף היו מי שטרחו לתרגם ולהעלות כתוביות בעברית עבור כל סרטון שלו שעות בודדות לאחר שעלה ליוטיוב, לטובת הילדים שעוד לא מסוגלים לצפות בסרטונים באנגלית שוטפת) צופה בו באופן כמעט דתי.
בין השערוריות הזכורות ביותר שלו ניתן למנות את העובדה ששילם ב-2017 לשני פרילאנסרים באמצעות האתר הישראלי Fiverr כדי להחזיק שלט שבו נכתב "מוות לכל היהודים"; מספר חודשים לאחר מכן אמר בשידור חי את מה שנקרא באנגלית "מילת ה-N” ונחשב לקללה נגד אנשים שחורי-עור; וב-2018 הוא כמעט גרם לסגירה של ערוץ יוטיוב הודי שעמד לעבור אותו במספר המנויים לאחר ששלח את מעריציו להפגיז את הערוץ בדיסלייקים ודיווחים כוזבים נגד סרטונים.
השערוריות הללו, שכל אחת מהן התחילה כבדיחה שיצאה מפרופורציה, סיבכו אותו פעם אחר פעם, גרמו להסרת סרטונים מסוימים שלו מיוטיוב ועלו לו בחוזים רבים, כמו חוזה לסדרה עם דיסני וחוזי פרסום עם מותגים שחששו להיות מזוהים עם "הילד הרע" של האינטרנט. למרות זאת, הקהל המשיך לצפות ולהירשם (לערוץ שלו יש כיום כמעט 30 מיליארד צפיות סה"כ), והוא הצליח לשמור על מעמדו כאחד מ-10 יוצרי התוכן המובילים בפלטפורמה במשך יותר מעשור ברצף, עד החודש שעבר.
יחסי אהבה-שנאה עם גוגל
בשנים האחרונות, שלברג הביע ביקורת גוברת כלפי מדיניות יוטיוב וחברת האם שלה, גוגל. הוא הצביע על בעיות במערכת המונטיזציה, אלגוריתמים שפוגעים ביוצרי תוכן ותלות יתר בפלטפורמה יחידה. המתח הזה הוביל אותו לחקור חלופות דיגיטליות לשירותי גוגל, תוך שהוא משתף את חוויותיו עם קהל המעקב שלו.
לאחרונה הוא העלה כמה סרטונים שמראים כי הוא התבגר מאוד בגישה שלו. במאי, כפי שכבר סיפרנו כאן, הוא העלה סרטון בו חשף שעבר מ-Windows ל-Linux, ולאחרונה העלה מעין סרטון המשך, בו הוא מספר איך עזב את כל שירותי גוגל, והחליף אותם בשירותים המבוססים על קוד פתוח.
עם זאת, בסרטון ההוא הודה שלברג בכנות כי עזיבת יוטיוב אינה צעד אפשרי מבחינתו, משום שהוא תלוי בו לפרנסתו.
הודעה מפתיעה
כעת, נראה שהוא התקרב בצעד אחד לנפץ גם את התלות הזו. בשבוע שעבר הוא שלח הודעה למנויים בתשלום לערוץ שלו, בו כתב כי "אני מתכנן לסגור את אפשרות החברות בערוץ לפני סוף החודש. אני חושב על זה כבר זמן מה. אני עובד לבד, ובכנות, קשה לי לעמוד בקצב של הוצאה רציפה של תוכן נוסף, שידורים חיים ובונוסים שונים (נהוג להוציא תוכן בלעדי למנויים בתשלום מעבר לתוכן שזמין לכולם; י”מ). למרות שאני יודע שרבים מכם מחליקים לי על זה, הרעיון שאנשים ימשיכו לשלם מבלי שאספק תמורה באופן פעיל מנוגדת לעקרונות שלי”.
members or not, we'll always be 9 year olds at heart.
byu/Manik-Zutshi inPewdiepieSubmissions
המהלך עשוי להיות חלק מאסטרטגיה רחבה יותר של הפחתת התלות בשירותי גוגל, או אולי סימן לשינוי גישה לגבי המונטיזציה של התוכן. נציין כי הוא ממשיך לשתף מתחת לכל סרטון קישורי שותפים לרכישת מוצרים כמו מנוי VPN, מה שאומר שאולי הוא מעדיף להתפרנס באמצעות חוזים חיצוניים שמאפשרים לו לשלוט בתוכן – גם אם זה אומר לעבור מיוטיוב לפלטפורמה אחרת.
בין אם מדובר בהכנה לעזיבה מלאה או בהפחתת הפעילות כדי להקדיש יותר זמן למשפחתו (שלברג התחתן עם יוטיוברית-לשעבר מאיטליה, והם מתגוררים בבית מפואר יחסית ביפן עם בנם ביורן ושני כלבים), כל החלטה של שלברג עשויה להשפיע על יוטיוב, מאחר שגם מהעשירייה השנייה, הוא עדיין קובע טרנדים בקרב הקהל והיוצרים. לכן, אפילו אם הוא יישאר בפלטפורמה שהפכה אותו למיליונר, הוא אחד מהיחידים שמחזיקים בכוח להניע בה שינויים של ממש – ואפילו להפיל אותה, אם תמשיך לנקוט בצעדים שיוצרים כמוהו לא יוכלו לסבול יותר.
(הכתבה נכתבה עם סיוע מקלוד)
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
![[object Object]](/wp-content/uploads/2024/05/15/06/whatsapp-israelhayom-m-150-.gif)